Gå til innhold

Southwest 737 convertible


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Sprekker i flere fly funnet

 

Så spørs det om inspeksjonene skal utvides til alle 737 som har oppnådd en viss alder/antall cycles. På verdensbasis må det dreie seg om tusenvis av maskiner.

 

NAX sjekker sine -300

 

Det jeg lurer på er hvordan man sjekker integriteten til skroget. NAX har tydeligvis greid dette uten å ta noen fly ut av trafikk? Det er i så fall ganske bra gjort.

Kanskje vår herværende SAS tekniker kan spre litt kunnskap om emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i alle fall godt at det gikk så bra, tross alt.

 

Aner ikke hva NAX gjør, og hvilket utstyr de har, men har tidligere lest om spesial-apprater som finner sprekker i flyskrog ved hjelp av ultralyd. Vil tro det kan være en mulighet utenom større sjekker med komplett demontering, så lenge det er snakk om et veldig begrenset spesifikt område, som her..?

 

Men kunne vært interessant å høre mer om dette fra "innsiden" ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sett Alert Service Bulletin 737-53A1319 fra Boeing. En sprekksjekk langs S4L og S4R i hele skrogets lengde. Det brukes Dual Frequency Eddy Current (DFEC)External Inspection.En sonde føres over aktuelle område på skrogets utside og eventuelle sprekker vil enkelt kunne leses av. No big deal men må i hangar og ting tar tid. Neppe noe som forstyrrer trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...