Gå til innhold

SAS4778 Santorini - Gardermoen med LN-TUH


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk. Det er søndag 1. juni og vi befinner oss denne gangen langt nede i Egeerhavet - og på VATSIM - som SAS4778.

DxKiS8R.png

 

Flighten vår til Oslo er kraftig forsinket grunnet tekniske problemer, men det nærmer seg omsider departure fra Santorini.

Maskinen som står for morroa er LN-TUH Margrete Ingesdatter, en 737-705. TUH ble opprinnelig levert til Braathens den 30.01.00. 

HkF13iL.png

 

Oversikt over ruta vår. Ni nasjoner i løpet av drøye 4 timer.

96zXeJA.jpg

 

Flight plan. Cost index 80 satt som følge av forsinkelsen, og dette gir oss en beregnet flytid på 3:47.

4JdeR1m.jpg

 

Været på vår ferd nordover er ikke mye å gnåle om. Godt sommervær både i Egeerhavet og på Østlandet.

Enroute er det forecast noe CB aktivitet vest og øst for ruta vår med topper på FL280 og FL350, men forhåpentlig feier vi klar av det.

7EdxvPJ.pngY6aeTjf.png

 

Passasjerene er ombord og ATC (Athens Radar) har gitt oss MILOS 1D departure fra 34R med klarering opp til FL210 og instruks om å rapportere passing FL80.

mBfrNs9.png

 

I den forstand at LGSR rwy 34R bare er 2125 meter lang, så er vi tunge. Actual take off weight er 62 966 kg.

Vi bruker imidlertid 63 tonn blank i take off calculation, og det gir oss kun 212 kg i margin fra MTOW på 63 212 kg under avgang.

Det blir derfor full thrust med V1 136 / Vr 136 / V2 140

PK2LOq3.jpg

 

Så gjenstår det å fyre opp parafinbrennerne.

BUQqANV.png

 

Lined up 34R.

LmP7uuQ.png

 

Take off. Rett i front har vi party-øya Ios, i horisonten til venstre ligger Sikinos, og ute til høyre har vi Naxos.

EaDKWrW.png

 

Cleaned up. So long Santorini!

0wbQ6zI.png

 

Ikke veldig vanskelig å se at lagunen er formet som følge av vulkansk aktivitet.

0b5YMmS.png

 

Siste glimt av landsbyen Oia før vi legger nesa hjemover.

oWGYxZA.png

 

Passerer waypoint MAKED på grensa til - you guessed it - Makedonia.

VyLH1nU.png

 

En "company" Airbus A321 suser forbi 1000 fot over oss på sin ferd fra København til Skiathos.

Godt en ikke er alene om å holde på med detta.

B2mp8Ol.png

 

Donau rett nord for Budapest.

Wyn7RSS.png

 

Polen - Østersjøen kommer til syne og svensken gir oss direct XENTA.

JRcVake.png

 

Descender over Koster-øyene på den svenske vestkysten. Inbound for LUNIP 3M arrival.

mRq78ke.png

 

Cabin crew, prepare for landing

iV3QBPg.png

 

Gear down

g9HSdr0.png

 

Scandinavian 4778, wind 200 at 8, runway one-niner left, cleared to land

sutGF4V.png

 

2pWfhUK.png

Mine damer og herrer, velkommen til Oslo. Klokken er 19:10 lokal tid.

 

Vi taxer inn til stand 41

dwY0EzF.png

 

Thank you for flying  ;)

LumraGP.png

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, karer. Planlegging må til, og så er det jo gøy å lage en liten "story" over det hele, syns jeg  ;) hehe...

 

Addons: REX Essentials  texturer med Active Sky Next som værprogram. Airport scenery: Santorini X (hele øya er inkludert i dette sceneryet) og Oslo v2 fra Aerosoft.

 

Ellers er det FTX Global og UTX Europe.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, flott. Takk for turen.

 

Har du noen sikker kilde på cost indexen du bruker?

Og noen korreksjoner som jeg er rimelig sikker på hvis du er interessert :) :

  • SAS bruker ikke range arcs i navigation display
  • Jeg har ikke sett combined layout på upper EICAS display hos SAS, dvs N2, oil press osv på upper EICAS. De legges på lower EICAS ved engine startup
  • Max continous N1 value vises ikke på upper EICAS hos SAS
  • Contingency fuel: minimum 500kg eller 5% av trip fuel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Harald: Takk for rettelsene. Alle detaljer blir notert i boka.. hehe  :) Vedr CI så er det ikke noen sikker kilde på det, nei. Jeg er faktisk ikke sikker på hva SAS bruker av diverse CI.

 

Morten: PFPX er helt konge! Kan absolutt anbefales hvis man trenger planleggingsverktøy, spesielt på lange ruter. Nå skal det samtidig sies at det finnes freeware som funker utmerket også.

 

Ernst: Takk for veldig hyggelig tilbakemelding!  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...