Gå til innhold

Turbine Power.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

De fleste har vel fått med seg at RealAir`s legendariske Duke er kommet med turboprop-utgave! Visuelt er det ikke store forandringer, men i ytelse og lyd er det nesten en sjokkopplevelse. Nå bruker den under halve banelengden i forhold til lillebroren, og den klatrer med 4000 fot i minuttet :o . Dermed går det raskt å komme opp i transporthøyde, og forflytning videre går lett i 300kt i 25000 fot. Med andre ord et rasedyr i klassen med dagens moderne bussinessfly........

duke1.jpg

Den største forskjellen fra standard-Duke ser vi her, 2 kraftige PT6A motorer med firebladers propellere.......

 

duke2.jpg

....... og at instrumentpanelet har fått en del tillegg beregnet på turboprop.

 

duke3.jpg

Ellers er flyfeelingen formidabel i kjent RealAir-stil.

 

duke4.jpg

Grafikkmessig er det samme høye kvaliteten vi er vant med, men i tillegg er det kommet mange flere detaljer som litt skitne vinduer, oljesøl m.m.

 

duke5.jpg

Propelltexturer og animasjon er også hevet noen hakk.

 

duke6.jpg

Alt dette har selvsagt sin pris, og modellen krever sitt av både PC og oppsett. Den kan konfigureres med både motortrøbbel og realisme beregnet på komplette prosedyrer og godt utstyrt hjemme-cockpit. For min del mistet jeg helt kontrollen ved forsøk på å starte den cold and dark, og den fikk helt andre egenskaper enn hvis jeg ladet flyet med motorene i gang ( ala Aerosoft F-16). Dette tror jeg kan skyldes min manglende turboprop-kompetanse og begrensede cockpit-utrustning, så det skal bli spennende å høre om andre har tilsvarende erfaring??!!

 

duke7.jpg

Så foreløpig flyr jeg vidunderet med automatisk start, og tar kontroll derfra. Det er uansett nok å holde styr på, og lærekurven er krydret med hyggelige opplevelser hele veien :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom presentasjonen jeg venta på Ernie.

Meget bra.

Er helt enig i alt du skriver her.

Hardt å si det men jeg er også enig i at denne modellen krever sitt av hardware. Hvis denne skaffes i hangaren må maskinvara være i orden gitt. Sitter selv på ei 4 år gammal maskin som riktignok er fresa opp en del, men jammen hikker den når Duken skal til værs og sjølsagt ved landing. I default terreng går det greit, problemene begynner der det er addon`s som FTX.

 

Ser du har hatt noe prob med Cold and Dark?

Bruker ikke noe annet selv og det funker veldig bra synes jeg.

Hva slags egenskaper synes du blir forandret?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Hva slags egenskaper synes du blir forandret?

 

......tja, det er kanskje tidlig å si noe sikkert, for det kan jo være andre ting som spiller inn, og jeg har ikke foretatt noen vitenskapelig test/sammenligning.

 

MEN, de første turene tok jeg med automatisk oppstart, og jeg opplevde ingen belastning på frames, Duke`n fløy silkemykt og jeg syntes det gikk greit med både throttle, propellvridning og kontroll på flyet. Så prøvde jeg å kalibrere throttle slik at jeg kunne reversere motorene uten å bruke musetasten, samtidig som jeg konfigurerte flyet til "cold and dark". Jeg fikk startet opp OK, men plutselig hadde jeg elendig frames og flyet beveget seg stivt og urealistisk, og det ble nesten umulig å kontrollere propellene ??!! Dette gjentok seg på et par turer til, og jeg lurte fælt på hva som foregikk. Som en sjekk på tilstanden, tok jeg en tur med F-16 og Spitfire, og frames og flyegenskapene var der de skulle. Tilbake til Duke, og alt var like merkelig. Konfigurerte flyet tilbake til automatisk oppstart, normal/default throttle, omstart på PC,...... og hvips så var Duke`n tilbake i silkemyke bevegelser og full kontroll på begge motorene.

 

Som sagt, ingen detaljert test, så det kan jo være andre ting som blander seg inn, men jeg tør ikke forandre på innstillingene med det første. Og det viktigste, Duke`n får fram gliset igjen og jeg føler meg som en Petter Northug på 3mila :/ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Spennende Ernst..

Har akkurat landa etter en tur fra KBFI til CYCW med cold and dark med generelt for Jæ***^* fps.

Fikk en liten ide av deg her nå så da kjører jeg igang igjen samme tur men med Ready to taxi for å se om det gjør noe forskjell...

 

BB.

 

Edit.

Liten tilbakemelding her Ernie..

Forandring av cockpit modus ved oppstart gjorde ingen forskjell her hos meg. Samma ræva fps.

MEN idet jeg tilfeldigvis byttet fra fullskjerm til Windowed mode, da skjedde det noe gitt..

Fps økte umiddelbart fra 6-12 til utrolige 22-25 med peaks opp i di små 30 tallene???? Ka farsken?

Dette må jo være kun midlertidig tenkte jeg, men ligger nå på cruise alt her, har passert hele Seatle med di bygninger som er der og har retning mot Concrete med samme bra fps.

Ikke ett hakk, ikke ett hikk kun fin flyt og ett diiiigert glis.

Men hva som er årsaken til denne økningen aner jeg ikke.

Kunne jo absolutt vært gøy å vist.

Kunne det vært en cfg fix som muligjør denne flyten i full skjerm også mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Helsike Ernie

 

...... he he, du får gi meg en skikkelig overhaling hvis du skal til FLG :grin: .

 

MEN idet jeg tilfeldigvis byttet fra fullskjerm til Windowed mode, da skjedde det noe gitt..

Fps økte umiddelbart fra 6-12 til utrolige 22-25 med peaks opp i di små 30 tallene???? Ka farsken?

 

Ja typsk FSX, stadig noen overraskelser på lur. Hos meg gjør det ingen forskjell på full skjerm eller windowed, men joysticka jeg bruker ( Saitek AV8R-01) påvirker flyegenskapene mer enn jeg var klar over. Etter å ha jobbet litt med kalibreringen funker Duke`n silkemykt igjen, og frames er der det skal være. Men det spørs om jeg ikke må innom butikken til Dag, og finne meg en mer presis throttle quadrant, da det er vanskelig å treffe godt nok med kombinasjonen TrackIr og musetast i VC :crazy: .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...