Gå til innhold

Skremmende helikopter-uhell...sjekk bildet


Anbefalte innlegg

Skrevet

En balansevekt på rotoren løsnet og nærmest kappet av et rotorblad. Om det hadde skjedd så hadde det garantert vært good bye for alle ombord sa en erfaren Super Puma pilot i Norsk Helikopter.

 

De hadde englevakt ja...

 

Les mer og se bildet av skaden her.

Skrevet

Som jeg alltid har sagt & ment: Helikoptre ER

ytterst ustabile flyredskaper hvis man sammenligner de med

vanlige fly. Sånn rent aerodynamisk mener jeg.

Kommer sikkert til å terge på meg en hel masse

copter folks, men det får så være.

Skrevet

Et helikopter blir jo ustabilt med et avrevet rotorblad.. "[stikk

 

Forsåvidt blir jo et fly også det, hvis det mister vingen.

 

Ellers så er det ikke mange alternativer til å transportere folk ut til en plattform, som er tryggere.

Skrevet

Ikke ofte et helikopter mister vitale deler heller.

 

Og om det benyttes det beste utstyret og crew, det er et økonomisk spørsmål, i et marked der oljeselskapene stadig presser transportøren på pris.

 

Super Puma er et godt high-tech helikopter, men behøver ikke være det beste. Den gamle arbeidshesten S-61, har en god statistikk, er romslig, men mangler litt motorytelse.

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av johnny molund:

Joda Svein, men hvor ofte mister et fly vingen??

Har aldri opplevd det.

Vel, hva med den brannslokkings maskinen i sommer/høst? Husker ikke hva slags fly det var, men regner med alle her i hvertfall har fått med seg hendelsen.

 

Konstruksjonsmessig (eller kanskje aerodynamisk messig) sier det seg selv at et helikopter er mye mer ustabilt enn et fly. Men så finnes det høyst ustabile fly også da "[smil]"

Skrevet

Regner med at du tenker på den BRA maskinen

på ENGM da Karl.

Det oppstod røykutvikling i cocpit like etter

takeoff.

Maskinen returnerte umiddelbart til ENGM etter å

ha erklert "emergency".

Terskelen blandt norske flyselskaper for å erklere "nødssituasjon" er heldigvis temmelig lav.

Bedre føre var enn etter snar. "[smil]"

Skrevet

Hvis du refererer til American Airlines A300-600 i New York saa var det halepartiet som foerst kom av. Flyet var in en "sideslip" paa grunn av turbulens og piloten trykket in ror i motsatt retning. Belastningen paa roret var sirka 180% av design belastning. Flyet er ikke bygget til aa taale mer enn "full rudder deflection" under Va normal flight (med andre ord ingen "side slip"). Motorene kom av paa grunn av stor side belastning paa pylonen og separerte som var beregnet.

 

Dag

Skrevet

Av åpenbare årsaker, som for eksempel at jeg jobber i CHC HS, ønsker jeg ikke å kaste meg inn i diskusjonen om sikkerhet og mulige konsekvenser i denne forbindelse, men vil bare konstatere at ut fra bildene å dømme beviser uhellet Norsk Helikopter var utsatt for ettertrykkelig at rotorbladene tåler enorme ødeleggelser før total fragmentering finner sted.

Dette ser lite hyggelig ut, og kvalifiserer i høyeste grad til klassen "narrow escape".

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...