Gå til innhold

[nov 6, 10-14Z] Shuttle event ULMM - ENTC


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

shuttle2.jpg

 

VATSIM Scandinavia and Russia welcomes you to the cold freezing north to say farewell to the metric system in Russia. The airports of ENTC Tromso and ULMM Murmansk will be fully staffed for a shuttle event between them, while Norwegian, Finish and Russian ACC controllers will provide proffesional enroute service.

 

When: Sunday 6th of November, 10-14 UTC

Where: Shuttle event between ENTC and ULMM

 

The flight time between the two airpoirts is estimated to around 1 hour (B737).

 

Recomended routes

 

ENTC-ULMM: IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR

ULMM-ENTC: ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK

 

Charts

 

ENTC: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENTC/entc.html

ULMM: http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en'>http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en

 

Scenery ULMM

 

FS 2004 (freeware):

http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en

 

FSX (freeware):

http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=155110

 

Scenery ENTC

 

FS2004 (freeware):

http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/75/visit.html

 

FSX (freeware):

http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296/visit.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feet-meter ENTC-ULMM

 

IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR

 

Ved KELEK krysser man den russiske grensen og man må krysse denne ved å ligge i en høyde på meter. I flighten over har jeg valgt FL310 fra Tromsø, ved bruk av en online kalkulator fant jeg ut at FL310 = 9448 meter.

 

I Russland må man ligge på enten 100 eller 600 meter (9100 eller 9600), jeg velger da 9100 meter som jeg da skal ligge på i Russland. 9100 meter finner jeg ut er ca 29900 fot.

 

Cruisespeed vil bli mach 0.74

 

Flightplanen blir da følgende:

 

IDLIN ENEXI UM613 KELEK/S910M074 A227 PELOR

 

hvor S betyr flight level i tiende meter (910=9100) og M betyr speed i mach som man vil krysse KELEK med.

 

 

meter-feet ULMM-ENTC

 

 

ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK

 

Her blir det motsatt, man må nevne høyde i fot og ikke meter ved grensen, samt speed i mach.

 

Cruise høyden i flightplan må skrives i meter. Jeg velger 10100 meter som cruise på denne turen. Ved hjelp av nevnte kalkulator finner jeg ut at dette er 33 136 feet. Jeg velger da å bruke FL320 i Norge og Finland.

 

Flightplanen blir da følgende:

 

ULMER VANOS/FL320M074 TINOS ATA UM609 HTK

 

VANOS er punktet på riksgrensen mellom norge og russland.

 

Et par viktige ting til slutt:

 

Husk at man må alltid være i metric FL i Russland, endre høyde før man entrer russisk luftrom og endre etter man har forlatt.

 

I Russland bruker man QFE og IKKE QNH. QFE tar utgangspunkt i at man er i høyde 0 når man er på flyplassen, ved QNH er høyde 0 havnivået. Transition Altitude er 1500 meter (5000 fot), er man over 1500 er det 1013mb som gjelder, under er det local QFE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK

 

Flygeplaner skrives med DCT eller en airway mellom punktene. Ikke bare punkt til punkt.

 

Jeg ville foreslått PELOR A74 VANOS DCT TINOS U/Z210 TRO DCT

 

Russerne er veldig strenge på at man skal følge airwayer hele tiden. Direkteklareringer gis vanligvis ikke der. Etter TINOS går U/Z210 rett til Tromsø, så det er unøvendig å gå via Alta og Hestvik.

 

IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR

 

Her vil jeg foreslå DCT TRO U/Z210 TINOS DCT VANOS A74 PELOR

 

Rett og slett snu ruta.

 

Husk at man må alltid være i metric FL i Russland, endre høyde før man entrer russisk luftrom og endre etter man har forlatt.

 

Bodø har en avtale med Murmansk som sier at begge kontrollsentraler skal hande over til den andre i fot.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...