Gå til innhold

Luftrom klassifisering...?


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne regler, eller svare kort paa, Norsk klassifisering av Luftrom. For eksempel, hva kalles luft ommeraadet rund Gardemoen i forhold til Evenes og hva er Luftfartsverkets regler om innflyvning til disse? Her i USA er Airspace Classification delt opp i grupper fra klasse A til E og G... Det er baade kontrollert og ukontrollert omeraader med ulike VFR minima og kommunikasjon regler.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johnsen:

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne regler, eller svare kort paa, Norsk klassifisering av Luftrom. For eksempel, hva kalles luft ommeraadet rund Gardemoen i forhold til Evenes og hva er Luftfartsverkets regler om innflyvning til disse? Her i USA er Airspace Classification delt opp i grupper fra klasse A til E og G... Det er baade kontrollert og ukontrollert omeraader med ulike VFR minima og kommunikasjon regler.

 

Dag

Hei...

 

Regler om klassifisering av norsk luftrom finner du bl.a. i BSL F 1, bilag 2. Der står en oversiktelig tabell over de luftromsklassene som vi har i Norge, og hvilke tjenster som ytes i de forskjellige.

Nesten samme tabellen finner du også i AIP N, ENR 1.4

 

Når det gjelder hvilken type luftrom som er på de forskjellige stedene (og i de forskjellige høydene) så finner du det i AIP N, ENR 2 (ATS Luftrom)...

F.eks har Gardermoen kontrollsone luftomsklasse D, Oslo TMA klasse C, Evenes kontrollsone og TMA klasse D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Mads-Inge og Anders... Takk for svarene! Jeg er ganske fersk pilot her i USA og de legger veldig vekt paa regler om flytrafikk innenfor disse ommeraadene. Jeg har lurt lenge paa hvordan reglene er sammenlignet med Norge...? Dette ser ut til aa vaere deres fag ommeraade saa jeg setter pris paa informasjonen. Jeg skal proeve aa faa tak i disse naar jeg er paa besoek neste gang. Hadde haapet aa ta en flytur i Norge snart.. "[smil]" Jeg tok sjoefly sertfikatet i sommer aa hadde haapet paa aa proeve dette ogsaa.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...