Fredrik Edvardsen Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Siden jeg har hørt at flere syns at det har vært litt vanskelig å komme i gang med DCS så tenkte jeg å gjøre en liten gjennomgang av hvordan man kan starte. Og siden læringskurven er endel høyere enn i f.eks FSX legger jeg også ved en liten guide til en "cold and dark" start up av Mustangen som følger med i gratisversjonen av DCS: World. Det første vi gjør er å laste ned DCS: World herfra, installer det der du vil og last så ned dette missionet. Legg missionet i "..Eagle Dynamics\DCS World\Mods\aircrafts\TF-51D\Missions" og start DCS. Klikk på "Mission" i menyen til høyre, naviger til mappa hvor du la missionet, dobbelkikk på missionet og velg "Fly". Missionet starter nå og du taes til Batumi International Airport i Georgia og til en TF-51D Mustang. - Her har vi dagens "mount", TF-51D Mustang "Miss Velma". TF-51D er en treningsversjon av P-51D som vi kjenner fra den andre verdenskrig, og hovedforskjellen på denne versjonen og den man får hvis man kjøper DCS: Mustang er at denne ikke har våpen/våpensystemer. - Cockpiten er relativt oversiktlig og de fleste insttrumentene burde være kjent for de som har erfaring med FSX/P3D/XP eller en annen flysimulator. Har man erfaring fra A2A sin Mustang til FSX/P3D så burde dette være enda enklere. - Vi starter på venstre side i cockpiten og jobber oss rundt til høyre. Under vanlige omstendigheter brukes ikke flaps når man tar av i en Mustang, derfor setter vi flaps-håndtaket til "Up" før vi starter (ikke tenk på at flapsen ikke rører på se nå, dette skjer ikke før vi starter motoren.) - Flytt så "Carburetor Cold Air Control"-håndtaket helt frem, dette for at vi skal få tilstrekkelig kjøling til motoren. - Før take off setter vi "rudder trim" til ca 5 grader, dette hjelper til med å kontrollere maskinen når vi skal ta av. - Neste steg er å sjekke at "Fuel Selector Valve" står til "Main tank", hvis vi bruker en av de andre tankene vil den fort gå tom, og vi ønsker ikke en motorstopp under take off. - "Fuel Shut Off Valve" til "On", slik at motoren får fuel. - "Ignition" til "Both". - "Battery"- og "Generator disconnect" til "On", slik at maskinen får strøm. - "Fuel Booster" til "On". - Klikk og hold "Primer" inne i ca fem sekunder for å "prime" motoren før start. , - Nå kan vi starte motoren, dette gjøres ved å løfte det røde lokket som er merket her og holde knappen under lokket oppe til motoren starter. - Når motoren går set "Mixture Control" til "Run" - flytt den med musa eller trykk "M" to ganger. - Uncage ADI, slik at den fungerer når vi skal fly. Nå kan vi taxe til rullebanen, skyv throttle et lite hakk fremover til du begynner å rulle og kontroller maskinen med rudder. Skulle du ha behov for å ta krappe svinger unlockes halehjulet ved å skyve stikka helt frem (drar du den tilbake igjen låses det). - Når vi har linet opp på rullebanen tar vi en rask sjekk av instrumentene og sjekker at alt er innenfor normalverdi, alt ser bra ut. Skyv nå "Propeller RPM"-håndtaket helt frem, hvis vi ikke gjør det vil vi ikke få nok kraft fra motoren til å kunne ta av. - Lukk canopyen med håndtaket, eller ved å trykke og holde "Ctrl + C". Skyv throttle forsiktig fremover, dette er en maskin med masse "power" og fint lite hjelpemidler, trøkker du throttle helt frem med en gang vil sannsynligvis "propeller torquen" dra deg rett av rullebanen. Derfor, gi forsiktig gass og hold stikka bakover, (da låser du halehjulet slik at det ikke begynner å virre frem og tilbake mens vi suser ned rullebanen) og bruk rudder til å holde deg relativt sentrert på rullebanen. - Ved ca 100 mph vil halehjulet lette, slipp da opp stikka og la henne fortsette ned rullebanen på bare hovedhjulene før du trekker stikka forsiktig bakover og tar av. - Ta inn hjulene ved å trykke "G". - Resett "Rudder trim" til 0 grader. - Når du har kommet deg opp i lufta, har resatt trim, tatt inn hjulene osv., trekker du throttle og "Porpeller RPM" tilbake slik at de er "in the green" på instrumentene. Å fly med full guffe hele tiden vil skade motoren, og er du ikke forsiktig vil motoren bli ødelagt. Å lande Mustangen uten motor er ikke noe stort problem, men den "tutorialen" får vi ta en annen dag. Nå som vi er i lufta og alt er "in the green" er det bare å more seg. Å fly en Mustang i DCS vil nok føles litt annerledes enn å fly noe i FSX, men det vender man seg fort til. Håper dere likte denne gjennomgangen og at dere ble fristet til å prøve DCS. Som sagt, alt som vises i denne gjennomgangen er gratis, så det er bare å laste ned og prøve. Og skulle det være ønskelig kan jeg godt lage flere gjennomganger. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Fantastisk at noen tar seg tid til og vise og forklare en annen simulator, får håpe at folk tør og prøve, for det er tross alt gratis, og DCS er en fantastisk morro simulator. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 30. juli 2014 Premium Medlem Skrevet 30. juli 2014 Helt enig Andreas, det er imponerende og generøst av Fredrik å gå så grundig til verks. DCS World får bemerkelsesverdig lite oppmerksomhet i de generelle flysim-fora, det skyldes muligens den ekstreme realismen disse utviklerne strever etter. Men nå fylles DCS-hangaren opp med stadig flere toppinteressante modeller, så det begynner kanskje å røre på seg ? Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 Genialt! Guide til Magnificent Eight neste? ;D Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 4. august 2014 Forfatter Skrevet 4. august 2014 Det kan jeg godt gjøre, men da må jeg få meg pedaler først Siter
Geir Maurtvedt Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 Super post Fredrik. Jeg har DCS A-10C Warthog som jeg må få ut fingeren å lære meg skikkelig. Sikler litt på F-86F i DCS, også hører jeg rykter om at F16 kommer? Kjøpte akkurat P51 på salg fra A2A virker jo ganske lik DCS sin. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 5. august 2014 Forfatter Skrevet 5. august 2014 Det er dessverre ingenting som tyder på at det er en F-16 under utvikling ennå (min navnbrors post i "Combat Simulator"-delen av forumet var visst bare for å sjekke om det var noe liv der), med Eagle Dynamics holder på med en F/A-18C, noe jeg tror kan bli veldig interessant. Og så har vi jo endel andre spennende moduler som nærmer seg release bla. MiG-21, MiG-15, Hawk, C-101 og FW-190. I tillegg er vel ikke EDGE (den nye grafikkmotoren) langt unna, den skal visstnok komme i neste patch, så dette er en god tid å sette seg inn i DCS på Sabren er det bare å kjøpe, den er helt fantastisk, tror den er i ferd med å bli med favoritt-modul allerede. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.