Anders Henriksen Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 VATSIM Scandinavia and Russia welcomes you to the cold freezing north to say farewell to the metric system in Russia. The airports of ENTC Tromso and ULMM Murmansk will be fully staffed for a shuttle event between them, while Norwegian, Finish and Russian ACC controllers will provide proffesional enroute service. When: Sunday 6th of November, 10-14 UTC Where: Shuttle event between ENTC and ULMM The flight time between the two airpoirts is estimated to around 1 hour (B737). Recomended routes ENTC-ULMM: IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR ULMM-ENTC: ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK Charts ENTC: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENTC/entc.html ULMM: http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en'>http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en Scenery ULMM FS 2004 (freeware): http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en FSX (freeware): http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=155110 Scenery ENTC FS2004 (freeware): http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/75/visit.html FSX (freeware): http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296/visit.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Feet-meter ENTC-ULMM IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR Ved KELEK krysser man den russiske grensen og man må krysse denne ved å ligge i en høyde på meter. I flighten over har jeg valgt FL310 fra Tromsø, ved bruk av en online kalkulator fant jeg ut at FL310 = 9448 meter. I Russland må man ligge på enten 100 eller 600 meter (9100 eller 9600), jeg velger da 9100 meter som jeg da skal ligge på i Russland. 9100 meter finner jeg ut er ca 29900 fot. Cruisespeed vil bli mach 0.74 Flightplanen blir da følgende: IDLIN ENEXI UM613 KELEK/S910M074 A227 PELOR hvor S betyr flight level i tiende meter (910=9100) og M betyr speed i mach som man vil krysse KELEK med. meter-feet ULMM-ENTC ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK Her blir det motsatt, man må nevne høyde i fot og ikke meter ved grensen, samt speed i mach. Cruise høyden i flightplan må skrives i meter. Jeg velger 10100 meter som cruise på denne turen. Ved hjelp av nevnte kalkulator finner jeg ut at dette er 33 136 feet. Jeg velger da å bruke FL320 i Norge og Finland. Flightplanen blir da følgende: ULMER VANOS/FL320M074 TINOS ATA UM609 HTK VANOS er punktet på riksgrensen mellom norge og russland. Et par viktige ting til slutt: Husk at man må alltid være i metric FL i Russland, endre høyde før man entrer russisk luftrom og endre etter man har forlatt. I Russland bruker man QFE og IKKE QNH. QFE tar utgangspunkt i at man er i høyde 0 når man er på flyplassen, ved QNH er høyde 0 havnivået. Transition Altitude er 1500 meter (5000 fot), er man over 1500 er det 1013mb som gjelder, under er det local QFE. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK Flygeplaner skrives med DCT eller en airway mellom punktene. Ikke bare punkt til punkt. Jeg ville foreslått PELOR A74 VANOS DCT TINOS U/Z210 TRO DCT Russerne er veldig strenge på at man skal følge airwayer hele tiden. Direkteklareringer gis vanligvis ikke der. Etter TINOS går U/Z210 rett til Tromsø, så det er unøvendig å gå via Alta og Hestvik. IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR Her vil jeg foreslå DCT TRO U/Z210 TINOS DCT VANOS A74 PELOR Rett og slett snu ruta. Husk at man må alltid være i metric FL i Russland, endre høyde før man entrer russisk luftrom og endre etter man har forlatt. Bodø har en avtale med Murmansk som sier at begge kontrollsentraler skal hande over til den andre i fot. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Rutene er laget i sammarbeid med russerne Eivind, og det er ikke særlig lurt under et event å ha samme rute tur og retur. Å bruke PELOR som både SID og STAR punkt og heller ikke bra, derfor ble valget PELOR som STAR og ULMER som SID. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Minner om denne, eventet er imorgen 11-15 lokal tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Crap at jeg er i Fyresdal i bilen da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Snorre Bigseth og jeg ble enige om å splitte APP, så opprettet Tromsø Director :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Snorre Bigseth og jeg ble enige om å splitte APP, så opprettet Tromsø Director Bare vær klar over at en slik konfigurasjon ikke finnes i ES og det kan skape uventede problemer for dere. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Reidar, dere har ikke lov til å splitte Approach, da det ikke eksisterer to frekvenser, hverken i virkeligheten eller på VATSIM. Dette er et problem både for Euroscope som Eivind skriver, og for VATEUD. Så du må nok klare deg alene på approach. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Roksund Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Flott event! - Fløy ENTC - ULMM - ENTC. Artig å fly over i russisk territorium. Ble en del konvertering av flightlevels og det var vel egentlig hovedsaken med eventet Virket som det var mange som tok seg tid til en tur også Takk til ATC! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.