Gå til innhold

Seilfly lappen?


Jørn Mikalsen

Anbefalte innlegg

For å få elevbevis på seilfly må man være 15 år, men man kan fly opptil 5 turer uten elevbevis, og det er det ingen aldersgrense på.

For å fly opp må man ha fylt 17 år..

 

Du må regne med 20 000 før du får lappen... kan være mindre og mye mere. Alt avhenger av hvordan du flyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med seilfly lappen.

Det jeg gjorde var å ta Grunnkurs 1. Kalles vel også ABC kurs.

Der hadde vi et intensivitets kurs i 2 uker hvor vi fikk 30 starter. Målet her er å fly solo. Selv fløy jeg solo etter 24 starter.

Kurset jeg tok ble holdt på Starmoen Flyplass (v Elverum) som også er rikssenteret for seilfly sport.

Å fly solo var helt rått. Det beste jeg har opplevd.

Anbefaler deg et slikt kurs. Da bor du på flyplassen og flyr masse "[stort .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas F. Tollefsen:

Jeg holder på med seilfly lappen.

Det jeg gjorde var å ta Grunnkurs 1. Kalles vel også ABC kurs.

Der hadde vi et intensivitets kurs i 2 uker hvor vi fikk 30 starter. Målet her er å fly solo. Selv fløy jeg solo etter 24 starter.

Kurset jeg tok ble holdt på Starmoen Flyplass (v Elverum) som også er rikssenteret for seilfly sport.

Å fly solo var helt rått. Det beste jeg har opplevd.

Anbefaler deg et slikt kurs. Da bor du på flyplassen og flyr masse
"[stort
.

Men nå er jo Jørn så heldig at han bor i nærheten av en av norges flotteste plasser å skole til seilfly på "[smil]"

Masse jorder så utelanding ikke er noe problem, ingen stooore fjell som skaper turbulens eller noenting.. bare nyte livet og ergre seg over sjøbrisen "[smil]"

 

------------

Rune Valestrand

Seilflyger

Tønsberg Seilflyklubb

 

[ 11.10.2002, 22:25: Endret av: Rune Valestrand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange forskjellige meninger på det.

Seilfly er ikke det ideele tur fly, men hvis du bare vil fly en tur for å kose deg og nyte livet så er seilfly det ideele..

Fått mailen min?

 

[ 12.10.2002, 14:40: Endret av: Rune Valestrand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst til deg Andreas Tollefsen... Takk for sist! Det begynner å bli en stund siden du fløy første solo nå, men likevel, GRATULERER!!! Du må ha hatt en sinnsykt god instruktør!!! "[stort"[stort Hvor langt har du kommet i utdannelsen nå da? Hvor mange timer? Hvilken klubb flyr du i? Lykke til videre! Fly høyt, fly fort, fly trygt!

 

Er Jarlsberg en ideell plass å fly seilfly på? Har dere mange lange turer? Det finnes jo ikke fjell der. Fint med jorder når man skal utelande, men det er ikke vanlig under skoling "[blink]" Det er vel mer aktuellt når man skal fly strekk.. Flyr dere mye strekk på Jarlsberg? Sjøbris er noe dritt!!!

 

Jeg flyr selv i Nome flyklubb, og der er det både masse jorder OG fjell. Fantastisk fin plass å fly seilfly fra, selv skoling. Dere i Jarlsberg har sikkert flydd på Notodden i forbindelse med en eller annen leir, og da vet dere hvilke forhold det virkelig er gøy å fly i. Seilfly er absolutt noe av det bedre å dra på tur med... hvertfall når det er forhold. Ikke kom her å si at det er morroere å fly f.eks til Gaustadtoppen i en Cessna(les tørkestativ) fremfor å fly dit i ett seilfly for egen "motor". Etter en sånn tur sitter man igjen med ett eneste bredt smil "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frode Sveinungsen:

Først og fremst til deg Andreas Tollefsen... Takk for sist! Det begynner å bli en stund siden du fløy første solo nå, men likevel, GRATULERER!!! Du må ha hatt en sinnsykt god instruktør!!!
"[stort"[stort
Hvor langt har du kommet i utdannelsen nå da? Hvor mange timer? Hvilken klubb flyr du i? Lykke til videre! Fly høyt, fly fort, fly trygt!

