Gå til innhold

Scandinavian Concorde One


Anbefalte innlegg

Med tanke på at mye av hobbyen vår går på å gjøre det "as real as it gets" så driter jeg vel på draget her nå, men Concorden er ei lekker dame, og hun gjør seg utrolig godt i SAS farger. En stor takk til Pasi som gav meg denne. Jeg tok henne "for a spin" over kontinentet fra Gardermoen til Schwechat Wien med vennegjengen til Røkke. Her er bildene:

 

2011-9-24_12-33-41-943.jpg

Boarding gate 50.

 

2011-9-25_14-53-34-845.jpg

Tok ikke allverdens med bilder på bakken. Her er vi på vei gjennom lydmuren.

 

2011-9-25_14-54-16-318.jpg

Sjekk de motorene da :)

 

2011-9-25_15-4-27-810.jpg

Vi cruiset på rundt block FL450-500 ettersom vi var ganske tunge. Vet ikke om det var en og annen safe i cargo bay?

 

2011-9-25_18-11-14-708.jpg

Snart nede. Vi har akkurat fanget ilsen.

 

2011-9-25_18-21-50-329.jpg

Nå gjelder det å komme seg ned og i baren for kaffe continental og mørk sjokolade. Strauss-slagere spilles i bakgrunnen :)

 

2011-9-25_18-22-18-694.jpg

Obligatorisk bevis-bilde.

 

2011-9-25_18-25-19-918.jpg

Uvant vinkel. Ikke kødd med denne jenta.

 

 

Og nå klapper jeg sammen notebooken her på Schwechat, og drikker opp kaffen før jeg tar en rolig kveld :) Takk for titten!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan være blå der din hale går til kroppen, så...

Du kan være blå hvor du vil, fine bilder var det uansett. ;)

 

Men du kan jo alltids hevde at SAS flyr kortere strekk supersonisk, litt som disse "around the bay"- turene BA gjorde, og kanskje akkurat lenge nok til å servere sin gratis kaffe!! :D

 

For hvis du ser på bildet jeg postet i paint-tråden, så ser man at også Pepsi-Concorde hadde blå hale, og de fikk som nevnt fly M 2.02 i opptil 20 minutter med den.

 

Uansett, det er lov å jukse i simmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutter! Blått er kult :)

 

Så lenge ikke maling på roret er simulert og det begynner å boble i painten så kan jeg overleve i mach 2 med blått haleror. Og jeg digger concorden. Hvis man bare skulle fly realistisk så var det ikke mange turene jeg fikk med henne siden jeg har litt å tusle med i jobbsammenheng også ;)

 

Når det gjelder rex-instillingene mine så vet jeg sannelig ikke hvordan jeg best kan poste dette. Er det en enkel måte å redegjøre for dette, eller må jeg manuelt inn og skrive ned alt sammen fra morgen til midnatt?

 

Igjen - takk for responsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene bilder Andreas, er ett addon i toppklasse dette her, det er sikkert :)

 

Men så, og ikke rettet mot noen spesielle.

 

:mad: :eek: Ja nå gjelder det å ha tunga rett i munnen og ikke uttale seg om noe man tydeligvis ikke har peiling om. :cry:

 

Bare så dere vet det, SAS hadde hvit "+2 Mach" maling på concordene sine på 80 tallet, slik som dette:

 

[size:8pt]Som dere ser, hadde den ikke de klassiske flagstripene på kroppen da den fulgte 'concorde standarden'. Man kunne tillogmed ta av og på SAS logoene før T.O og etter landing for å ytterligere få ned friskjon på skroget, men dette var upopulært blandt pilotene siden de måtte ut og gjøre dette manuelt. Så i praksis ble dette ldri gjort og man fløy med alle logoene påklistret kontinuerlig, jeg har ihvertfall aldri sett de uten logoene. [/size]

Conc_sas_80s_01.jpg

 

Men på 90tallet og kombinasjon av økonomi, nye ruter og nye liveries, så ble flåten kraftig redusert til kun ett eksemplar av concorden. Denne ble brukt på innenriks, primært direkteruten mellom Oslo og Tromsø og var meget populær blandt de reisende. I tillegg, 2 ganger i uken og på sommerstid, tok de også en svipptur opp til Longyear, men bare fram til tidsrommet da selen kalver.

 

Men pga mye misunnelse fra andre tettsteder som også så gjerne ville ha prominent besøk, så ble denne missnøyen tatt opp helt til i Kongen i statsråd, selv om det aldri var noe særlig realistisk at concorden skulle brukes på så korte ruter som de skisserte. Så det hele bunnet ut i smålighet desverre.

 

Uansett, enden på visa var at nå må man ta til takke med grisen istedet for, da den siste SAS concorden ble faset ut i februar, 2002.

 

Eller noe sånt... :whistle:

 

 

:grin: :D :grin: :D :grin: :D :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

".....det kommer en sånn etterhvert"

 

Nice :grin:

 

I mellomtiden mens vi venter kan begge SAS paintene lastes ned her:

http://www.4shared.com/file/bxNgtLgj/FLS_ConcordeX_SAS_v02.html

 

Og siden noen nærmest krevde 'realisme' (hva enn det er?) så har jeg nå modifisert haledesignet slik:

Conc_sas_7.jpg

Mens dette kanskje er realistisk for noen, så er dette altså en modifisert paint i forhold til orginalen som ble pensjonert i -92 :D

Nb: Inne i mappen til denne painten, så ligger de gamle filene til halen for de som vil ha en mer historisk korrekt paint he he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt vel belest om Concorde, men stadig vekk lærer jeg likevel noe nytt om dette flyet.

 

De avtagbare logoene, misunnelsen, kongen i statsråd, og alt det der var jeg klar over, men dette med selens kalving som toneangivende for ruteoppsettet, det var altså helt nytt for meg. Takk skal du ha Pasi, brikkene faller omsider på plass!! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...