Kim Kristensen Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Etter en MANGE bombereid i WT med B-17, B-24 og til slutt B-29 er endelig også bombeflyene inntatt gullalderen i WT med lisensbygde Martin B-57A Canberra, de Anglofile på forumet får ha meg unnskyldt. Flyet var en taktisk bomber, ment for å erstatte den da utdatterte A-26 Invader, og ble introdusert til USAF i 53, 2 år etter at Britene hadde tatt sin i bruk. A utgaven var en tro kopi av den britiske Canberraen og var i hovedsak ment for å teste flyets kapasiteter, flyet ble først fullt opperativt med B utgaven, som skiller seg kraftig ut med en Amerikansk cockpitkonfigurasjon, som finnes igjen på fly som F-4 Phantom. Så teste flyet har jeg gjort, og han røske det er en morsom maskin å herje med, den klatrer raskere enn alle andre bombefly i hele simulatoren, naturlig nok ettersom det er min første jetbomber, men det som virkelig slo meg var hvor manuvrerbar den er, nå skal det igjen sies at etter B-29 kjennes selv B-17 ut som en spitfire, mens Canberraen er veldig lik å fly en P-61 Black Widow, store og kraftige begge to. Den er også imponerende rask for størrelsen og pusher greit Mach 0.7 i tretopphøyde. Som Ernst nevnte i en annen tråd, den er vinglette i lav hastighet, så mann skal være greit forsiktig når mann lander, det har gått med både understell og hale ikke bare en gang mens jeg har blitt kjent med vidunderet. Det ble også diskutert i en annen tråd her hvor mange som oppholder seg ombord i Canberraen, kan ikke gi noen garanti i forhold til de Britiske utgavene, men etter å ha rotet litt rundt med replay funksjonen i WT dukket det opp to blåøyde tvillinger som ikke ser ut som de kan fordra hverandre, i en liten svart boks av en kabin med små vinduer like bak cockpiten Takk for titten for denne gang. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Hehe,ser ut som det er to reservepiloter som er satt på lading.De ser ikke spesielt fokusert ut Han i cockpit ser også ut som han har solgt smør uten å fått betaling :D Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 25. januar 2017 Premium Medlem Skrevet 25. januar 2017 Artige kloninger av et mannskap, litt sløv i blikket, men ser ellers ut som de har godkjent utsjekk på flytypen ;D . Ellers stilig variant av Canberraen Siter
Kim Kristensen Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Skrevet 25. januar 2017 Med de to karene i baksetet er det da ikke rart han framme ser lei ut, skeptisk til utskjekken på alle 3 ;D men de holder den da i lufta. Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 De ser iallefall ikke stressa ut og det er et godt tegn. Fine bilder. Den er stilig den Canberra'en E Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 Interressant å se hvor kjipe instrumenter de hadde i cockpit den gang,ser ikke ut som det er særlig gjennomtenkt plassering,og inger farger på gaugene,det har vært en gradvis utvikling til det bedre her,fram til i dag. Det krevde nok mye av pilotene å håndtere disse maskinene,og det å erfare hva man skulle se etter på gaugene,tenker hvordan det måtte være å fly IFR i mørket (grøss).Det var vel derfor de tidligere hadde en egen navigatør ombord,piloten hadde nok med å følge med på hvordan flyet oppførte seg,mens navigatøren kunne følge med på hvor flyet befant seg. Her er en side med bilder av cockpit i tidligere britiske maskiner:http://www.sbap.be/museum/boscombe/boscombe.htm Siter
Kim Kristensen Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Skrevet 26. januar 2017 Du er inne på noe der, spesielt speed indikatoren er bygd slik at det er lett å la seg lure, og appropos VFR, mann sitter litt for lavt i cockpitten etter min mening, så det gjelder å komme relativt bratt inn når mann først skal lande. Men cockpiten er egentlig ganske enkel å holde oversikt over, meste av motor innstrumenter og annet fancy er overvåket av gutta bak cockpiten Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 Har også inntrykk av at amerikanerne den gangen var bedre til å være logisk i oppbygningen av cockpit og plassering av instrumenter. Men blir man kjent med flyet er man kjent med flyet. Siter
Kim Kristensen Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Skrevet 26. januar 2017 Definitivt, etter å ha rotet rundt med div 2. verdenskrigsfly noen år nå, virker faktisk Canberraen ganske oversiktelig sammenlignet med mye annet, de forskjellige gaugene er plassert der mann forventer å finne dem på moderne fly, Tyskerne skal riktignok ha for at flyene deres hadde ganske logiske cockpiter sammenlignet med Allierte fly fra samme periode. Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 Hadde den opplevelsen når jeg satte meg inn i den erkebritiske Lightningen. Ingenting var der jeg forventet å finne det. Ser ut som målerne er plassert der det er plass til dem. Brukte en halv dag på og lete etter bremsetrykk-måleren. Fant den når jeg bøyde meg ned og så bakom chute-hendelen. Der var den Men når jeg endelig lærte meg den ganske effektiv å bruke. Det må den også være, eller går du tom for fuel mens du leter Siter
Kim Kristensen Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Skrevet 26. januar 2017 Yupp, som sagt tidligere i tråden, speed indikatoren i Canberraen er hanske snodig, da mener jeg selve utformingen, den har kun en viser og flere runder med hastigheter, så det kan være litt forvirrende å vite hvor fort det går, har funnet ut det er lettere å følge med på climb speed- og attitude indikatorene i stede. Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 Du sier noe der. Man er jo vant til at høydemålere kan gå flere runder og til og med ha flere visere, men det er nytt for meg at fartsmålere gjør det. Siter
Kim Kristensen Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Skrevet 26. januar 2017 Yupp, sær greie, bruker den i hovedsak kun under landing, men da stort sett kun for å ikke røske av flaps og understell om de felles ut i for stor fart og gjør flylivet surt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.