Alexander Hansen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei, Dette er vel et tema som er obligatorisk å kunne for enhver som har fly som interesse, men siden jeg ikke klarer å finne ut fornuften i dette (og i tillegg har prøve om emnet i fysikk på onsdag) forsøker jeg lykken her. Oppgaven er: (Og mine utregninger er korrekte i følge fasiten) Et fly går i en høyde på 9000 meter. Lufttrykket utenfor flyet er 30 kPa. Inne i flykabinen er lufttrykket 80 kPa. En flydør har arealet 1.5 m^2. a) Hvor stor er trykkreftene mot døren? Hvilken retning har denne kraftsummen? Utregningen jeg kom frem til var 75 kN innenfra mot døren. b) Hvorfor bør flydører åpne innover og ikke utover? (Dette spørsmålet forstod jeg egentlig fint lite av.) Fasiten på dette spørsmålet er: Døren bør ikke kunne åpnes fra innsiden når flyet er i luften. Spørsmålet mitt er: Hvorfor bør ikke flydøren kunne åpnes fra innsiden når trykket innenfra faktisk er større enn trykket utenfra? Døren blir jo presset vekk fra flyet, ikke innover mot det? Takker for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Fordi dørene er av plug type, dvs at de åpner innover først, deretter utover. Ergo er dørene presset på plass av trykkforskjellen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hvordan fungerer det på fly som f.eks DC-3? Eller kan de ikke fly så høyt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Hansen Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Takker for svar. Fant et løsningsforslag: Når flydøren åpner innover, må en person som prøver å åpne døren dra med en kraft på minst 75 kN. Det er altså umulig å åpne døren når flyet er i luften, uavhengig av om døren er låst eller ikke. Hvis døren derimot åpner utover, vil det være tilstrekkelig å låse den opp, så gjør trykkreftene resten av jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det er i grunnen en helt grei forklaring. DC 3 har vel ikke trykk-kabin, så det stilles ikke de samme krav. Det blir litt Cessna 172, det er bare å lukke som ei vanlig dør. Det finne selvfølgelig varianter av flydører, men en form av Plug Type har de fleste fly som har trykk-kabin og flyr høyt. Et unntak er faktisk cargo dørene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Plug Type Doors Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 For å få en pekepinn hvor stor kraft dette er, hva er muskelkraften til et vanlig voksent menneske? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 ca 1,2hk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K J Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Ehm...apropos...: http://www.bt.dk/danmark/passagerfly-tabte-doer-over-dansk-landsby Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Ut ifrå det eg har forstått i denne saka kor den døra ramla av, så var den ikkje ein del av trykkabinen, og svingar utover på lik linje med til dømes dørene for ground power etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 For å få en pekepinn. Ta et converter program og gjør om Psi til KG pr sq meter. Du finner ut at ved et dif trykk på 7 psi, som er ganske normalt, at trykket pr kvadrat meter er 4921 kg.en dør på 1,5 kvadrat meter har da et trykk på 7380 kg. Ikke helt grei å flytte på. http://www.digitaldutch.com/unitconverter/pressure.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.