Gå til innhold

KC131: UAAA-UTDD *mange*


Anbefalte innlegg

God dag til alle medsimmere. Jeg synes det er stille på forumet her for tiden så tenkte jeg kunne plage dere med en ekstra lang trip-report her i dag.

 

Dagens flight går med Air Astana, basert i Almaty, Kazakhstan.

 

Flight: KC131 fra Almaty, Kazkhstan - Dushanbee, Tajikistan.

 

Dagens tur flys med en av Astana's nye Embraer 190-maskiner som selskapet tok imot i april.

 

UDDT01.jpg

Klokken nærmer seg 09.30. På en remote stand ved en tåkelagt flyplass i Kazakhstan står en kald flymaskin oppstilt. Flyet skal i dag fly som Astanaline 131 til et av nabolandene til Kazakhstan, Tajikistan og hovedstaden Dushanbee. Maskinen blir i dag ganske så fullastet med både pax og cargo.

 

UDDT02.jpg

Etter en riktig så guffen walkaround i 9- uti tåka kommer kaptein Bergseng omsider inn på kontoret. FO er nesten ferdig med plotting av ruta og klargjøring av compjuteren.

 

Dagens rute er: UAAA DCT LAKEL B350 JD DCT UTDD.

 

Det tilsier en tur på ca 500 NM som skal flys på 11000 meter som de sier i "sovjet" eller ca 36100 fot.

 

UDDT03.jpg

Klokken slår 09.50, 5 minutter før avgangog maskinen startes opp. Vi skal i dag ta av fra rwy 05L, før vi flyr en LAKEL3 departure. Vi skal da klatre til 4200 fot før vi svinger nesten helt rundt for så å klatre videre til 11000 fot før vi igjen vender rundt å fortsetter mot Kyrgyzstan og videre mot Tajikistan.

 

UDDT04.jpg

Vi blir så klarert for den hele 2 minutter lange taxeturen til runway 05L før vi venter noen minutter på at cabincrew skal gjøre seg klare.

 

UDDT05.jpg

 

UDDT06.jpg

Enter runway and report ready. En ting som er veldig viktig i Russland og alle de tidligere sovjetstatene. ALWAYS report ready. Både ved takeoff og landing.

 

Astanaline 131 ready at runway 05L for takeoff!

 

UDDT07.jpg

Så da reiser vi rett og slett!

 

UDDT08.jpg

Flyr på runway heading 052 opp til 4200 fot.

 

UDDT09.jpg

Idet vi passerer 4200 fot skal vi ta en left hand turn til heading 279. Endelig bryter vi igjennom ertesuppetåka!

 

UDDT10.jpg

Med Bishkek control på øret klatrer vi opp mot FL361!

 

UDDT11.jpg

 

UDDT12.jpg

Dagens tur var beregnet til 1 time og 28 minutter, noe som skulle stemme veldig godt. Etter å ha kommet inn i Tajikistansk luftrom begynner vi klargjøring for approach.

 

Resten kommer om et øyeblikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UDDT13.jpg

Mens arrival gåes igjennom i cockpiten tas det bilder ut av kabinen. Vi ligger fortsatt på FL361 her. Det er tydelig at det er hlye fjellkjeder som ligger rundt disse landene.

 

UDDT14.jpg

Så begynner vi descent mot UTDD. Vi skal fly en approach som kalles JD03 i dag. Siden det er så mange gamle sovjetmaskiner som flyr her så har de en form for separasjons-system som alle må følge her. Vi skal så fly igjennom "korridor 02". Før vi skal bli vektorert til ILS'en til rwy 09. En ting som også er typisk for disse landene er veldig sen 90 graders vektorering til ILS'en. Vi håper da derfor på god nok sikt til en visual approach da disse vektorerene ofte kan være dårlige.

 

UDDT16.jpg

 

UDDT17.jpg

Vær-radaren viser ganske tykk tåke rundt flyplassen, men det skulle lette over flyplassen så det ser ut som vi får fly visuelt.

 

UDDT18.jpg

Etter en ganske hektisk innflyvning har vi linet oss opp med rwy 09. Litt disig men fortsatt god sikt. Cabin er secured. Her må man også huske å rapportere "Gear down and ready to land" før man får noen som helst form for klarering.

 

UDDT19.jpg

 

UDDT20.jpg

Flaps full, Vref+5.

 

UDDT21.jpg

 

UDDT22.jpg

Flotte detaljer her!

 

UDDT23.jpg

 

UDDT24.jpg

Silkemykt!

 

Resten følger om et lite øyeblikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noe trøbbel med de addons du har henta ned foresten? Har skjønt det sånn att du henter scenery fra flightsim.com og avsim før du drar ut i verda. Om det ikke er for mye forlangt kansje du skulle lage en tråd med dine erfaringer fra de scenery etc du henter derfra?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...