Gå til innhold

Flapsetning på parkert fly?


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Har den siste måneden registrert at alle SAS fly står parkert ved gaten på Gardermoen med full flapsetning. Har aldri sett at Braathens fly gjør det samme. Er ikke sjansen for at flapsen skal bli ødelagt større når de står parkert slik? Og hvorfor gjør SAS dette?

 

Mvh

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathens har bare 737´ere. De skal taxes og parkes

i "clean" configuration.

Dvs. flaps blir satt like før takeoff, og retracted

like etter landing. Likeså med spoilers.

(Spoilers blir riktignok ikke brukt under takeoff da)

Vet ikke hvorfor SAS gjør dettte, og har ikke sett

det selv.

Kanskje andre her vet det?

Roald???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øystein Eker:

Tror nok Boeing selv har mest greie på dette - Det står i Operations Manual part B section 2.18 cold weather operations (med store bokstaver):

 

DO NOT RETRACT FLAPS BEYOND 15 if taxing through slush.

Men da er det jo rart at Braathens ikke gjør det samme. Flyr ganske så ofte med Braathens, og har aldri opplevd at flapsen står ute ved gaten noengang. SAS gjør det både med Boeing og MD 80/90 maskinene har jeg sett flere gange i vinter.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS tar ingen sjanser lenger...

 

Jeg regner med at de ikke vil dra snø og slaps med seg når flaps trekkes inn, som f.eks kan fryse og føre til funksjonsvikt "[Eek!]"

 

Dette er kanskje viktigere på MD-maskiner der avstanden mellom vingen og bakken er kortere enn på en 737.

 

En flytekniker, som har litt mer peiling enn meg, får heller skyte meg om jeg bommer her "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...