Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folks!

 

Jeg har lyst å kjøpe meg et RC fly! Helst en skalamodell! Har sett litt på Cessna 182 500 Class. 130 cm vingespenn og elmotor! Noen som har prøvd dette? Noen som vet om det er OK kvalitet?

 

Link: http://www.rcbutikken.no/produkter/6kanaler--/cessna-182-500class--6ch-m-24ghz--flaps-navland-lys--epo.aspx

 

Åpen for nye og bedre forslag om noen vet noe! Vil helst ligge litt lavt i terrenget hva angår pris og synes 2000 kr er mer enn nok for en nybegynner på RC som meg : )

 

(Har flydd en gang før og drevet på med litt simulator RC)

 

 

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hei

Driver ikke med rc-fly selv men med rc-helikopter, det er en hobby som er gøy og dyr:) min erfaring og de jeg flyr sammen med (det er folk som flyr rc-fly også) er at det er mye billigere å bestille fra utlandet, . hobbyking.com eller Helipal.com er sider som er bra. bestilte meg nytt helikopter idag fordi jeg trengte ny radio og da må man jo slenge på et helikopter samtidig... http://www.rcbutikken.no/produkter/fjernstyrt-rc-helikopter/nyhet--walkera-4f200lm-6kanals-rtf-rc-helikopter-borstelos-metallcnc-gjor-dette-til-en-pakostet-mode.aspx

http://www.helipal.com/walkera-hm-4f200lm-helicopter-2-4ghz-blue-premium-edition.html

sparer 1500 på å bestille det fra Hong Kong og har det levert på døra i løpet av ca fire dager.

Ellers så flyet fint ut og det er smart å start med et overviget fly da de er mest stabile.

Skrevet

Selv har jeg denne modellen,og er strålende fornøyd med den.Er mitt første,og er utrolig nok fortsatt like helt :)

 

http://kyosho.no/modell_detaljer.aspx?ArtNr=02.0222025&familj=FamHypeTrainer&BildLopNr=01

 

Utrolig artig med RC.

 

Kan lønne seg å kjøpe en modell hvor alt er inkludert.Blir fort dyrt hvis du må ha sender i tillegg....så at noen av modellene det ble linket ble levert uten sender.

Skrevet

Ser ut til at den du linket til var uten radio medfølgende. Kan jo være greit å benytte den pakkeprisen til 2000 kr om man får med alt man trenger. Noen som vet om det er noe som mangler for å begynne å fly der?

 

Fly på 1,3 kg er jo litt å starte med : ) Kanskje man egentlig bør begynne med mindre? Men noen sier det er lettere å fly litt større fly. Litt roligere bevegelser og mer ekte flyfølelse =)

 

Skrevet

Den modellen jeg linket til er helt komplett.Det bør egentlig være noe i den størrelsen...blir mer stabil og ikke så påvirket av vind.Jeg startet først med en liten modell,men den var et helvete/ekstremt vinglete å fly.

Skrevet

Jeg har drevet litt med dette før, både heli, fly og bil.. Når det gjelder fly, så vil jeg nesten anbefale fuel-motor. Spesielt som nybegynner.. Jeg opplever de som både enklere og til dels tryggere, og ikke minst mer brukervennlig enn batteri, spesielt om du går for LiPo.

 

Jeg brukte LiPo på helikopteret mitt, og opplevde at det var både dyrt å kjøpe batteri og speedcontrol (muligens billigere nå, har ikke sjekka det), og man var litt begrenset i at man måtte drive å lade batteriet etter ca 15 min, som betyr at man må ha en strømkilde tilgjengelig. (bil eller bilbatteri). Fuel trenger bare ei flaske for å holde det gående til man blir lei eller sola går ned.. :)

 

LiPo må behandles med forsiktighet, og ved en krasj er det en reell sjanse for at det hele tar fyr og brenner opp, og LiPo avgir rimelig giftige gasser når det brenner. Det er mindre sjanse for at et fly med forbrenningsmotor tar fyr ved krasj, og gassene er noe mildere.

 

Du bør ha god kunnskap på elektriske tilkoblinger når du jobber med LiPo og el-motor og opplegget imellom.. Disse må loddes, og tilkoblingene må være gode, hvis ikke er det en stor sjanse for at det blir varmgang i tilkoblingene og det hele tar fyr. Fuel er stort sett noen enkle drivstoffslanger som er mye enklere å legge opp..

 

 

Osv....

 

 

Jeg vil ihvertfall ha begynt med et fuel fly, et komplett fly med motor og alt er vel 2-3000kr mener jeg å huske. Nå er det også noen år siden jeg dreiv med dette så prisene på LiPo kan ha sunket en del og at det dermed begynner å bli en del billigere enn fuel, men fortsatt ville jeg ha anbefalt fuel.. Personlig synes jeg det er artigere da det er mindre tid på bakken og mer tid i lufta når man er på stripa og flyr, litt vedlikehold når man er hjemme, og litt vasking for å holde modellen ren.. Elektro er kanskje mindre vedlikehold totalt sett, men krever at man behandler batterier riktig og har en viss risiko for å ta fyr.

