Knut Arne Nygård Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Såg i kveld på Flightradar24 at ein Airbus A319 kom frå Moskva og passerte omtrent rett over Sunnmøre. Sjå radarbilde Det såg ut som den hadde retning mot Island, rekna med at den skulle mellomlande der for refuelling? Desse flya kan vel ikkje flyge frå Moskva til USA på ein tank? Det litt artige var at flyselskapet var "Sheik Mustafa Al Idris" [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D2dA1aVxbCs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Fly og rekkevidde er en ren vitenskap. A319 kan nok om vekta er lav nok fly Russland-USA direkte. Husk at B737-800 flyr Seattle-Oslo direkte på deliveryflighter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Kan være businees-jet versjonen også, som sannsynligvis har en eller flere Additional Center Tank (ACT). Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Det er jo ikke en normal A319, men en A319CJ med ekstra tanker. Den klarer nok 6000NM på en normal dag, så den strekningen burde ikke være noe problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Petersson Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hei, Det er nok en A219-115(CJ) det er snakk om. Flyet fungerer som privatjetten til Sheikh Mustafa Idris. En riking fra Saudi-Arabia. Info: http://www.airframes.org/reg/p4mis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvis den har alle 6 ekstra tankene, så får den nesten 32 tonn drivstoff med seg... bruker ca 2 tonn per time (muligens mindre også) på cruise i M0.78-0.80, så den rekker nok ganske langt med det... hvis vi skulle gjøre en estimering, så ville jeg sagt at den har 29tonn å bruke til cruise. Da har jeg tatt bort 2 tonn til final reserve og alternate fuel + litt til for morro skyld. 29t på gjennomsnitt av 2t per time gir 14t30m i brukbar utholdenhet. 14t30m med en snittfart på 450kts i null vind, så burde den kunne strekke seg rundt 6600nm. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Arne Nygård Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Det var sikkert storfint folk som flaug over her ja Med lite "passasjerar", og mykje fuel klarte den sikkert strekninga Moskva-New York dersom det var dit dei skulle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Husk at B737-800 flyr Seattle-Oslo direkte på deliveryflighter mener jeg ble fortalt at Norwegian flya som kommer (har kommet) mellomlander på Island da.. men kan alltids huske feil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 De kan mellomlande, noen har gjort det, mens andre har tatt hele turen. Det kommer an på vindforhold, routing etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg har enda ikke opplevd at NAX har mellomlandet på KEF for fuel når de flyr BFI-SVG/OSL. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.