Gå til innhold

Enda ett styrt på flyshow


Sivert Indergaard

Anbefalte innlegg

Etter disse to hendelsene lurer jeg på om det blir gjort noe med sikkerheten på flyshow/air races. I hvertfall i forhold til sikkerhetsavstand og overflygning av publikum.
Nå kjenner jeg ikke til reglene i statene, men her i europa må det gis spesiell tillatelse til å overfly publikum (f.eks får Red Arrows lov til å starte showene sine med en fly by over publikum), men manøvrering over publikum er ikke lov.

 

Så lenge det er mennesker og maskiner inne i bildet så vil det dessverre alltid være potensiale for ulykker... Men det er like tragisk hver gang det går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er høye krav til experimental fly piloter. minimum 500 timer i vanlig fly så opplæring over lang tid i formasjonsflyging. Det siste styrtet var i forbindelse med close pass head on og dette får bare de beste i gruppen gjøre. Jeg kan ikke se for meg at sporten overlever ,eller flyshow hvis publikum ikke kan være til stede. Trasige greier. Største problemet med disse flyene er jo alderen og tilgang til deler. Men også dette er jo lettere med disse flyene (p-51 og T-28) Der er tilgangen god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Experimental category airworthiness certificate har ikke noe med krav til pilotens ferdigheter, ut over vanlig sertifikatregler. Et hjemmebygget fly er klassifisert som "Experimental". I den kategorien havner også gamle klassikere som ikke lenger kan oppretteholde sin opprinnelige typegodkjenning.

 

Du tenker nok på lisens for oppvisningsflyging og akro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...