Skrevet

Aha! Takk for innspill, Lars! Har hørt at LIPO kan være litt "sketsjy" ja. Heldigvis har jeg en kompis som kan litt om elektronikk (jeg selv er dårlig på dette).

 

Fuel virker jo litt stilig ja : ) Hehe! Så på youtube i går, verdens største skalamodel av en Cessna (påstod de selv). Tror den var 1:3 og motoren var GROM! Finner ikke linken nå lenger, men hehe! Kan bli sykt stilig med fuel ja : )

 

Har stort sett med meg bilen når jeg er ute og farter så har jo strøm å hente der, men må jo ha ekstra batteri så klart! 10 minutts flytid går fort. Noen som vet hvor lang tid det tar å lade et slikt LIPO batteri normalt sett?

 

 

Skrevet

LiPo tar en time å lade, man kan i enkelte tilfeller med riktig lader lade dem raskere, men det vil påvirke levetiden til batteriene..

 

Den "gjengen" jeg fløy med så var det ihvertfall tydelig hva det var som gjaldt når vi var på stripa.. De med batterier flydde sin gang, stort sett hadde de ett eller to batterier pga pris den gangen (dette er vel 6 år siden), og ble stående på bakken å lade mens vi andre som hadde fuel bare fylte på tanken og kom oss i lufta igjen.. :) El-fly er litt fancy og gir en følelse av moderne teknologi, men i det tilfellet så likte jeg en god gammel traver av en forbrenningsmotor bedre. :)

Skrevet

Min bror har dundra en god del Lipo-modeller i bakken uten hverken brann eller tendenser til giftig røyk...er vel stort sett stoltheten det har gått hardest utover....husk og alltid sjekke at ror går riktig vei før takeoff :grin: Er nok en god del overdrevent alle utfordringene med Lipo....det eneste jeg har gjort med min modell er lade og å fly...har ikke brukt en dråpe loddetinn,og ikke vært overdrevent forsiktig heller. Fuel er helt sikkert veldig fint det også,men innbiller meg at det holder litt høyere hastighet.

Skrevet

Hei,

 

Driver litt med modellfly å har ett elaporfly fra multiplex. Forstår jeg det rett har du ikke erfaring med modellfly fra før ? Om du ikke har det vil jeg anbefale å starte med ett elaporfly. Da har jeg lagt ved en link helt nederst. Det flyet er veldig bra og det er flere som ikke har rørt fly generelt før som fikser å fly dette. Det er morro å fly selv for en med erfaring også. Er ikke hjul så kan lande hvor du vil. Ja, bor du i Oslo i en leilighet etter litt trening kan du fly det inn på din veranda å ta imot dette.

 

Viss du vil ha ett med understell som ser litt mer skala og orker å bygge det fra bunn av(veldig enkelt) kjøper du deg en DX-8 eller DX-7 å en FunCub fra multiplex. Koster ca 5000kr tilsammen med modtager, radio, 1 batteri, motor, regulator og 6 servoer derav 2 til flaps. Du kan sende mail til danskje headrc som raskt setter sammen en handleliste til deg å finner en fin radio. (Si du skal ha Spektrum).

 

Er mange forskjellige produsenter når du kommer til radio så vil anbefale og sette seg ned og kikke rundt å se hva du liker. Helst kjøp fra en kjent produsent spektrum, futuba osv. jeg personlig begynte for 2 år siden og har ca 100-200 timer bak spakene på modellfly. Begynte selv med Easystar fra multiplex som er et fantastisk fly som du kan sette FPV på. (Gidder ikke utdype FPV) Vil du vite mer om FPV søker du på "Easystar with FPV" på youtube.

 

Lipo batteri er litt sketsjy ja, men det funker som bare pokkern. Får en syykk fart med easystaren med 2100mAh batteri.

 

-Andreas

 

Kan være det er noen skrivefeil. Anbefaler at du kjøper det siste flyet jeg linka deg. Det er komplett. Legg ved 1-3 ekstra batterier :) !

 

(Skal du kjøpe fra headrc, vil jeg anbefale å sende en mail. Se bort ifra prisene da det ikke er alt som er inkludert osvosv)

 

Div linker

 

http://headrc.com/

 

http://headrc.com/air/planes/foam/beginner/MX-214192

 

http://headrc.com/air/planes/foam/beginner/MX-214243

 

http://headrc.com/air/radio/tx/HZ-SPM8800EU

 

http://headrc.com/air/radio/tx/HZ-SPM7800EU

 

http://headrc.com/air/radio/tx/MX-HT-110161

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16542__Hobbyking_Bixler_EPO_1400mm_RTF_Mode_2_Throttle_Left_Radio_.html

Skrevet

Ble det litt sånn el vs. nitro her? :)

 

+ EL

-Vedlikeholdsfritt

-Lavere hastighet(?)

