Gå til innhold

X-Plane Helicopters


Anbefalte innlegg

Diverse bilder fra XPlane 10 + diverse helikoptere. Er klar over at dette nesten er å regne som spam da forumet praktisk talt renner over av screenshots fra Xplane. Men eg freistar meg frampå likevel. :grin: Bildene er fra når jeg skulle teste min egen superperfekte, men raske og enkel konvertering a NLA sceneriet ved hjelp av fs2xplane converteren. :D

 

[size:8pt]Ingenting er gjort med bildene foruten cropping.[/size]

 

 

XP_N_Helis_00998.jpg

Kommer over Oslo, på vei til Ullevål sykehus i en S-92, men det endte i en kræsj med ett eller annet usynlig objekt over sykehuset. Så da måtte jeg låne en Bk117 fra NorCopter og satte kursen mot Lørenskog.

 

 

XP_N_Helis_00999.jpg

Her fikk jeg sneket til meg en tur med AW139'en til Lufttransport. Det ble med noen touch & go's og litt generell surring i nærområdet.

 

 

XP_N_Helis_01000.jpg

Mens jeg drev på å lekte meg med Lufttransporten, så hadde S-92'n blitt limt sammen igjen....til stor glede, jubel og stående applaus fra meg selv. :grin:

 

 

XP_N_Helis_01001.jpg

Etter noen små tester så gjøres det klart til take off, og etter en kort flight må Drammen sykehus inspiseres.

 

 

XP_N_Helis_01002.jpg

Men etterhvert som jeg nærmer meg oppdager jeg at helipad'en er borte :o

 

 

XP_N_Helis_01003.jpg

Etter en heftig og intens diskusjon med meg selv, så omprogrammmeres FMC'n med rett STAR og jeg lander rett på Dronninggata istedet for. Pålagt kaffepause må en vite :cool:

 

 

XP_N_Helis_01004.jpg

Så bar det videre sør-vestover, Sørlandet sykehus next!

Her ble jeg utsatt for samme ulykkesforløp som jeg opplevde ved Ullevål. Denne gangen rakk jeg å knipse ett par bilder før jeg deiset i bakken.

 

 

XP_N_Helis_01005.jpg

Da de nektet å ta imot nordlendinger på sykehuset i Kristansand da de mente det var kun før sørlendinger, så ble jeg fløyet til Haukeland.

 

 

XP_N_Helis_01006.jpg

Her skulle jeg ligge å vente på M/S Nord-Norge for å få behandling ombord.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andre: Helt klart, uten sammenligning. :)

 

@Hans: He he, det er en sim som har pluss og minus sider på lik linje med fsx. Det jeg personlig liker med xplane er lys og vær samt en bedre helikopter-simulering. Minussidene er klomsete interface, dårlig med "fsx kvalitets sceneries" (hvis det gir noe mening). Det var den korte versjonen :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo slett ikke ille ut det der. :) Meget pene landinger. Mye bedre enn de jeg så langt får til i FSX. :whistle: Sceneryene, er de default, eller ting du har lasta ned eller konvertert fra FSX?

 

Sånn der vide-o har jeg hørt fra andre skal være bra. Nå begynner jeg å bli overbevist. Lurer på om jeg skal skaffe med sånn der vide-o jeg også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hans: He he, det er en sim som har pluss og minus sider på lik linje med fsx. Det jeg personlig liker med xplane er lys og vær samt en bedre helikopter-simulering. Minussidene er klomsete interface, dårlig med "fsx kvalitets sceneries" (hvis det gir noe mening). Det var den korte versjonen

 

Ja. Jeg har fått med meg minussidene ved XP. Men nå er jeg en gang ei nysgjerrig sjel og liker å klå på ting. I tillegg til at jeg av en eller annen ufattelig grunn har forelsket meg i helikoptersimming, av alle ting. Jeg må være masochistisk anlagt, det er eneste forklaringen. ;) Så når jeg hører om bedre simulering av rotorcraft i XP så tror jeg at jeg bare må prøve det, klomsete interface eller ikke.

 

Så får man bare være innstilt på at man ikke får ORBX-kvalitet på scenerys i første omgang. Har sett omtale av konverteringsverktøy for scenerys før også, men regner ikke med at det er helt trivielt å bruke uten at det gir noen sære resultater innimellom. Var vel det som gjorde at du krasja i usynlige objekter. ;) Er det noen måte å fikse det på, eller er det bare noe man i så fall må leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har fått med meg minussidene ved XP.

