Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 9. april 2018 Premium Medlem Del Skrevet 9. april 2018 https://www.fvn.no/nyheter/norgeogverden/i/3jzPAe/Understellet-virket-ikke-da-fly-landet-pa-Sola Et småfly fikk problemer under landing på Sola mandag formiddag. Eivind Aarre Oppdatert: 09.apr.2018 11:07 Publisert: 09.apr.2018 11:07 abonnent – Understellet virket ikke under landing, og alarmen gikk fra kontrolltårnet. Vi har ikke fått meldinger om skader på de to personene som var ombord. Begge skal være mannskap, sier lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola. Flyet var av typen Beech King Air B200. Det kom inn fra nord og landet på nord-sør-rullebanen. Han sier at trafikken på flyplassen ikke skal bli nevneverdig berørt, siden rullebanen som går øst-vest nå er åpnet for trafikk. Hovedrullebanen er stengt inntil videre. Lorentzen sier at flyet var på oppdrag for sykehuset, men at det såvidt han vet ikke var pasienter ombord i flyet under landingen, som skjedde klokken 10.00. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Haugan Aasland Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Mulig det bare er jeg som er kynisk, men dette (fra NRK): "– De sier at de ikke visste at understellet ikke var ute da de landet. Selv om buklandingen kom brått på så har de det bra. Ingen er skada, sier kommersiell ansvarlig i Air Wing, Jarle Granheim." "ikke visste" = "glemte" Forøvrig: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Trenger ikkje nødvendigvis bety at dem har glemt det... Skulle tru dem ikkje hadde 3 grøne lys, men får vente på rapporten Men ja, man husker kanskje denne?: 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Bør kanskje litt mer airliner checklist mentalitet inn? Som tekniker vet jeg ellers godt at tre grønne (eller whatever lys) ikke alltid viser sannheten. Hørsel er en viktig sans i den sammenheng. Høres lydene og dunkene som minner om at det mekaniske virker? Lamper og LED lys er bra, men ikke alltid sant. "Vi har jo overvåkning og sensorer" har jeg hørt alt for mange ganger når det likevel svikter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Haugan Aasland Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Occam's razor sier at de glemte det. Kan selvsagt være mekanisk svikt en eller annen vei, men man vet jo at folk glemmer. "No e helvette løs! :-P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Ja fin den kommentaren, og for all del, jeg har og glemt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Haugan Aasland Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 I nyere tid i flysimulatoren (siden jeg begynte med A2A i 2013 - flyr kun A2A), så har jeg ikke glemt hjulene i løpet av kanskje 500 timer med komplekse fly. Men da er jeg en av de som ennå ikke har glemt det. Det er i komminga - kanskje A2A Bonanza'en blir den som får meg over i den andre klubben. ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Prøv Realair Lancair (finnes 64bit gauges til den). Min favoritt. Sterk som en hest, høy speed, myk AP, godt utsyn fra cocpit, og airbrakes som en 737. Men jeg har det med å flerre av flapsen :-p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Haugan Aasland Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Har sett på den, men den er innehaver av den horrible MP/RPM-bugen fra FS-seriens tid. Det er en dealbreaker for min del. Er helt ufattelig at det fremdeles blir produsert simulator-addons hvor de ikke har korrigert denne monstrøse bugen. Men ang. Lancair, så har jeg forelsket meg i Keith Smith (mannen bak PilotEdge) sin Lancair 360. Jeg har sett meg gjennom denne serien og tenker at min drøm om å ha en DHC-2 Beaver når jeg "blir voksen" kanskje må erstattes av en Lancair. Kjempetøffe fly: https://www.pilotworkshop.com/real-world-coast Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 10. april 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 10. april 2018 Mp/RPM Buggen hva går den ut på ....ukjent navn bare ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 10. april 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 10. april 2018 Hørte noe rykter om at det ikke var meldt noe emergency til tårnet og at stripen hadde vært skummet i så fall ....var nok memory fail da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Haugan Aasland Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 7 timer siden, Robert Hulthin skrev: Mp/RPM Buggen hva går den ut på ....ukjent navn bare ?? På et fly med constant-speed propeller så justerer man praktisk