Halvdan Hellenes Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 En flykaptein døde onsdag iflg. Al Jazeera av hjerteinfarkt mens han fløy rute QR645 for Qatar Airways fra Manila i Filippinene til Doha i Qatar. Det var bak spakene på et luksusfly av typen A330-300 han ble dårlig. Annenpiloten måtte kaste seg over spakene for å ta kontroll over flyet og omdirigerte så maskinen til Kuala Lumpur i Malaysia. www.dagbladet.no/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Et luksusfly av typen A330... Bra å vite siden SAS skal begynne med disse luksusflyene mellom Oslo og New York. Jeg trodde de var skrap, men nå vet vi bedre! Tragisk med kapteinen, men han må hatt en eller annen medical condition som de ikke har funnet ved legesjekkene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det var kansje ett privat eid oljesjeik fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jack J Jackson Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Dette høres skremmende ut at "Annenpiloten måtte kaste seg over spakene for å ta kontroll over flyet og omdirigerte så maskinen til Kuala Lumpur i Malaysia". Er det ikke et oppsett med "spaker" på co-pilotens plass? Brukte man ikke AP? Jeg har alltid trodd at det er ATC som omdirigerer fly, ev etter pilotens ønskning eller andre grunner. :blush: Jack Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Tragisk med kapteinen, men han må hatt en eller annen medical condition som de ikke har funnet ved legesjekkene. Jaha, så det er så enkelt? Visste ikke at man må ha påvist en medisinsk grunn for å 'kvalifisere' til en hjertestans.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Flisespikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Ganske dramatisk bilde som tegnes av avisen... Tragisk er det selvsagt at slikt skjer, men dette er også noe av grunnen til at man skal være to der fremme. En co-pilot er en fullt kvalifisert pilot, som er utmerket godt i stand til å fly maskinen på egenhånd. Litt mer å gjøre ja (mtp at man ikke lenger er to som deler oppgaver), men ikke noen fare mtp det å føre maskinen trygt videre og ned. Veldig mange selskaper opererer med 100% rollebytter mellom PF/PNF, så jeg tviler sterkt på at co-piloten plutselig måtte gjøre noe han/hun aldri har gjort før. Man vil selvfølgelig få maskinen på bakken så fort som mulig, men hovedpoenget med det er å få medisinsk hjelp til vedkommende som trenger det. Det gjør vi også dersom det skjer med en passasjer. Hilsen Torbjørn PS! Det er mye som kan gå uoppdaget på legesjekker hvis man tenker på medisinsk skikkethet. Det er bare noen år siden hvor en kaptein/instruktør hos oss bare falt om etter en økt i sim'en... det viste seg at hovedåren fra hjertet hans var svakt, og den bare revnet/sprakk ("aortic dissection"). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.