Kjetil WombiiActual Skrevet 2. august 2021 Skrevet 2. august 2021 Etter sim update 5 ville ikke scenery editor oppdatere modeller "live" når jeg eksporterte fra Blender lenger. Jeg har sett andre med dette problemet også. Mitt prosjekt hadde modellfilene i en "ArtProj" asset fil. Dette er en nå utdatert assettype. Løsningen for meg var å lage en ny asset med type "ModelLib" med default assetdir og scenery\wombiiactual\scenery\ som outputdir. Nå fungerer det også å relaste teksturer med "Build"! 1 Siter
Tore Stranden Skrevet 3. august 2021 Skrevet 3. august 2021 Det fungerte plutselig ikke hos meg å oppdatere live, så takk for tipset. Var interessant det du nevner med relasting av teksturer, betyr det at jeg ikke trenger å starte simmen på nytt for å laste inn nye teksturer? Evt kan du utdype det litt mer? Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 3. august 2021 Forfatter Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde litt flaks første gangen jeg prøvde. Hvis jeg oppdaterer teksturen og så kjører build package så blir i alle fall teksturen av og til oppdatert i simulatoren. Det ser ut som modellen av og til også blir usynlig intil jeg lukker og gjenåpner prosjektet, så det er jo uheldig. Det er også 70% sannsynlighet for at MSFS kræsjer når jeg lukker et prosjekt. rettelse: Det fungerer 100% for meg nå så lenge jeg er kun i project editor og ikke har scenery og material editorene oppe (gå opp i tools menyen og lukk de). Eksporterer teksturer fra substance painter Eksporterer modell fra Blender for å oppdatere .png filene i texture mappa i prosjektet gir project editor et par sekunder til å kjenne igjen at filer er oppdater Build for å la MSFS konvertere png til dds Teksturene i MSFS vises oppdatert etter et par sekunder. Dette kommer til å spare meg enormt mye tid! Siter
Tore Stranden Skrevet 3. august 2021 Skrevet 3. august 2021 (endret) Jeg endret til modelLib og selv det ga ingen bedring sånn umiddelbart ift. live-oppdatering. Så jeg testet litt videre. Jeg har hele flyplassen i en stor Blender-modell, men når jeg deaktiverer alle objekter bortsett fra f.eks. gruppen for kjøretøy, så funker live-oppdateringen. Merkelig, men det får duge inntil videre. Skal teste ut det med tekstur oppdatering, det høres jo ut som en kjempe besparelse i tid. Endret 3. august 2021 av Tore Stranden Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 3. august 2021 Forfatter Skrevet 3. august 2021 Jeg laget en helt ny asset group som modellib og kopierte modellene over. Mulig det er en forskjell. Du kan finlese console for å se om den registrerer at du har endret på filer. Årsaken til at artproj ikke fungerte med live oppdatering så ut til å være at den lot være å bruke de oppdaterte filene fordi den ikke kunne vise .png filene som tekstur og nektet å autokonvertere de til dds. Oppdatering av modeller uten tekstur fungerte nemlig som artproj. Det kan også være et annet problem: SDK er nå strengere på at samme teksturfil ikke kan brukes i flere typer teksturslotter. Dersom en teksturfil er i f.eks en albedo slot så kan den ikke også brukes i en annen type slot. Siter
Tore Stranden Skrevet 3. august 2021 Skrevet 3. august 2021 Her er feilmeldingene fra console: Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-ASPHALT-NORM.PNG Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\ENBO-GP-ASPHALTOVERLAY\ENBO-GP-ASPHALTOVERLAY.GLTF Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-CONCRETE-01.PNG Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-ASPHALT-02.PNG Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\ENBO-GP-ASPHALTOVERLAY\ENBO-GP-ASPHALTOVERLAY.BIN Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-ASPHALT-01.PNG Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-ASPHALT-01-MET.PNG Detected new/modified file PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-ASPHALT-03.PNG PackageBuildLog_G AddKey wrong key :PREPARE PackageBuilder | Done, 5 asset groups registered. ModelLibPartialLister | Reloading not implemented for filetype .PNG PackageBuilder | Failed calling partial lister for file J:/orbx-airport-enbo-bodo\PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\TEXTURE\ENBO-ASPHALT-NORM.PNG PackageBuilder | Partial build : nothing to do Kan se ut som det har med PNG-konvertering å gjøre, som du sier. Å lage helt ny asset group sitter litt langt inne fordi jeg har flere programmer og automatiserte action-script som er koblet opp mot PACKAGESOURCES\ENBO_MODELLIB\ Så vil være helt sikker før jeg gjør noe så drastisk som å endre stien 😆 Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 3. august 2021 Forfatter Skrevet 3. august 2021 ModelLibPartialLister | Reloading not implemented for filetype .PNG er samme feilmelding som jeg hadde med ArtProj. Helt spesifikt så var dette løsningen. Det tok meg en god håndfull timer å komme fram hit: Siter
