Gå til innhold

Jagerflykjøpene - en vits til 60mrd?


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Kom over siste brennpunkt:

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/md...813/16-04-2013

 

Norge skal gjøre tidenes invistering i nye jagerfly anslått til 60mrd kroner, men prisen øker stadig. Alle andre intresserte land har endret sin ordre, ikke fattet vedtak osv. USA har minket sin ordre for de amerikanskproduserte flyene.

 

Dokumentaren avslutter med kommentar fra en erfaren jagerpilot som konkluderer med at når de har tilgang til gradert info står de ved at dette er en god invistering.

 

tør ikke Norge bryte en avtale med USA? "Norge er ikke Europeisk men Atlantisk" var det en som sa i dokumentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg nok inn i denne saken til å diskutere den særlig mye, men jeg har snakket litt om det med en som jobbet i Luftforsvaret med F-16.

 

Selv om F-35 i seg selv er mye dyrere enn konkurrentene, så er mye av vedlikeholdsprogrammet likt på en del områder. Alt fra prosedyrer til hvordan verktøy man bruker osv. Det langsiktige vedlikeholdet av F-35 vil dermed sannsynligvis bli billigere enn det ville blitt for fly fra andre produsenter, hvor vi da måtte lagt om det meste som har med vedlikehold av flyene og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg ekstra utgifter til ting som opplæring, skrutrekkere og annet småverktøy, kanskje en ny oljetype, nye stiger som pilotene kan klatre opp i cockpiten med, tilpassing av sheltere osv. osv. hvis Norge hadde kjøpt en helt ny flytype. En krone her og en krone der...

 

Jeg aner ikke hvordan de har tenkt å gjøre det med F-35, men jeg synes det høres usannsynlig og utrolig upraktisk ut dersom man enten skal fly flyene til USA eller fly teknikere hit for alle kontroller og servicer utenom daily inspection.

 

Jeg husker at det for et par år siden var snakk om at bare Lockheed Martin hadde full tilgang til kildekoden i datasystemene ombord, så det kan jo hende at teknikere må flys inn over Atlanteren hvis disse systemene trenger modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

F35 er overlegen alt annet på markedet i dag, dere skal vite at det egentlig handler lite om design og prestanda, men om avanserte sensor systemer og ikke minst (Avansert multiplayer) kommunikasjons plattformer som er krypterte for samarbeid.

 

I bunn og det hele handler et fly innkjøp om hvordan dette kan integreres i morgendagens teknologi. F35 er feit som ei ku, men har de riktige interfacene for denne integrasjonen. Som dere skarpeste sikkert har sett, har ikke F35 HUD, dette fordi flyet eksisterer ikke i hodet på piloten, alt er et "dataspill" i pilotens hjelm system for og nevne noe. Og flyet er så absolutt en god investering, om dere ikke tenker på design og hvor stilig det ser ut. Men det er stilig...ingen tvil...ugg ugg...

 

For de som er venner med meg på face, se på dette bildet, er en mean mother fucker dette:-) F35

 

Dette bildet er ikke over alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Viktig argument, har du riktig teknologi onboard, er dette er enkel sak, hvem sa at du trenger og ha en pilot i en F35 om 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...