Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg satte å tenkte på en liten ting, hver gang jeg drar fra værnes (både i real og på vatsim)ihvertfall på rwy 09 så får vi NORPO3A dep. Hvorfor det egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 hmmmm "Because Chuck Norris said so" var det første eg kom på... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Hehe, ja etter alle de i går så :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hentet fra IPPC FOLLOWING SID NOT AVAIABLE AT ENVA DUE TRM VOR U/S: ROSEB3A GEVLI3A GEVLI2W TOLGA3A TOLGA3W NORPO3B ELSID1B Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Hmm... men det skal da finnes flere TGA sid's en det der :whistle:? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Det er mye mulig, men fra 09 som du spurte om, så kan ikke jeg finne noen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Tjaa..ikke for RWY09 som du nevner Der er det kun 3A og 3W som går på TGA. TOLGA 3A (TOLGA THREE ALFA DEPARTURE) Climb via HG to FLR. At FLR turn right onto QDR 249° FLR. Intercept and proceed on R-195 TRM to KOTEX. FM KOTEX proceed on R-341 TGA to TGA. A MNM climb gradient of 7.5% i.e. 460 FT/NM to 4000 FT is required. Thereafter a normal climb gradient of 3.3% is assumed up to 6000 FT. If unable to comply, inform ATC. 6000 FT TOLGA 3W (TOLGA THREE WHISKEY DEPARTURE) Climb via HG towards FLR. At HG or at 2500 FT, whichever is the latest, turn left to TRM and intercept and proceed on R-195 TRM to KOTEX. FM KOTEX proceed on R-341 TGA to TGA. A MNM climb gradient of 7.5% i.e. 400 FT/NM to 4000 FT is required. Thereafter a normal climb gradient of 3.3% is assumed up to 6000 FT. If unable to comply, inform ATC. 6000 FT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ja, det finnes; TGA3W TGA3A TGA3X TGA3B EDIT ;Dette er riktignok alle Tolga-SIDs fra begge baner! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Ok Men hvorfor er ikke tolga sid's fra 09 "stengt" da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Fordi TGA3X og TGA3B har ingenting med TRM VOR å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Må den ha noe med den å gjøre og nå ja :tired: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Men hvorfor er ikke tolga sid's fra 09 "stengt" da? "Stengt" som i "fjernet"? I så fall har det vel å¨gjøre med at TRM VOR er midlertidig utilgjengelig, antakelig i forbindelse med vedlikehold. SID som benytter TRM vil dermed bli tilgjengelig igjen når TRM igjen er i drift. TGA3B og TGA3X er for bane 27 og benytter henholdsvis TO (Malvik NDB) og GRK (Gråkallen NDB) i steden for TRM (Trondheim VOR). Husk at det er mer enn bare TGA SID's som ikke kan brukes når TRM går av nett, ref. Lars Hassel sin post på første side i tråden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 TRM VOR er historie, den kommer ikke i drift igjen. Det kommer etterhvert helt nye prosedyrer for Værnes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Ahh, ok takk folkens Nå skjønner jeg :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Reiser du så ofte med fly fra Værnes? Hvis det er i senere tid, så kan det nok være at det er på grunn av at TRM VOR er nede. På en annen side, hvis man har bane 09 i bruk, så er det like greit å holde utgående trafikk lengst mulig øst, med tanke på innkommende trafikk skal inn på 09. Men.. Jeg vet at de i hovedsak har benyttet TGA SID tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Hører på tower da er det "bare" norpo3a... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Norpo3a blir brukt fordi TGA3a har en unødvendig sving vestover før den fortsetter sørover. SIDen er kortere, det liker pilotene! ATC har aldri bruk for at de tar den svingen vestover uansett. Har ikke noe med at TRM er ute, det har vært sånn siden lenger før TRM ble tatt av lufta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.