 

Nå var den frasen ikke ment som noe negativt mot XP, bare ett dårlig forsøk på å si at det finnes ikke en perfekt simulator :grin:

 

 

Det med bruker-interface og alt det der, jeg tror nok de fleste sliter med 'lite intuativt interface' mest pga at det faktisk er anderledes enn fsx. Var jo slik nå man gikk fra fs9 til fsx også, om en ikke så store forskjeller da msfs-serien oppgraderte interfaceren mer enn lagde en ny. Samme går andre vei, f.eks engang forsøkte jeg å installere fs9 igjen og husker det var knotete og finne fram i menyene da fsx menyen var menmorisert i ryggmargen he he, hvis du skjønner hva jeg forstår? ;)

Men for all del, det betyr ikke at interfacen er brukervennelig eller moderne...men det funker :grin: :D

 

En annen ting jeg vil understreke, og det er at det sceneriet jeg snakket om var default scenery, og uten noe mer forklaring så tror jeg de fleste er er enig i at uansett sim, default pr def sux :D

 

Så har vi punkt 2, og det er at akkurat i skrivende stund, så finnes det ikke så mye dedikert scenery til XP10, kun en håndfull naitive utviklet spesielt til XP10. Resten er konversjoner av eldre XP sceneries (som skjemmes av dårlig kvalitet på texturene. Noe som kommer av begrensingene i tidl. versjoner av XP og ikke XP10).

 

Men det som er laget for XP10 synes jeg er like bra som ethhvert ORBX scenery, men som sagt, det finnes praktisk talt ikke ennå...kun noen få.

 

Mange av de konvertere står heller ikke tilbake for FSX, er jo samme modellene/texturene bare i annet format. Her har man jo også mulighet til å drive med litt konvertering av ens egne fsx sceneries ved hjelp av ett par klikk :grin:

Finnes ingen garantier på at det blir ikke helt perfekt da fsx sceneries er byggd på flatmark mens XP har, eh, litt sloping her og der.

 

Så ofte, spesielt hvis flyplassen ligger i ulendt terreng eller dekker ett stort område med høydeforskjeller, så vil man kunne se byggninger hvor bare taket stikker opp, og slike små bugs.

En løsning er at skru av sloping rwy's, da burde det teoretisk sett havne på samme flate såfremst høyde data til XP's scenery stemmer over ens med FSX. Man kan også legge inn en flatten rundt flyplassen med noen editorer som jeg ikke husker navnet på i farten.

 

Når det var sagt, så er det faktisk mange flyplasser som glir rett inn....men man vet jo aldri før man har prøvd :grin:

 

Og så har vi 3'dje type scenery. Og det er oppdatering av filer som er mer eller mindre det same som AFCAD oppdateringer i FSX av flyplasser ved hjelp av sim'ens interne scenery som rwy's samt def. byggninger.

 

Og til sist, ja, skal man fly helikopter så er nok XP absolutt en bedre plattform en fsx og det egentlig ikke så mye mer å si om det :) .

 

Jeg er nok ikke noe expert på XP egentlig, men det skal være mulig å enkelt editere disse konvertere flyplassene med div editorer som følger med XP. Men den delen overlater jeg til de som har peiling på det :whistle:

 

Kan jo nevne at meshet som følger med XP ikke er av høyeste oppløsning, så default fjell kan av og til gi assosiasjoner til fs98 fjell, veldig trekantete...synes jeg.

Dette er fordi XP bruker en annen måte å lage meshet, som i XP's tilfelle er triangler. Pointet er at det faktisk ser bedre ut en fsx mesh forutsatt man bruker ett mesh med høyere oppløsning. Det finner man her (gratis): http://www.alpilotx.net/downloads/x-plane-10-hd-scenery-mesh/

 

Men når alt kommer til alt, så kan det jo hende at jeg ikke har snøring på hva jeg snakker om og at det meste jeg har skrevet er bare nonsense :D

 

Ja ja, nok snikk snakk nå har jeg skrevet mer en nok. Har også vondt i fingeren etter all tastingen :grin: så her er noen WIP's for å avrunde ett velfundert, elegant og sofistikert innlegg.

 

S92_SAR_01057.jpg

 

S92_SAR_01058.jpg

Ja, jeg tok meg frihet og frekkheten til å hjelpe regjeringen litt på vei, og etter noen timer og ikke 10-år (og adskillig billigere), så ser man nå resultater :whistle:

 

 

S92_SAR_01061.jpg

Kontoret.

 

S92_SAR_01063.jpg

Takser til aktiv, ENBR.

 

S92_SAR_01064.jpg

Klatrer, HDG BTA

 

S92_SAR_01065.jpg

Kursen settes mot Stord.

 

S92_SAR_01070.jpg

Ankommer ENSO.

 

S92_SAR_01074.jpg

Parkering.

 

S92_SAR_01076.jpg

Shutdown.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har fått med meg minussidene ved XP. Men nå er jeg en gang ei nysgjerrig sjel og liker å klå på ting. I tillegg til at jeg av en eller annen ufattelig grunn har forelsket meg i helikoptersimming, av alle ting. Jeg må være masochistisk anlagt, det er eneste forklaringen. Så når jeg hører om bedre simulering av rotorcraft i XP så tror jeg at jeg bare må prøve det, klomsete interface eller ikke.
Er du ute etter realistisk helikoptersimulering burde du sjekke ut DCS: Black Shark, stort mer realistisk enn det får du det ikke på en pc... I tillegg kommer det snart en UH-1 til DCS, men hvis du har en masochistisk side så er jo russiske helikoptre perfekte ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...