Gå til innhold

Skremmende helikopter-uhell...sjekk bildet


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Ikke ofte et helikopter mister vitale deler heller.

 

Og om det benyttes det beste utstyret og crew, det er et økonomisk spørsmål, i et marked der oljeselskapene stadig presser transportøren på pris.

 

Super Puma er et godt high-tech helikopter, men behøver ikke være det beste. Den gamle arbeidshesten S-61, har en god statistikk, er romslig, men mangler litt motorytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av johnny molund:

Joda Svein, men hvor ofte mister et fly vingen??

Har aldri opplevd det.

Vel, hva med den brannslokkings maskinen i sommer/høst? Husker ikke hva slags fly det var, men regner med alle her i hvertfall har fått med seg hendelsen.

 

Konstruksjonsmessig (eller kanskje aerodynamisk messig) sier det seg selv at et helikopter er mye mer ustabilt enn et fly. Men så finnes det høyst ustabile fly også da "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du tenker på den BRA maskinen

på ENGM da Karl.

Det oppstod røykutvikling i cocpit like etter

takeoff.

Maskinen returnerte umiddelbart til ENGM etter å

ha erklert "emergency".

Terskelen blandt norske flyselskaper for å erklere "nødssituasjon" er heldigvis temmelig lav.

Bedre føre var enn etter snar. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du refererer til American Airlines A300-600 i New York saa var det halepartiet som foerst kom av. Flyet var in en "sideslip" paa grunn av turbulens og piloten trykket in ror i motsatt retning. Belastningen paa roret var sirka 180% av design belastning. Flyet er ikke bygget til aa taale mer enn "full rudder deflection" under Va normal flight (med andre ord ingen "side slip"). Motorene kom av paa grunn av stor side belastning paa pylonen og separerte som var beregnet.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av åpenbare årsaker, som for eksempel at jeg jobber i CHC HS, ønsker jeg ikke å kaste meg inn i diskusjonen om sikkerhet og mulige konsekvenser i denne forbindelse, men vil bare konstatere at ut fra bildene å dømme beviser uhellet Norsk Helikopter var utsatt for ettertrykkelig at rotorbladene tåler enorme ødeleggelser før total fragmentering finner sted.

Dette ser lite hyggelig ut, og kvalifiserer i høyeste grad til klassen "narrow escape".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...