Gå til innhold

78% sjanse for SAS-konkurs!


Carl Nelson

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Kanskje det! Tror nok han greier å styre dette litt mer effektivt og, da han ikke har tre ulike land å forholde seg til. SAS har jo fått litt kritikk for å ha litt ustrukturert styring. Kan godt se for meg at de har det. Det har mye å si på inntjening, antakeligvis for flyselskaper også!

 

Er vel kanskje noen som jobber med økonomi / administrasjon i flyselskaper her som kjenner litt til hvilke snorer man bør trekke i for å få det til å gå rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS står vel kanskje også i fare for å miste ansatte over til Norwegian, for 78% sjanse for å gå konkurs er jo utrolig høyt, og Norwegian er interessert i å hente inn folk med god kompetanse innen luftfart. Når man ser tilbake på hva SAS gjorde med Braathens, så blir vel en slik nyhet sett på som positivt av tidligere Braathens ansatte som måtte forlate arbeidsplassene sine pga SAS. Jeg skal ikke nekte for at da jeg leste denne nyheten om SAS sine muligheter for å gå konk, gav meg en ekstra god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for meg og. Synes det er bare rot med SAS. Lønnskravene til pilotene er jo helt ekstremt. Har vært oppe flere ganger i media, men mange kapteiner sier seg ikke fornøyd med de 1,1 millionene de hadde fått tildelt og sammenliknet seg med de høyestlønnede pilotene i verden, og da blir det vanskelig å drive god butikk. Lønnskostnader utgjør en stor del av utgiftsposten. Når de presser selskapet så til de grader, så må det jo utrolig mye inntekt for å veie opp mot dette.

 

Er negativ til fortsatt drift i SAS (det koster statene for meget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her inne har sagt at de kan drive SAS bedre enn det som skjer i dag. Det som derimot HAR blitt sagt er at det er bedre å la SAS gå dukken enn å hive penger ned i dass igjennom stadige "redningspakker", spesielt hvis det viser seg at selskapet ikke kan reddes.

 

Jeg er ingen økonomisk ekspert. Langt derifra. Derimot har jeg det jeg liker å tro er en sunn sans for fornuft. Å hive gode penger etter dårlige strider ganske sterkt mot dette.

 

Er det smertelig å la et av de eldste flyselskapene i verden gå dukken? Ja, såklart! SAS har en lang og innholdsrik historie for mange (inkludert meg selv, som er oppflaska på SAS' fortreffelighet igjennom en far som jobbet nesten 30 år i SAS), men det betyr ikke at det av og til kanskje er på tide å innse at slaget er tapt og at man ikke kan/er villig til å gjøre noe mer.

 

Og hvis det viser seg at det ikke er mulig eller økonomisk forsvarlig å redde SAS, så...vel. Put it out of it's misery, og bygg opp noe nytt fra asken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er spesielt alright om SAS skulle gå dukken. Det medfører bare monopolisering på mange ruter innen og ut av Norge. Jeg synes ikke Krsans har nok avganger slik det er i dag, og det vil sannsynligvis bli dårligere når nax ikke har det samme konkurranseincentivet til å kjøre avganger på tidspunkter med lavere belegg. Det betyr at jeg får færre avganger å velge mellom, og antakeligvis til en dyrere penge. Det gjelder dere alle med mindre dere bor i Oslo - dere er allerde bortskjemte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg synes ikke det er spesielt alright om SAS skulle gå dukken. Det medfører bare monopolisering på mange ruter innen og ut av Norge. Jeg synes ikke Krsans har nok avganger slik det er i dag, og det vil sannsynligvis bli dårligere når nax ikke har det samme konkurranseincentivet til å kjøre avganger på tidspunkter med lavere belegg. Det betyr at jeg får færre avganger å velge mellom, og antakeligvis til en dyrere penge. Det gjelder dere alle med mindre dere bor i Oslo - dere er allerde bortskjemte

 

Godt poeng, me like! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian hamstrer nye fly. Og tror du ikke at de klarer å dekke opp de viktigste rutene til SAS når de legger inn årene? Det er nemlig der pengene ligger for Norwegian: Nye fly som gjør at prisene holdes nede. Det er vel strengt tatt ikke snakk om HVIS SAS går dukken, men NÅR de går dukken for det kommer de til å gjøre enten man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er "bra" eller ikke dersom SAS går konk (for det tar jeg ikke noen stilling til), så vil jo Norwegian ha et visst grep om markedet her til lands når de får monopol på en lang rekke populære ruter hvor SAS konkurrerte med de før.

 

EDIT: Og med grep så mener jeg at det kanskje ikke lenger vil være så fristende å presse prisene når ingen konkurrerer mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spørmål melder seg dersom/når SAS går dukken:

- Hva skjer med Widerøe?

- Vil en SAS-konkurs nødvendigvis bety Norwegian-monopol?

 

Når det gjelder Widerøe ser jeg for meg at f.eks. Lufthansa (eller andre investorer) kan være interessert. Widerøe er i praksis en selvstendig driftsenhet innenfor SAS-systemet, og vil antakelig være veldig lett å "skille ut" fra et evt. konkursbo.

 

Dernest er vi over på hvorvidt en monopolsituasjon vil kunne oppstå, og det er selvsagt mulig. På kort sikt er det nok stor sansynlighet for at Norwegian vil få litt tid for seg selv på det Norske innenriksmarkedet dersom SAS går overende. At Lufthansa, KLM, eller andre store, Europeiske selskaper kommer inn er neppe det mest sansynlige heller. Widerøe kan bli nøkkelen her. De har operativ kjennskap til landet og en grei merkevare eksisterer allerede. Spørsmålet der blir da i større grad hvorvidt hvordan en slik utvidelse av Widerøe skal gjennomføres i praksis. Det er også mulig at et Dansk, Svenskt eller Finsk selskap vil kunne fristes av Norge med SAS ute av veien.

 

----

 

Summa summarum er ikke en SAS-konkurs det jeg frykter mest, spørsmålet blir i større grad hvem som kommer til å fylle gapet og hvor lang tid det vil ta å bygge opp nødvendig kapasitet for å konkurrere mot Norwegian. Deler av konkursboet til SAS vil nok kunne brukes, samt at en del arbeidsledig personale nok vil kunne finne veien til en ny konkurrent. Samtidig kan det bli interessant å følge med på hva Norwegian vil kunne finne på i tiden fra SAS går konkurs frem til en ny konkurrent melder sin annkomst i lekegrinda. Og dersom den perioden begynner å trekke ut i tid bør ingen bli overrasket dersom Norwegian "skummer fløten" for alt den er verdt, i liket med en tidligere utskjeldt "monopolist"... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd å sagt jeg kan alt, bare påpeke indirekte at ting man leser rundt om i dagbladet kanskje ikke alltid er like korrekt som den faktisk virkeligheten er i.

 

SAS sitt resultat som man kan finne på SAS group sine hjemmesider, er dog ikke like mørke som de har vært, og eneste leddet i SAS group er KF, som går med et gigantisk tap.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...