Gå til innhold

Brite på lisens


Anbefalte innlegg

Etter en MANGE bombereid i WT med B-17, B-24 og til slutt B-29 er endelig også bombeflyene inntatt gullalderen i WT med lisensbygde Martin B-57A Canberra, de Anglofile på forumet får ha meg unnskyldt.

Flyet var en taktisk bomber, ment for å erstatte den da utdatterte A-26 Invader, og ble introdusert til USAF i 53, 2 år etter at Britene hadde tatt sin i bruk.

A utgaven var en tro kopi av den britiske Canberraen og var i hovedsak ment for å teste flyets kapasiteter, flyet ble først fullt opperativt med B utgaven, som skiller seg kraftig ut med en Amerikansk cockpitkonfigurasjon, som finnes igjen på fly som F-4 Phantom.

Så teste flyet har jeg gjort, og han røske det er en morsom maskin å herje med, den klatrer raskere enn alle andre bombefly i hele simulatoren, naturlig nok ettersom det er min første jetbomber, men det som virkelig slo meg var hvor manuvrerbar den er, nå skal det igjen sies at etter B-29 kjennes selv B-17 ut som en spitfire, mens Canberraen er veldig lik å fly en P-61 Black Widow, store og kraftige begge to.

Den er også imponerende rask for størrelsen og pusher greit Mach 0.7 i tretopphøyde.

Som Ernst nevnte i en annen tråd, den er vinglette i lav hastighet, så mann skal være greit forsiktig når mann lander, det har gått med både understell og hale ikke bare en gang mens jeg har blitt kjent med vidunderet.

Det ble også diskutert i en annen tråd her hvor mange som oppholder seg ombord i Canberraen, kan ikke gi noen garanti i forhold til de Britiske utgavene, men etter å ha rotet litt rundt med replay funksjonen i WT dukket det opp to blåøyde tvillinger som ikke ser ut som de kan fordra hverandre, i en liten svart boks av en kabin med små vinduer like bak cockpiten ;)

IwOnvm1.jpg

15r6bCr.jpg

IAKw90S.jpg

CamKt4q.jpg

ozIg55G.jpg

NgYzVJx.jpg

xgk6PMh.jpg

RX9myVM.jpg

PbEJNdI.jpg

z707cMi.jpg

 

Takk for titten for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant å se hvor kjipe instrumenter de hadde i cockpit den gang,ser ikke ut som det er særlig gjennomtenkt plassering,og inger farger på gaugene,det har vært en gradvis utvikling til det bedre her,fram til i dag.

Det krevde nok mye av pilotene å håndtere disse maskinene,og det å erfare hva man skulle se etter på gaugene,tenker hvordan det måtte være å fly IFR i mørket (grøss).Det var vel derfor de tidligere hadde en egen navigatør ombord,piloten hadde nok med å følge med på hvordan flyet oppførte seg,mens navigatøren kunne følge med på hvor flyet befant seg.

Her er en side med bilder av cockpit i tidligere britiske maskiner:http://www.sbap.be/museum/boscombe/boscombe.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe der, spesielt speed indikatoren er bygd slik at det er lett å la seg lure, og appropos VFR, mann sitter litt for lavt i cockpitten etter min mening, så det gjelder å komme relativt bratt inn når mann først skal lande.

Men cockpiten er egentlig ganske enkel å holde oversikt over, meste av motor innstrumenter og annet fancy er overvåket av gutta bak cockpiten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt, etter å ha rotet rundt med div 2. verdenskrigsfly noen år nå, virker faktisk Canberraen ganske oversiktelig sammenlignet med mye annet, de forskjellige gaugene er plassert der mann forventer å finne dem på moderne fly, Tyskerne skal riktignok ha for at flyene deres hadde ganske logiske cockpiter sammenlignet med Allierte fly fra samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den opplevelsen når jeg satte meg inn i den erkebritiske Lightningen. Ingenting var der jeg forventet å finne det. Ser ut som målerne er plassert der det er plass til dem. Brukte en halv dag på og lete etter bremsetrykk-måleren. Fant den når jeg bøyde meg ned og så bakom chute-hendelen. Der var den :D

 

Men når jeg endelig lærte meg den ganske effektiv å bruke. Det må den også være, eller går du tom for fuel mens du leter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yupp, som sagt tidligere i tråden, speed indikatoren i Canberraen er hanske snodig, da mener jeg selve utformingen, den har kun en viser og flere runder med hastigheter, så det kan være litt forvirrende å vite hvor fort det går, har funnet ut det er lettere å følge med på climb speed- og attitude indikatorene i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...