 

Er Jarlsberg en ideell plass å fly seilfly på? Har dere mange lange turer? Det finnes jo ikke fjell der. Fint med jorder når man skal utelande, men det er ikke vanlig under skoling
"[blink]"
Det er vel mer aktuellt når man skal fly strekk.. Flyr dere mye strekk på Jarlsberg? Sjøbris er noe dritt!!!

 

Jeg flyr selv i Nome flyklubb, og der er det både masse jorder OG fjell. Fantastisk fin plass å fly seilfly fra, selv skoling. Dere i Jarlsberg har sikkert flydd på Notodden i forbindelse med en eller annen leir, og da vet dere hvilke forhold det virkelig er gøy å fly i. Seilfly er absolutt noe av det bedre å dra på tur med... hvertfall når det er forhold. Ikke kom her å si at det er morroere å fly f.eks til Gaustadtoppen i en Cessna(les tørkestativ) fremfor å fly dit i ett seilfly for egen "motor". Etter en sånn tur sitter man igjen med ett eneste bredt smil
"[stort

Nome har selvfølgelig mye bedre forhold enn Jarlsberg, det er det ingen tvil om, men på Jarlsberg kan det være skikkelig gode forhold i blant også, utvandrerne til Nome har også hatt noen fine turer på Jarlsberg har jeg hørt.

 

I år har ikke forholdene vært spesielt gode, i forhold til i fjor, men får håpe at neste sesong blir bedre.

 

Men når det først er forhold så er det fullt mulig og peise på innover i landet. Er en del som har vært på lange turer i år fra Jarlsberg.

 

Men Notodden er vi ganske mye på. Er ikke så lenge siden vi var der heller, den helgen det var besøk fra nabolandet med DG-1000 var også TSFK på besøk med Janus C og Blanik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var på Notodden den ene dagen DG-1000 var der, meg og Kenneth Vika kom selv i en DG-500.. Desverre fikk vi aldri se eller ta på DG-1000 den dagen, ettersom den var i lufta den lille tiden vi var der. Men, jeg fikk ta på DG-1000 på Borås 17. mai... Fytti for en maskin "[blink]"

Jeg anbefaler dere i Jarsberg til å ta med dere slepeflyet og komme på sommerleir hos oss i Nome... Gressstripa er nå også oppgradert.. med 100 m forlengelse... Velkommen skulle dere vært hvaffal!

Fly høyt, fly fort, fly trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frode Sveinungsen:

Ja jeg var på Notodden den ene dagen DG-1000 var der, meg og Kenneth Vika kom selv i en DG-500.. Desverre fikk vi aldri se eller ta på DG-1000 den dagen, ettersom den var i lufta den lille tiden vi var der. Men, jeg fikk ta på DG-1000 på Borås 17. mai... Fytti for en maskin
"[blink]"

Jeg anbefaler dere i Jarsberg til å ta med dere slepeflyet og komme på sommerleir hos oss i Nome... Gressstripa er nå også oppgradert.. med 100 m forlengelse... Velkommen skulle dere vært hvaffal!

Fly høyt, fly fort, fly trygt!

Dere var vel der på søndagen tenker jeg?

Jeg kom med Janus i slep fra Jarlsberg på fredag ettermiddag, og var der hele lørdagen. Planen min var å være der søndag også, men noe dukket opp så jeg måtte hemmat igjen.

Men LN-AEW og LN-BED var innom på Lørdag, LN-AEW var vel der først, Kenneth og en til kom for å se på DG-1000, men den hadde dratt for å fly på Bølger.

Var en fin helg det, hørte på radioen ganske ofte om bølger langt over 3000 meter. Litt kjipt å ikke ha lappen og en liten enseter man kan dra på tur med da "[smil]"

 

Vi får se i løpet av neste sesong.. kansje vi kommer en liten tur til Nome? Men sleperne maser om at grass og rallye ikke er en god kombinasjon. Propellen er i veien... men sånn går det når man absolutt skal fly med propel

 

[ 12.10.2002, 20:29: Endret av: Rune Valestrand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally ja... kan dere ikke kjøpe nytt slepefly da??? Maule er jo perfekt for sleping... dere kan jo få slep av oss "[smil]"

Tror nok fint det skulle godt å slepe med Rally på Lunde, hvertfall nå som banen blir helt strøken på midten, uten humpler. Ja, men hvis du husker han andre som gikk med Kenneth så vet du hvem jeg er;) Er dere fornøyd med Janusen eller? Den Janusen var på Lunde under Norgescup i 2001, og Maulen vår klarte hvertfall å slepe den opp, og nå som vi får 100 m til (800m)skal det hvertfall ikke være noe problem.

