Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 http://www.tv2.no/nyheter/okonomi/bloomberg-78-prosent-sjanse-for-saskonkurs-3684687.html Siter
Marius Sparby Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Meh, om de ikke klarer å drive på en økonomisk forsvarlig måte, la nå søpla gå konkurs. Å fortsette å kaste penger ned i dass er idiotisk. Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 Ja, slik økonomien er i Europa nå så tror jeg ikke landene er interessert i å hive mer penger i det sluket der, bortsett fra duste norge da Siter
Stein-Ove Rud Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Er vel større duster alle vi som bor her........ Siter
Tor Erling Olsen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Hvorfor ikke kjøpe opp hele dritten og bygge det opp på nytt? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Tor Erling: Tenker det samme! Synes ikke det virker som om styringa er den beste. Med tanke på at det styres fra Norge, Sverige og Danmark er det jo et trehodet troll med alzheimer og schizofreni Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Jeg får vel kjøpt konkursboet til en billig penge? :grin: Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 Det blir vel Bjørn Kjos som kjøper det opp I hope! Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Kanskje det! Tror nok han greier å styre dette litt mer effektivt og, da han ikke har tre ulike land å forholde seg til. SAS har jo fått litt kritikk for å ha litt ustrukturert styring. Kan godt se for meg at de har det. Det har mye å si på inntjening, antakeligvis for flyselskaper også! Er vel kanskje noen som jobber med økonomi / administrasjon i flyselskaper her som kjenner litt til hvilke snorer man bør trekke i for å få det til å gå rundt? Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 SAS står vel kanskje også i fare for å miste ansatte over til Norwegian, for 78% sjanse for å gå konkurs er jo utrolig høyt, og Norwegian er interessert i å hente inn folk med god kompetanse innen luftfart. Når man ser tilbake på hva SAS gjorde med Braathens, så blir vel en slik nyhet sett på som positivt av tidligere Braathens ansatte som måtte forlate arbeidsplassene sine pga SAS. Jeg skal ikke nekte for at da jeg leste denne nyheten om SAS sine muligheter for å gå konk, gav meg en ekstra god dag. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Ja, for meg og. Synes det er bare rot med SAS. Lønnskravene til pilotene er jo helt ekstremt. Har vært oppe flere ganger i media, men mange kapteiner sier seg ikke fornøyd med de 1,1 millionene de hadde fått tildelt og sammenliknet seg med de høyestlønnede pilotene i verden, og da blir det vanskelig å drive god butikk. Lønnskostnader utgjør en stor del av utgiftsposten. Når de presser selskapet så til de grader, så må det jo utrolig mye inntekt for å veie opp mot dette. Er negativ til fortsatt drift i SAS (det koster statene for meget) Siter
Kai Dreyer Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Blir ingen på det forumet her noen gang lei av å gå rundt å tro de vet så fordømt mye bedre enn alle andre? Skulle likt å sett fs.no gjengen som ledere i et selskap, så skulle vi sett hvor den skuta gikk ned. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Vi må da få lov til å mene hva vi vil om SAS! Er jo bare snakk om å ha meninger, jeg synes SAS har elendig ledelse og unødvendig tungvindt organisering, så får du nå mene hva du vil... men jeg forandrer ikke mening av den grunn;) Siter
Stein-Ove Rud Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Blir ingen på det forumet her noen gang lei av å gå rundt å tro de vet så fordømt mye bedre enn alle andre? Skulle likt å sett fs.no gjengen som ledere i et selskap, så skulle vi sett hvor den skuta gikk ned. "Me Like" Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Me like not. Må få lov å mene hva man vil. Noen her inne har til og med økonomisk utdannelse, om det hjelper på å få lov til å mene hva man vil Siter
Kai Dreyer Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Ja, og hva er poenget ditt? Uansett hva du er utdannet, betyr det ikke at du er i bedre stand til å drivet et selskap via et forum. Du prater på at SAS har dårlig ledelse, dårlig måte ditt dårlig måte datt... Utdyp takk. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Nei, gidder ikke. Det var bare min mening. Om du mener motsatt, så kan jo du utdype om du er i diskusjonshummør idag Det er ikke jeg, så jeg takker nei til debatt med deg. Har jeg fortsatt lov til å mene hva jeg vil om SAS og styringa deres? Siter