Tore Stranden Skrevet 3. august 2021 Skrevet 3. august 2021 Mulig jeg bare må prøve det ut, men klart jeg lurer jo på hvorfor live-oppdatering fungerer på noen av objektene, som også bruker png. Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 23. august 2021 Forfatter Skrevet 23. august 2021 Jeg har brukt altfor mye tid på feilsøking etter å ha møtt på noen problemer. Det viser seg at ved eksport fra blender så er det noen filnavn som gir problemer med automatisk reload. Teksturnavn Untitled3.png fungerer for eksempel ikke, men Untitled4.png fungerer helt fint. I konsollen kan jeg se at dersom filene detekteres i rekkefølge png, bin, gltf så fungerer reload ikke. Dersom filene detekteres i rekkefølge bin, png, gltf eller bin, gltf, png så fungerer det helt fint. Den midlertidige løsningen ser ut til å være å åpne .gltf filen i visual studio code eller en annen teksteditor etter eksport og lagre uten endringer. Da detekterer MSFS filen på nytt og reloader den fint. Dette må gjøres etter hver eksport. Merk at dette kun fungerer etter at alt annet er rettet opp i (ModelLib, kun en type slot per teksturfil og ikke samme teksturnavn i modellib og simobject). Siter
Tore Stranden Skrevet 23. august 2021 Skrevet 23. august 2021 Min midlertidige løsning for live-oppdatering er å eksportere modellen som gltf uten Materials krysset ut. Det virker, men modellen er da hvit, men det duger akkurat for å plassere modellene, og det laster selvfølgelig inn mye raskere uten teksturer for hver reload. Siter
thomassonor Skrevet 18. september 2021 Skrevet 18. september 2021 Hei. Får dere til dette nå? Jeg har forsøkt og selv om jeg fikk til å opprette en prosjekt med den andre typen oppfører deg seg likt som før. Endringer blir ikke synlige før close, open, load in editor, og ikke alltid da heller, noen ganger må det kjøres en build først. Opplever også at det ikke lar seg gjøre å fjerne modeller i pakkene, altså innplassering av en modell, for å sette inn en annen. Den forsvinner fra listen over objects, men blir ikke borte likevel. I ferd med å gi opp hele greien. Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 19. september 2021 Forfatter Skrevet 19. september 2021 Den 23.8.2021 klokken 16.46 skrev Kjetil Garpestad: Den midlertidige løsningen ser ut til å være å åpne .gltf filen i visual studio code eller en annen teksteditor etter eksport og lagre uten endringer. Da detekterer MSFS filen på nytt og reloader den fint. Dette må gjøres etter hver eksport. @thomassonor Å gjøre som beskrevet over fungerer for meg i project editor. Modellen oppdateres etter at jeg åpner og lagrer .gltf filen i en teksteditor. Alternativt å eksportere med materials boksen umerket i blender export vinduet som Tore skriver. (Jeg har riktignok ikke testet dette siste uken hvis hotfix har endret på noe). Siter
thomassonor Skrevet 19. september 2021 Skrevet 19. september 2021 Det har jeg ikke forsøkt 🙃 Takker. Siter
thomassonor Skrevet 21. november 2021 Skrevet 21. november 2021 For ordens skyld om noe skulle lese dette senere. Det ser ut som om at "live" oppdatering av modeller er tilbake som før 🙂 1 1 Siter
Sauron Skrevet 24. november 2021 Skrevet 24. november 2021 Jeg har problemet med at modellen ikke oppdaterer seg i simulatoren når jeg eksporterer fra Blender! Hva er enkleste løsning? Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 24. november 2021 Forfatter Skrevet 24. november 2021 Dette var løsningen min før SU7. Har ikke møtt på dette problemet etter SU7. Sitat Den midlertidige løsningen ser ut til å være å åpne .gltf filen i visual studio code eller en annen teksteditor etter eksport og lagre uten endringer. Da detekterer MSFS filen på nytt og reloader den fint. Dette må gjøres etter hver eksport. Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 24. november 2021 Forfatter Skrevet 24. november 2021 Det er den gltf-filen du eksporterer fra Blender. Siter
Sauron Skrevet 24. november 2021 Skrevet 24. november 2021 Ja selvfølgelig...søkte etter filen men skrev feil så da er det ikke så rart jeg ikke fant noe...😅 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.