Gå til innhold

Tilbyr «overlevelseskurs» til flypassasjerer


Sivert Indergaard

Anbefalte innlegg

Noget skeptisk til slikt gitt.... Garanterer de at man overlever?? Hvis ikke hva er pointet???? Flyskrekk-kurs er jo mer eller mindre da sikkert det samme.....

 

Skulle en nødsituasjon oppstå' date='er det alltid en fordel å ha trent på dette på forhånd. [/quote'] I såfall skal man sitte stille, holde kjeft og følge beskjed fra kabinpersonale. Kurs slutt.... SÅ enkelt er det kurset da, eller?

 

 

Jeg ser kun pengegriske haier.
HELT enig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanterer de at man overlever?? Hvis ikke hva er pointet????

Nei men det er vel omtrent det samme som sikkerhetsbelter eller airbager i en bil. Garanterer produsenten at du overlever om du bare bruker/har dette? Nope. Har det reddet mange liv og redusert alvorlige skader? Yep.

 

Om man bør kaste seg på dette kurset vil jeg ikke mene noe om, men jeg mener det er mye som tyder på en sammenheng mellom kunnskap og sannsynlighet for overlevelse. Det er fler som overlever flystyrter enn man kanskje skulle tro, og som et frivillig tilbud ser jeg ikke problemet med et slikt kurs.

 

Dog er det sikkert de som trenger det minst som eventuelt vil velge å ta det. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som flyr til og fra Nordsjøen i helikopter må delta på et sikkerhetskurs der man lærer hvordan man skal opptre ved nødlandinger på vann med helikopter. Det reduserer sannsynligheten for panikk og øker sannynligheten for å overleve.

 

Det overlevelseskurset som beskrives ser ut til å være noe tilsvarende for vanlige trafikkfly. I tillegg til at det kan være nyttig er det sikkert moro å være med på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang i kabinsimulatoren til Widerøe, og da simulerte vi et mindre uhell hvor maskina landet med ene hovedhjulet oppe. Artig å teste hvordan en evakuering kan foregå i et slikt tilfelle.

 

Forøvrig la jeg spesielt merke til hvor kjappe våre kvinnelige kollegaer var til å dytte de mannlige til siden når evakueringsordren kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og barn først heter det jo Jaran!

 

Men det fikk meg til å tenke på en litt morsom og interessant sak i en eller annen fly-dokumentar jeg så en gang. Man har jo disse sertifiserings-testene som går på tiden det tar å kvitte seg med PAX, og som (gitt at de klarte tidskravet) beviser at det i det minste er teknisk gjennomførbart å skvise ut X antall PAX på X minutter, når alle gjør det de skal.

 

Men i praksis har det vist seg å ofte ikke fungere i slike ordnede forhold ved ekte ulykker, brann, etc. Så i forbindelse med forskning så ble det istedet delt ut penge-premier basert på hvor fort deltagerne kom seg ut. Og da ble det andre boller, og langt mer realistisk, med folk som dytter hverandre unna, klatrer over seter, knives og lager "propper" i døråpningene så ingen kommer ut, osv, osv.

 

Litt fascinerende å se på. Lukten av penger, eller brent plast, får mennesker til å gjøre mye rart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...