Marius Sparby Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Ingen her inne har sagt at de kan drive SAS bedre enn det som skjer i dag. Det som derimot HAR blitt sagt er at det er bedre å la SAS gå dukken enn å hive penger ned i dass igjennom stadige "redningspakker", spesielt hvis det viser seg at selskapet ikke kan reddes. Jeg er ingen økonomisk ekspert. Langt derifra. Derimot har jeg det jeg liker å tro er en sunn sans for fornuft. Å hive gode penger etter dårlige strider ganske sterkt mot dette. Er det smertelig å la et av de eldste flyselskapene i verden gå dukken? Ja, såklart! SAS har en lang og innholdsrik historie for mange (inkludert meg selv, som er oppflaska på SAS' fortreffelighet igjennom en far som jobbet nesten 30 år i SAS), men det betyr ikke at det av og til kanskje er på tide å innse at slaget er tapt og at man ikke kan/er villig til å gjøre noe mer. Og hvis det viser seg at det ikke er mulig eller økonomisk forsvarlig å redde SAS, så...vel. Put it out of it's misery, og bygg opp noe nytt fra asken. Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 Woaw! Her er "veteranen" ute å brøler igjen! Vi må vel få lov å mene hva vi vil om denne saken vel? Man trenger vel ikke være så mye intelligent for å skjønne at SAS går på ræva snart? Eller vet du hr Dreyer noe som ikke vi vet i denne saken? Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 Jeg er helt enig med deg Agnor! Kravstore piloter hva lønn angår er ikke bra for et selskap som sliter så hardt som SAS gjør. Håper bare ikke at Norwegian ansetter disse "verdensmestrene" som tror de er uunværlige. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Jeg synes ikke det er spesielt alright om SAS skulle gå dukken. Det medfører bare monopolisering på mange ruter innen og ut av Norge. Jeg synes ikke Krsans har nok avganger slik det er i dag, og det vil sannsynligvis bli dårligere når nax ikke har det samme konkurranseincentivet til å kjøre avganger på tidspunkter med lavere belegg. Det betyr at jeg får færre avganger å velge mellom, og antakeligvis til en dyrere penge. Det gjelder dere alle med mindre dere bor i Oslo - dere er allerde bortskjemte Siter
Roy Ekeblad Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 eg synes ikke det er spesielt alright om SAS skulle gå dukken. Det medfører bare monopolisering på mange ruter innen og ut av Norge. Jeg synes ikke Krsans har nok avganger slik det er i dag, og det vil sannsynligvis bli dårligere når nax ikke har det samme konkurranseincentivet til å kjøre avganger på tidspunkter med lavere belegg. Det betyr at jeg får færre avganger å velge mellom, og antakeligvis til en dyrere penge. Det gjelder dere alle med mindre dere bor i Oslo - dere er allerde bortskjemte Godt poeng, me like! Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 Norwegian hamstrer nye fly. Og tror du ikke at de klarer å dekke opp de viktigste rutene til SAS når de legger inn årene? Det er nemlig der pengene ligger for Norwegian: Nye fly som gjør at prisene holdes nede. Det er vel strengt tatt ikke snakk om HVIS SAS går dukken, men NÅR de går dukken for det kommer de til å gjøre enten man liker det eller ikke. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Uansett om det er "bra" eller ikke dersom SAS går konk (for det tar jeg ikke noen stilling til), så vil jo Norwegian ha et visst grep om markedet her til lands når de får monopol på en lang rekke populære ruter hvor SAS konkurrerte med de før. EDIT: Og med grep så mener jeg at det kanskje ikke lenger vil være så fristende å presse prisene når ingen konkurrerer mot dem. Siter
Carl Nelson Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Skrevet 17. januar 2012 Spørsmålet er jo også: Hva skjer i så tilfelle med Widerøe? Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Og noen kan og vet alt. lol Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 2 spørmål melder seg dersom/når SAS går dukken: - Hva skjer med Widerøe? - Vil en SAS-konkurs nødvendigvis bety Norwegian-monopol? Når det gjelder Widerøe ser jeg for meg at f.eks. Lufthansa (eller andre investorer) kan være interessert. Widerøe er i praksis en selvstendig driftsenhet innenfor SAS-systemet, og vil antakelig være veldig lett å "skille ut" fra et evt. konkursbo. Dernest er vi over på hvorvidt en monopolsituasjon vil kunne oppstå, og det er selvsagt mulig. På kort sikt er det nok stor sansynlighet for at Norwegian vil få litt tid for seg selv på det Norske innenriksmarkedet dersom SAS går overende. At Lufthansa, KLM, eller andre store, Europeiske selskaper kommer inn er neppe det mest sansynlige heller. Widerøe kan bli nøkkelen her. De har operativ kjennskap til landet og en grei merkevare eksisterer allerede. Spørsmålet der blir da i større grad hvorvidt hvordan en slik utvidelse av Widerøe skal gjennomføres i praksis. Det er også mulig at et Dansk, Svenskt eller Finsk selskap vil kunne fristes av Norge med SAS ute av veien. ---- Summa summarum er ikke en SAS-konkurs det jeg frykter mest, spørsmålet blir i større grad hvem som kommer til å fylle gapet og hvor lang tid det vil ta å bygge opp nødvendig kapasitet for å konkurrere mot Norwegian. Deler av konkursboet til SAS vil nok kunne brukes, samt at en del arbeidsledig personale nok vil kunne finne veien til en ny konkurrent. Samtidig kan det bli interessant å følge med på hva Norwegian vil kunne finne på i tiden fra SAS går konkurs frem til en ny konkurrent melder sin annkomst i lekegrinda. Og dersom den perioden begynner å trekke ut i tid bør ingen bli overrasket dersom Norwegian "skummer fløten" for alt den er verdt, i liket med en tidligere utskjeldt "monopolist"... :whistle: Siter
Kai Dreyer Skrevet 17. januar 2012 Skrevet 17. januar 2012 Aldri prøvd å sagt jeg kan alt, bare påpeke indirekte at ting man leser rundt om i dagbladet kanskje ikke alltid er like korrekt som den faktisk virkeligheten er i. SAS sitt resultat som man kan finne på SAS group sine hjemmesider, er dog ikke like mørke som de har vært, og eneste leddet i SAS group er KF, som går med et gigantisk tap. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.