Gå til innhold

For en aktivitet!!


Ivar Paulsen

Anbefalte innlegg

Ja det er det som kalles flyin vet du "[blink]"

 

Var veldig artig i kveld, jeg hadde en flott VFR-tur i Trondheimområdet. ATC gjorde en god jobb med all trafikken.

 

Men...

-Jeg ser at "vi" ATC trenger mer trening i VFR (er jo normalt ATC selv). En viktig ting er å ikke gi nøyaktige headinger eller høyder (med visse unntak) til VFR-fly. Visst det er nødvendig kan du foreksempel si "fly East", eller "Fly NorthWest", eller "Fly between 1000 and 3000feet", noe som ikke er så vanlig (men du hører f.eks. "maintain 2000 or below").

 

-ATC bør ha alle kart tilgjengelig for det området han/hun kontrollerer.

 

-Ikke overse piloter på tekst!!!

 

-Fraseologi og terminologi er noe som bør pugges så ofte så mulig, skal mye til for at den ikke skal kunne bli bedre. Tenk hva du har tenkt å si før du sier det.

 

Dette er bare et par ting fra min side som jeg mener ATCer i Norge generelt bør tenke på, spesielt når det gjelder VFR-fly. Det gjelder også megselv, jeg prøver så godt jeg kan, men er ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super fly-in.

Jeg tog en tur mellem ENGM og ENVA (SAS319).

Lidt debriefing:

 

1)

I Gardermoen forsvandt SAS600 som holdte foran mig ved line-up 01L. Nu er jeg ikke så god til norsk når det går stærkt. Men efter hvad jeg kunne forstå skulle jeg have trillet ind i ham, så han crashede... "[Forvirret]" Lad mig sige, at jeg holdte pæn afstand, men det kan jo godt være at det så anderledes ud i den anden ende af serveren. Men jeg troede ikke man kunne crashe af det? Kan dette passe? Hvor om alting er, så mange undskyldninger herfra til SAS600, hvis jeg var skyld i noget. Som sagt, syntes jeg selv, at der var en pæn afstand.

 

2)

En stor ros til ENVA_APP og TWR!!!!

Jeg har aldrig set nogle have så travlt! I klarede det virkeligt flot!!!

Jeg har et spørgsmål til en kommando jeg fik af APP, men ikke forstod:

Jeg kom fra Oslo ind mod NDB'en (GSK eller hvad det nu hedder) på kurs 345* og fik kommandoen (som jeg hørte den):

"SAS319 long left turn hdg 340"

SAS319:"Left to hdg 340 SAS319"

Så jeg drejede fem grader til venstre, og blev senere så lidt senere spurgt om jeg ikke hørte hvad der blev sagt.

Hvad betyder "Long left turn"? Eller misforstod vi hinanden angående heading. Jeg syntes også det var lidt underligt at blive bedt om at dreje fra 345* til 340*...

Hvis ENVA_APP læser dette, vil jeg da gerne høre om vi misforstod hinanden eller jeg lavede en fejl, for så kan jeg få styr på det til næste gang.

 

Men tak for et fedt Fly-in

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

-Jeg ser at "vi" ATC trenger mer trening i VFR (er jo normalt ATC selv). En viktig ting er å ikke gi nøyaktige headinger eller høyder (med visse unntak) til VFR-fly. Visst det er nødvendig kan du foreksempel si "fly East", eller "Fly NorthWest", eller "Fly between 1000 and 3000feet", noe som ikke er så vanlig (men du hører f.eks. "maintain 2000 or below").


Japp, helt enig. Jeg merker av og til at VFR-trafikk blir behandlet ganske merkelig i online-verden. Er uten tvil rom for forbedringer på den fronten. Ikke ment som kritikk, men som "info" (feks til de som er ansvarlige for opplæring i VACCN).

 

Radarvektorering av VFR-fly skal kun skje i form av navigasjonshjelp når et fly har flydd seg vill, feks i marginalt vær. Ellers så kan man forsåvidt vektorere VFR-fly for IFR-trening (på fartøysjefs request), men ansvaret for å holde seg klar av skyer og terreng ligger da egentlig helt og holdent hos fartøysjef, noe som det kanskje kan være lurt å state før man foretar vektoreringen.

 

Online-ATC bør også gjøres mer bevisst på forskjellene mellom kontrollert luftrom og ukontrollert luftrom. Skal det bli mest mulig real må ikke online-ATC klarere fly for landing på flyplasser som i real life har AFIS (flygeinformasjonstjeneste som ytes ved ukontrollerte flyplasser over en viss størrelse), eller i verste fall ikke har noen form for Luftrafikktjeneste i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...