Gå til innhold

En Søndagstur


Anbefalte innlegg

 

Bobcat heter på norsk Rødgaupe og finnes kun på det Nord-Amerikanske kontinentet.

Bearcat kalles mer normalt for Binturong,jfr denne artikkelen,og lever i sør-østAsia.

 

Pumaen,som vist under, omtales som cougar eller mountain-lion.

 

220px-Puma_face.jpg

 

Derfor klarer jeg ikke helt å artbestemme dyret du har i painten din,som for øvrig er flott laget. Men jeg heller sterkt mot Rødgaupe Lynx Rufus(Lat),som forøvrig ikke er en av-art,men en ekstremt fjernt beslektet familiemedlem til vår egen Lynx Lynx (Lat)

 

260px-Bobcat2.jpg

Rødgaupe

 

 

220px-Lynx_lynx_poing.jpg

 

Den skandinaviske gaupa har de karakteristiske store "duskene" på ørene,mens rødgaupa har små sorte dusker.

 

Mange kattedyr å huske forskjell på,og til og med jeg ble noget forvirret til tider da jeg skrev dette innlegget,men nå skal alle faktafeil være mer eller mindre luket ut.

Så da har jeg vel dekket dagens zoologi-undervisning;)

 

Painten,om enn noe ubestemmelig dyreart(Mulig Rødgaupe??) er flott,akkurat som flyet. Ønsker dere en fin uke. Spørsmål kan taes via PM.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de ennå har superpris på den hos flightsim.com, betalte 14 dollar for den.

 

Ja, det er ei gaupe, men hvilken er en annen sak, måtte bare ha ett norskt dyr, her er nå orginal bildet ihvertfall, men av fotografens navn og bakgrunnen i bildet, så tipper jeg på at det er en slektning av vår art....men jeg måtte ha ei gaupe som gapte i profil, så da er vi ikke så nøye på det he he he

gaupe1.jpg

 

Og bare for å avklare etthvert tilløp til misforståelser, bearcat er ett helt annet dyr som tilhører hverken bjørn eller kattefamilien , jeg, jeg hadde bare lyst å lage en tiger paint, så snek den norske rundellen seg inn og da måtte jo selvsagt "tigeren" ut også, for vi har jo ikke tigere her på bjerget....men gaupe har vi...og dermed var gaupa født :)

 

For de som lurer på hvordan en bearcat ser ut:

Binturong_in_Overloon.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...