Grillen blir også flittig brukt hos oss... har det veldig gøy sammen. Bra miljø. De siste to sommerleirene har Gardermoen SFK vært på besøk hos oss, og de har vørt veldig fornøyd... Personlig har jeg ikke mye til overs for Notodden. Alt blir bare ett eneste mas der borte:) Men... smaken er som baken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frode Sveinungsen:

Rally ja... kan dere ikke kjøpe nytt slepefly da??? Maule er jo perfekt for sleping... dere kan jo få slep av oss
"[smil]"

Tror nok fint det skulle godt å slepe med Rally på Lunde, hvertfall nå som banen blir helt strøken på midten, uten humpler. Ja, men hvis du husker han andre som gikk med Kenneth så vet du hvem jeg er;) Er dere fornøyd med Janusen eller? Den Janusen var på Lunde under Norgescup i 2001, og Maulen vår klarte hvertfall å slepe den opp, og nå som vi får 100 m til (800m)skal det hvertfall ikke være noe problem.

Grillen blir også flittig brukt hos oss... har det veldig gøy sammen. Bra miljø. De siste to sommerleirene har Gardermoen SFK vært på besøk hos oss, og de har vørt veldig fornøyd... Personlig har jeg ikke mye til overs for Notodden. Alt blir bare ett eneste mas der borte:) Men... smaken er som baken..

Janusen er helt sinnsykt rå.

Er en stor overgang fra blanik og k-8 til Janus. Har noen baksetet turer i den nå, og likte spesielt dragchute'n. Er en litt spesiell følelse og stupe med ganske bratt nesevinkel rett mot bakken. Har ikke Phoebus'en også noe slikt?

 

Når du og Kenneth var på Notodden stod jeg ved LN-GAE, hilste så vidt på deg, minstemann der "[smil]"

 

Men en Lunde leir kunne vært artigt, slippe alt det maset fra Notodden. 3 klubber på en gang er ganske vanskelig og få til. Blir mye styr og stell, og er fort lett å bli lei av. Men forandring fryder også. Blir nesten verdt å slite litt fremfor å fly skliturer på Jarlsberg, selvom det kommer noen gode dager i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, Phoebus'n har også bremseskjerm... jeg har aldri brukt skjermen selv, men hører rykter om at den er effektiv jah "[stikk Mulig det blir litt trangt md 3 klubber, men det kunne man nok klart å leve med. Min overgang fra metall og duk, til glassfiber var også enorm... I DG-500 var alt så veldig stille, og den sklei bra i tilegg "[smil]" Dessuten er det litt spesielt å se Telemark opp-ned!!! "[stort Har selv begynt på Acro-kurs nå, og jeg har det så gøy!!!!!!!

Hvis du mangler timer for å fly opp... hvorfor ikke gjøre som Kenneth og Martin:) De har vel aldri flydd så mye før...??? Martin har til og med flydd sin første 5-timer.. det er mer enn hva jeg kan skilte med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frode Sveinungsen:

Joa, Phoebus'n har også bremseskjerm... jeg har aldri brukt skjermen selv, men hører rykter om at den er effektiv jah
"[stikk
Mulig det blir litt trangt md 3 klubber, men det kunne man nok klart å leve med. Min overgang fra metall og duk, til glassfiber var også enorm... I DG-500 var alt så veldig stille, og den sklei bra i tilegg
"[smil]"
Dessuten er det litt spesielt å se Telemark opp-ned!!!
"[stort
Har selv begynt på Acro-kurs nå, og jeg har det så gøy!!!!!!!

Hvis du mangler timer for å fly opp... hvorfor ikke gjøre som Kenneth og Martin:) De har vel aldri flydd så mye før...??? Martin har til og med flydd sin første 5-timer.. det er mer enn hva jeg kan skilte med...

Nå bor jo jeg i Asker da... "[smil]"

Jeg mangler også alder for å fly opp "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenare Frode!! Takk for sist ja.

