Gå til innhold

Heavy thunderstorm falling over the airport.(film)


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Med adekvat utstyr på flyplass og i fly kan man jo ta av, fly og lande uten mennesklig intervensjon. Hva disse hadde er ikke godt å si, men Braathens B737 hadde mulighet for å ta av fra Molde og lande på Gardermoen helt automatisk - og dette var for MANGE år siden. Eller hva mener ekspertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde
Uansett skal man ALDRI med viten og vilje fly gjennom tordenvær. Selv om moderne fly er utstyrt med lynavledere så skal man holde avstand til slike værsystemer. Og om været er for dårlig kan man ikke stole på automatikken - da må det håndflys. Så ikke fly i tordenvær, selv ikke i sim...

 

Er vel nettopp i sim de flyr slik, i tilfelle mannskapet skulle være ute for at de fly igjennom i tordenvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aleksander; dette er en utmerket aktivitet for simulatorflyvning hvor ingen liv har nubbsjangs til å gå tapt (med unntak av evt. Skybert?).

 

Ellers er det nok mange både piloter og andre "forståsegpåere" som hadde sagt noe liknende om enkelte Norske vinterdager; "det er uforsvarlig å fly i slikt vær"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja... Kommer vel an på hva du bruker simulatoren til . Jeg flyr mest mulig realistisk, og det betyr at jeg holder meg unna skyer eller områder med tordenvær. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke trener på hva jeg må gjøre om jeg skulle komme opp i en slik situasjon. To forskjellige situasjoner der, altså. Man får heller kalle meg en "forståsegpåer", men piloter som plutselig finner ut at de MÅ fly gjennom tordenvær har ofte planlagt for dårlig - med mindre de er i en nødsituasjon som følge av at teknikken eller værvarslingen har sviktet da. Men dere får gjøre som dere vil - virtuelle passasjerer klager jo uansett ikke... :)

Safe og secure flight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde makrell! Dette var jo enda verre i HD format! Var han ikke farlig lavt på slutten? PAPIen var jo på 4 røde? Og threshold ble jo krysset på under 100 fot? Og i tillegg kunne han SE lynene rett over lufthavnen. Men vinden og RVR var jo helt ok, virket det som.

Har jo ikke alle fakta, men ryggmargsrefleksen forteller meg at vi her snakker om tendenser til "getthereitis"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å komme over threshold under 100 fot. De fleste sikter seg vel inn på de beregnede 50 fot. I dette tilfellet hadde han kanskje 40, men ser ikke noe stort problem i det. Mulig de hadde en litt flat glidebane inn men PAPI kan noen ganger lyve litt på slike videoer, det har jeg opplevd selv.

Siden jeg har vært med på tilsvarende ting selv skal jeg ikke fordømme pilotene i dette tilfellet, det får være en vurdering man gjør selv utifra situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At PAPI'en skifter farger veldig tett innpå, er jo egentlig ikke en big deal heller...

 

En standard 3° PAPI skifter til 3 røde/hvite ved avvik på 1/6 grad (0.167°) og til 4 like ved 0.5° avvik... tilsvarende 50ft på en nautisk mils avstand.

 

Får man 4 røde ved 100 fot, så er man nødvendigvis ikke mer enn ca 20 fot av.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...