Gå til innhold

Hvorfor åpnes ikke en flydør?


Alexander Hansen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er vel et tema som er obligatorisk å kunne for enhver som har fly som interesse, men siden jeg ikke klarer å finne ut fornuften i dette (og i tillegg har prøve om emnet i fysikk på onsdag) forsøker jeg lykken her.

 

Oppgaven er: (Og mine utregninger er korrekte i følge fasiten)

Et fly går i en høyde på 9000 meter. Lufttrykket utenfor flyet er 30 kPa. Inne i flykabinen er lufttrykket 80 kPa. En flydør har arealet 1.5 m^2.

 

a) Hvor stor er trykkreftene mot døren? Hvilken retning har denne kraftsummen?

 

Utregningen jeg kom frem til var 75 kN innenfra mot døren.

 

b) Hvorfor bør flydører åpne innover og ikke utover? (Dette spørsmålet forstod jeg egentlig fint lite av.) Fasiten på dette spørsmålet er: Døren bør ikke kunne åpnes fra innsiden når flyet er i luften.

 

Spørsmålet mitt er: Hvorfor bør ikke flydøren kunne åpnes fra innsiden når trykket innenfra faktisk er større enn trykket utenfra? Døren blir jo presset vekk fra flyet, ikke innover mot det?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Fant et løsningsforslag:

 

Når flydøren åpner innover, må en person som prøver å åpne døren dra med en kraft på minst 75 kN. Det er altså umulig å åpne døren når flyet er i luften, uavhengig av om døren er låst eller ikke. Hvis døren derimot åpner utover, vil det være tilstrekkelig å låse den opp, så gjør trykkreftene resten av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen en helt grei forklaring. DC 3 har vel ikke trykk-kabin, så det stilles ikke de samme krav. Det blir litt Cessna 172, det er bare å lukke som ei vanlig dør.

Det finne selvfølgelig varianter av flydører, men en form av Plug Type har de fleste fly som har trykk-kabin og flyr høyt.

 

Et unntak er faktisk cargo dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en pekepinn. Ta et converter program og gjør om Psi til KG pr sq meter. Du finner ut at ved et dif trykk på 7 psi, som er ganske normalt, at trykket pr kvadrat meter er 4921 kg.en dør på 1,5 kvadrat meter har da et trykk på 7380 kg.

Ikke helt grei å flytte på.

http://www.digitaldutch.com/unitconverter/pressure.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...