Ola Haldor Voll Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Jeg har drevet med et prosjekt i tre år hvor jeg har gjenskap hjembygda, og med det følger endel bygninger. Jeg er på langt nær ferdig med det prosjektet - men! Jeg tror at de bygningene har fint kunne vært lagt inn i MSFS - gitt at man finner ut av det. Jeg har ikke rørt prosessen med å lage modeller og tekstur for MSFS, jeg lærer gjerne - og deler gjerne hvis noen vil påta seg jobben med å teste litt hvordan det potensielt kan se ut i et lite test område. Legger ved et eksempel av en gård. 5 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sauron Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Hva har du laget disse modellene i? Hva mente du med "finner ut av det"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har modellert de i Modo og lagd teksturer med diverse gratis teksturer og satt opp i Substance Designer for å tilrettelegge riktige kanaler ettersom spillmotoren i Farming Simulator krever noe eget, og pakker flere type data i RGBA-kanalene, som shaderen kan hente frem igjen i spillet. Jeg har absolutt null peiling på å lage scenery i MSFS, jeg har sett litt på noen videoer men jeg finner fint lite om hvordan man klargjør og bruker egne modeller og plasserer der de hører hjemme. Derfor vet jeg ikke noe om krav til filtype, begrensninger i polycount, LOD, etc.. Ut fra det jeg kan forstå er det noen her inne som har gjort litt av dette for MSFS, og tenkte at jeg kanskje kunne få et lynkurs eller kanskje de kunne være interessert i en liten assetpakke med gårdsbygninger som kan plasseres rundt om i det ganske land. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sauron Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Ok...:) Jeg vet lite om det du nevner siden jeg bruker Blender for å lage modeller. En mulighet hadde kanskje vært å importere til Blender dersom det var mulig på et vis, men aner ikke hvilke filformater etc. vi da snakker om... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2022 Har du lagd noe selv og fått inn i MSFS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sauron Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Ja her: https://flightsim.to/file/25244/andya-scenery-pack-enan https://flightsim.to/file/25240/enan-andenes-lufthavn-andenes-flystasjon-andenes-airport-air-station Sistnevnte (ENAN) var et samarbeidsprosjekt hvor jeg laget modeller og @Dag Baardsen laget taxiways, rullebane, aprons ++ Å få det fra Blender til MSFS er ikke noe problem i det hele tatt så lenge man vet hva man skal gjøre...:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2022 Det er nettop det jeg ikke vet enda. 😅 Hvilke filtyper brukes til modellene og tekstur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Flotte bygninger! Nedenfor er teknisk info, men ikke ment som et lynkurs. Det finnes nok youtubevideoer som kan gjøre det bedre. Jeg kan nås på WombiiO_o#9000 på discord, men er bittelitt opptatt for tiden. Blender 3.1 + https://github.com/AsoboStudio/glTF-Blender-IO-MSFS er det beste og mest kompatible for å eksportere gltf+bin for 3D modell. Teksturer eksporteres automatisk fra blender i png format (de må ha høyde og bredde som kan deles på 4). Plasseres ut ved hjelp av scenery editor i simulatoren og MSFS konverter så til ferdig format. Man må selv lage LODs og eksportere (asobo exporteren kan automatisk eksportere LODs hvis de er navngitt riktig i Blender). For øyeblikket har ikke simmen harde grenser på polygoner per LOD nivå i normale tilfeller, men kommer til å få det i fremtiden. Dette vil da være vertices og draw calls grenser som en funksjon av hvor stort objektet er på skjermen. Disse anbefalingene kan sjekkes i devmode. Typisk anbefales 3+ nivåer der siste LOD nivå er mindre enn 100 triangler. Dette er korrekt oppsett for tekstureksport i Substance painter: 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2022 Takk så mye Da skal jeg gi dette et forsøk etterhvert! 👏🏻 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.