Gå til innhold

Deler en utrolig simopplevelse med dere!


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Da var man kommet tilbake fra Amsterdam! Jeg og Kim Ruben fra forumet har hatt en fantastisk tur med både spotting, simming 4 timer i 737 simulator og masse fine kulturelle opplevelser Samt at vi fikk være sammen med en KLM kaptein hele lørdagen, (som også var vår instruktør i 737 simmen) hvor vi fikk excellent guiding over Schiphol Airport med båte tips til gode spotteplasser og mer.

 

Simminga var utrolig morsom og interessant! Fløy BOO TOS ALF TOS. Startet med en standard brief med hverandre med tanke p[ vær, navigasjon og hvem som skulle fly hvor. Byttet på å være PNF og PF mellom hvert leg. [video:youtube]b1D3oVYxw2s

 

 

Første tur gikk fra Bodø til Tromsø i ganske tett snøvær. 260 grader 11 knop på Bodø og ganske lav sikt. Noe av det samme været i Tromsø, bare noe mer sydlig vindretning. Fløy ILS RW01 med circ to land RW19 på TC, braking action medium to poor. Vanskelig å circle i dårlig sikt. Var på grensen til visuelle forhold for en slik landing [video:youtube]KZfcSp2MJVU

 

 

 

 

Fløy deretter videre til Alta med Kim som PF. Kim landet 737 simmen elegant med en motor i Alta.

 

Fikk engine out ved 10.000 fot og måtte decleare emergency. Jeg var PNF og satt med nesen nede i QRH helt til vi tok bakken i Alta. Å bare finne frem til riktig kapittel og performe korrekt action når ting ble som det ble, var en skikkelig stressy opplevelse. Prosedyren til KLM (instruktøren vår er pilot i KLM) var i alle fall at PF går over til å både fly og ha ansvar for radio, mens PNF har ansvaret for å finne frem til items i QRH, utføre non-normal checklist og spørre PF for critical items. Hva som er critical var ikke bare å finne ut, men skjønte at jeg skulle spørre for fuel cut off og slike større ting. Var akkurat ferdig med sjekklisten for single engine landing når vi tok bakken på Alta.

 

[video:youtube]sF4XT5wy8go

 

 

 

 

 

 

Neste gang vi fløy til Tromsø var jeg også PF. Hadde ikke visuell kontakt ved minimum DH og gikk rundt som prosedyre tilsier. Neste gang var snøbygen drevet forbi og jeg fikk etter vectors for en ny ILS der vi tok glide slope i 5000 fot, til en ok landing på 01 etter kontakt like før "minimums". Det er i det store og det hele veldig viktig å være stabilisert tidlig for å få til gode landinger : )

 

[video:youtube]7AY6dbTcUq4

 

 

 

 

 

484510_10150757923448623_579658622_11568516_2056600384_n.jpg

To glade simmere som endelig får prøvd noe full size

 

 

484510_10150757923533623_579658622_11568519_452974571_n.jpg

Amsterdam by Night

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig å høre! Vi har nok laaaangt igjen, men synes det er veldig spennende å prøve å simme på den "ekte måten". Vi fikk ganske kyndig veiledning i 4 timer, men det er spørs om vi greide å fordøye alt : )

 

Instruktøren gav oss mye kritikk, så vi har masse å jobbe med til neste gang! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan herved Skrive UNDER på at dette var vanvittig morro! Totalt verdt de 150EUR per person som dette kostet for 4 timer..:)

 

Skal dere ha Instruktør så koster dette en del ekstra, men vår Instructor er en kjenning derfor ble han med oss på denne morsomme opplevelsen!

 

Kan herved si at det å fly FS på PCn er mer eller mindre KJEDELIG i forhold til dette her!

Ikke lett å lande en B737 med kun en motor på kort bane i dårlig vær, det ser mye enklere ut enn det egentlig er!

 

Først fra NÅ skjønner jeg at det er ikke bare bare å være pilot! Dette tror jeg også Agnor kan skrive UNDER på ;)

 

Godt dere likte dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...