talt manifoldtrykk (MP) med throttlen, og turtall (RPM) med .. ja.. hva heter den nå?... propeller-kontrollen. Når man endrer MP så endrer intensiteten i motor-lyden seg, men ikke hvilken "pitch" den ligger på (lyden altså, ikke bland med propell-bladene). Endring av MP er eksakt det samme som når man tråkker på gasspedalen i en bil når man kjører i en brattere og brattere motbakke. Turtallet er uendret (gitt manuelt gir eller automat som ikke ennå har begynt å gire ned). Så motoren lager mer intens lyd, men ikke endrer pitch. Når man endrer RPM så endrer pitchen i lyden seg, slik som når man girer i en bil. I FlightSim-serien fra Microsoft så har dette vært eksakt og totalt feil - det har vært omvendt. Det er en episk misforståelse av den grunnleggende mekanikken, og at LM fremdeles har denne feilen i P3D er hårreisende til det ekstreme. Det er så enkelt, men det er så mange som har "vokst opp" med denne feilen at de ikke klarer å skjønne at det er feil før de lærer hvordan forholdet mellom throttle og propeller fungerer. Beklager at jeg skred til verks på såpeboksen her, men dette er en bug som irriterer meg grenseløst, og jeg nekter å fly addon-fly som ikke får dette til. For man må da spørre seg hva annet de ikke har forstått og simulert korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 10. april 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 10. april 2018 aa da skjønner jeg hva du mener ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 6 timer siden, Erik Haugan Aasland skrev: På et fly med constant-speed propeller så justerer man praktisk talt manifoldtrykk (MP) med throttlen, og turtall (RPM) med .. ja.. hva heter den nå?... propeller-kontrollen. Når man endrer MP så endrer intensiteten i motor-lyden seg, men ikke hvilken "pitch" den ligger på (lyden altså, ikke bland med propell-bladene). Endring av MP er eksakt det samme som når man tråkker på gasspedalen i en bil når man kjører i en brattere og brattere motbakke. Turtallet er uendret (gitt manuelt gir eller automat som ikke ennå har begynt å gire ned). Så motoren lager mer intens lyd, men ikke endrer pitch. Når man endrer RPM så endrer pitchen i lyden seg, slik som når man girer i en bil. I FlightSim-serien fra Microsoft så har dette vært eksakt og totalt feil - det har vært omvendt. Det er en episk misforståelse av den grunnleggende mekanikken, og at LM fremdeles har denne feilen i P3D er hårreisende til det ekstreme. Det er så enkelt, men det er så mange som har "vokst opp" med denne feilen at de ikke klarer å skjønne at det er feil før de lærer hvordan forholdet mellom throttle og propeller fungerer. Beklager at jeg skred til verks på såpeboksen her, men dette er en bug som irriterer meg grenseløst, og jeg nekter å fly addon-fly som ikke får dette til. For man må da spørre seg hva annet de ikke har forstått og simulert korrekt. En av årsakene til at det kun går i A2A sine GA fly her også. Irriterer meg også grønn over at ikke LM kan fikse denne enkle bugen samt en rekke andre helt elementære ting som burde ha vært fikset for lenge siden. Rett og slett for dårlig av LM. Desverre så er det vel kun grafikk og VR som selger for tiden - og også der LM har fokuset sitt. Desverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Haugan Aasland Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 22 minutter siden, Jan Reidar Storelvmo skrev: En av årsakene til at det kun går i A2A sine GA fly her også. Irriterer meg også grønn over at ikke LM kan fikse denne enkle bugen samt en rekke andre helt elementære ting som burde ha vært fikset for lenge siden. Rett og slett for dårlig av LM. Desverre så er det vel kun grafikk og VR som selger for tiden - og også der LM har fokuset sitt. Desverre. Jeg og andre har prøvd å ta det opp på LM sine forum. De forstår ikke hva vi mener - de påstår at simuleringen er korrekt. Det er til å rive av seg håret av. De er så indoktrinerte i simulatoren, og de jeg har snakket med har så lite forståelse for fysikken bak, at de nekter å tro at noe er feil. Jeg kjønner hvordan de har det, men det er frustrerende. Er som å prøve å overbevise noen om at de homeopatiske "medisinene" ikke inneholder virkestoffer. Er som å snakke til en vegg... A2A og Orbx (og de utsøkte freeware-sakene man får her på fs.no) kan takkes for at jeg driver med flightsim - ellers hadde jeg gitt opp for lenge siden. (men jeg kunne investert de mange titalls tusene jeg har brukt på hard/software på PPL i stedet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.