Gå til innhold

SAS på handletur!


Even Moe Egenes

Anbefalte innlegg

SAS har endelig vært på handletur.

get ready for that "new aircraft smell" - in order to streamline our fleet we have signed an agreement to lease in 5 new 737-800NG from GECAS. In addition SAS has signed an MoU regarding the lease of 12 Boeing 737- 700's from GECAS. These 737s will be based in Stockholm & Oslo. We will also start replacing MD80s in Copenhagen with Airbus A320-family aircraft. The replacement will start in 2012 and is expected to be completed by 2016.

 

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/14/73/FA/wkr0005.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant.

 

SAS today operates 29 Short

haul jets in Copenhagen, 12 A320 and 17 MD80s.

 

Dem oppsumerer med at de har 12 A320, men fakta er vel at dem har (4)? A319 og 8 A321. Ingen A320. Derfor konkluderte jeg med at en A320 er ikke å fovente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Har du noen kilde på påstanden din, Eivind? For meg virker det meget usannsynlig at A319 er like dyr i drift som MD-80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

He he, det var kanskje litt å ta i. :grin:

 

Men poenget var at A319 er dyr i drift for selskapet, fått høre dette fra kilder i selskapet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om C-sjekker som alle fly skal ha etter ett viss antall timer. Heller ikke noe om vedlikehold generelt.

 

Her er det nok mye som ikke kommer med. Jeg vet ikke hvor mye billigere den er med disse tingene, men listen var nok litt enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil også tro det er en relativt komplisert affære å regne ut de faktiske kostnader for selskapet. Men generelt er det vel en fordel å ha moderne fly. Og ifht både drift og vedlikehold vil jeg også tro det er lurt å gjøre som feks Ryanair, å bare kjøre på en type/familie, der det er mulig med tanke på passasjerer og distanse.

 

SAS har vel vedlikehold selv, eller er det noe in-house og noe outsourcing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...