Gå til innhold

Smuglertokt til Libya


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Situasjonen i Libya blir mer og mer desperat, og dette hadde søndagsklubben tenkt å gjøre noe med. Jeg kom litt seint inn i opplegget, så jeg er fremdeles usikker på om hjelpen skulle gå til Gaddafi eller opprørsstyrkene, men kort fortalt var planen denne: Geir Ove, Fred, Robert og Øystein skulle fly hver sin 747 full-lastet med forsyninger fra Norge til Libya. Pasi skulle forstyrre luftvernartilleriet med å fly lavt på kryss og tvers til alle var fri for ammunisjon, mens undertegnede skulle holde utkikk mot all annen flytrafikk fra sin AWACS.

 

lib1.jpg

Jeg startet oppdraget fra Aalborg, og hang meg på kolonnen over Tyskland.

 

lib2.jpg

 

lib3.jpg

Mitt faste fly var dessverre på service etter en strabasiøs tur til Bardufoss nylig, så jeg måtte bruke en av våre eldste maskiner og medfølgende tilårskomne flight engineer.

 

lib4.jpg

Lenge, ja faktisk kjempelenge, gikk det i rein rutine. Over 500knots groundspeed i 32000 fot over Tyskland og etter hvert Alpene.

 

lib5.jpg

Men omtrent samtidig som vi begynte på Middelhavet, falt det hydrauliske trykket på en rekke av systemene ombord. Dette stresset min flight engineer, så han klarte å stanse begge de ytterste motorene. Dermed bar det nedover med oss, samtidig som autopiloten kuttet ut og vi mistet styringen på sideroret (..... ante ikke at slikt kunne forekomme i CS707...?).

 

lib6.jpg

Vi befant oss nå på høyde med Sardinia, så kursen ble satt mot Cagliari og den militære flybasen like i nærheten

 

lib7.jpg

Landingen gikk greit, men uten sideror og bremser braste vi ut i det vakre landskapet, og vi stoppet ikke før vi nådde gjerdet som omkranser basen.

 

Så nå sitter jeg her på stranden med min paraplydrink, og lurer fælt på om guttaboysen fikk levert, og kanskje er på vei nordover igjen...... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takkeråbukker !!

 

Kan bare fortelle at vi i vNATO har full kontroll der nede i urolighetene og har logget 21 timer overvåking på VATSIM

Slett ikke verst, det er jo betryggende at også FS-miljøet har et sterkt forsvar i ryggen :grin: .

 

 

 

Må berre passe på at kjerringa er vekk. Ho er nesten like skremande som Gadaffi når det kjem til Flightsim

 

....... :grin: :grin: he he, jeg har lang og dramatisk erfaring med den slags, og kan bekrefte at det heller ikke går over med årene... :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... funkar best å fyre simmen når kjerringa er ute. :grin: Får fred og då. Om ho er heime kjem ho ramlande inn i cockpit og "ka skjer om i gjer sånn?" og så slår maskina seg inn i ein cross controlled stall på kort finale i full IMC :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...