 

- EL

-"Kort" flytid

 

+ Nitro

-Lang flytid...bare å fylle og fly

 

- Nitro

-Vedlikehold...motor/forgasser må vedlikeholdes

-"Grisete"....nitro er litt grisete,og flykroppen blir fort litt innsauset...motor klarer ikke å forbrenne alt,så det kommer litt nitro i eksos

 

 

Uansett hva du velger,så kommer du til å ha det sykt moro.

Skrevet

Takk for nyttige linker, Andreas!

 

Ja, tror man kommer til å få det mer enn gøy : ) Er litt redd det blir en krasjlanding eller to, men man lærer teknikken med litt øvelse håper jeg : )

 

Ser jo helt praktfulle ut mange av disse skalamodellene!

 

Denne var jo litt mer enn spesiell:

Skrevet

Fuel er rimelig billig og 1 liter holder ganske lenge, det er jo ikke store motoren.. hehe..

 

Men som Magnus lister opp så er det både fordeler og bakdeler med begge. El er mer eller mindre vedlikeholdsfritt ja, minus litt småsmøring her og der en gang i blant.. Fuel er enklere å fylle på og komme seg opp igjen.. Kraftmessig så tror jeg ikke det er rare forskjellen, børsteløse el-motorer med kraftige batteri er sykt kraftige!

 

Om du er en som liker å skru litt, og liker motorer så er det artig å demontere en sånn liten motor og rense opp og alt det der, så det med å vedlikeholde motor og forgasser kan godt være en fordel for mange.. :)

Skrevet

Jeg fikk faktisk en positiv overraskelse over hvor "enkelt" det var å fly.Var selvfølgelig rimelig gele i knærne de første turene,men det gikk veldig bra.Bare ha fokus på små bevegelser på stikka,og la flyet få litt høyde før du begynner med akro :grin:

 

Kjøp med et par ekstra propeller...det er som regel de som ryker.Kropp og vinger på disse nye "isopor" modellene tåler utrolig mye juling,og skulle noe ryke...lynlim.

Skrevet

Hvis du virkelig vil ha et billig fly som er mer eller mindre umulig å ødelegge, og om noe mot formodning skulle bli ødelagt så er det ikke noe verre enn å tape det sammen, samt utrolig lettflydd så kan du jo begynne med denne:

 

http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=110

 

JP Prangster

 

Et fuelfly som er morsomt å fly selv for erfarne, og er ekstremt lett å komme igang med for nybegynnere og vil tåle stort sett hva som helst av nybegynnertabber, eneste man må kjøpe ekstra er tape og propeller.. :)

 

3D modellen mener jeg på har større rorflater, så den egner seg bedre til akro og "3D-flyging"

Skrevet

 

  • JP Pangster kit
  • Motor, enten 2 eller 4 takter, 50-70 size i 4-takt burde vel passe. 30-50 size om det er 2-takt (2-takt bråker mer) Optimalt er kanskje 50 size 4-takt, sjekk bredden på 70-size vs 50-size 4-taktmotor om du ønsker større motor før du handler for å være sikker på at den passer.
  • Minst 4-kanals radio med servoer, mottaker og batterier til sender og mottaker. Du trenger 5 servoer til en Prangster.
  • Noen servoledninger kanskje og en bryter til å slå mottaker av og på om det ikke fulgte med
  • Fuel

 

Alt i alt kommer dette nok under 2000kr pluss radio. Angående radio så kan du velge alt fra det billigste til det litt dyrere, men dersom du forventer å drive med dette fremover vil jeg anbefale enten en Futaba eller en Spectrum til rundt 2-3000kr, helst 6 eller 7-kanals, så står du fritt til å velge helikopter senere og du har mulighet for mer komplekse modeller med flaps og hjul som kan trekkes opp.. Min radio var en Futaba 7C med FM sender, nå kan man velge 2.4GHz som gjør at man slipper unna med ei lita "wifi-antenne" fremfor peilepinnen som er på FM sendere.. :)

Skrevet

Ser helt greit ut, men et tips kan være å velge et fly som det finnes flottør-kit til. Throttlestore har noen av disse.. Det gjør at man kan montere flottører og dermed fly på innsjøer, noe som er svært morro. Hvis du har noen innsjø i nærheten da vel og merke.. hehe.. :)

Skrevet

Prangstern er utrolig enkel å få i lufta, den krever absolutt ikke mye montering.. Litt justering av servoer, men dette er meget enkelt og godt forklart i manual og absolutt noe du MÅ lære deg uansett :) Derfor er Prangstern så fin å begynne med, den er lett å sette sammen uten bruk av lim og alt mulig slags greier, er vel gjort på en halvtime eller time, og monteringen involverer de tingene du må lære deg for å kunne drive med dette.. Og skulle du tabbe deg ut med justering og sånt, så tåler den krasjen med unntak av propellen, som er billig og enkel å bytte uansett.. :)

 

 

EDIT

 

Tror for min og andre nybegynneres skyld at det er best å holde seg unna innsjøer

 

Som nybegynner er det best å holde seg på tørr grunn ja, men det er allikevel lurt å kjøpe en modell som man kan bygge videre på senere når man føler seg trygg på den.. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...