Joda. Instruktøren var super han "[stort

Visste ikke at du hang her på forumet heller. Men det ble noen solo turer ihvertfall. Har ikke fått fløyet så mye etter kurset. Skolen og jobb tar veldig mye tid. Men jeg er medlem av Oslo. Tenkte og bytte til ringsaker fordi jeg kjenner et par som flyr der jevnelig. Greit med transport osv.

Vet du om det er noe særlig med flyving om vinteren? Skulle hatt et par starter til ihvertfall.

 

Hvordan går det ellers med instruktør tittelen? Har du fått noen elever enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Da er det bare å slutte skole og jobb Andreas... her skal det flys! "[stikk Oslo ja, de holder vel til på Notodden? Jeg tror nok de driver med seilflyging langt ut i sesongen hvertfall, men seilflyging er og forblir en sommersport. På høst og vår er det ofte bra bølgeforhold, og derfor er det også mye flyging iform av leir og sånt rundt om. Det har vel akkurat vært noe på Bjorli nå. Jeg vil tro at Gardermoen SFK også flyr noen helger til(Du vet, de som flyr på Elverum). Du skal bytte til Ringsaker? Har ikke hørt om dem engang jeg, må være en liten klubb??? Men det viktigste er jo at du fårfly, og ikke trenger å kjøre 1000mil for å komme dit. Notodden blir vel i lengste laget for en student med jobb "[smil]"

Jeg stortrives som instruktør vettu "[stort Nå har vi ikke så veldig mange elever lenger, fordi når jeg kom tilbake etter instruktørkurset ville alle fly med meg, og da tok det ikke lang tid før de var klare for å fly opp "[stort"[stort Vi satser på flere elever til neste sesong,og hvis det er noen her på forumet som kunne tenke seg å starte med seilflyging, så er dere hjertlig velkommne hos oss i Nome Flyklubb "[blink]"

Fikk alle flydd solo på Elverum eller?

Nei, Andreas, du må bare fortsette å fly. Ta deg tid til det... du kommer ikke til å angre "[blink]"

 

www.nomeflyklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

 

Ja jeg var på Notodden den ene dagen DG-1000 var der, meg og Kenneth Vika kom selv i en DG-500.. Desverre fikk vi aldri se eller ta på DG-1000 den dagen, ettersom den var i lufta den lille tiden vi var der. Men, jeg fikk ta på DG-1000 på Borås 17. mai... Fytti for en maskin

 


Nå får du kanskje muligheten på Starmoen til sommeren til å se/prøve norges første DG1000. NTH Flyklubb har opsjon på DG1000 med levering i starten av april 2003. Om flyet blir kjøpt blir vedtatt på ekstraordinært årsmøte neste tirsdag. Dersom flyet blir kjøpt blir det levert med 18m (acro) og 20m (strekk) vinger, vannballastsystem og inntagbart understell. Flyet kommer til å så på Starmoen om sommeren og på Oppdal (NTHF sin hjemmebase) på høsten/vinteren/våren. Vi kommer til å leie ut flyet og tilby utsjekksturer/demoturer til de som måtte ønske det.

 

Torbjørn

NTHF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! Det er ikke noe å lure på vel.. LØP OG KJØP!!! Da skal jeg ihvertfall en tur til starmoen i løpet av sommeren 2003. Hadde det ikke vært for at de ikke hadde slepekusk på Borås 17 mai i år, kunne jge vært en av de første i Norge til å ha utsjekk på denne flytypen. Har du sett understellet på den eller????? Man kan jo lande i en steinrøys!!!!!! Jeg har flydd mye DG-500 det siste året og det er også en herlig maskin. Vi er kjempe fornøyd i Lunde! Han svensken som pratet med oss på Borås mente at overgangen fra DG-500 til DG-1000 var som overgangen fra Bergfalke til DG-500!!! Jeg sådet var en liten gummilist langs hood'n til DG-1000, dette gjorde visst susen... da ble det HEEEEEELT stille. DG-1000 er også mye finere enn DG-500, men bare i lufta. På bakken blir DG-1000 mer RÅ på bakkene enn fin. Men, i lufta, dæven så fin den er. Fint når man får fjærnet det lille hjulet foran. Dessuten har DG-1000 noe av de mest perverse vinger jeg har sett... --sikle--sikle--sikle-- "[stikk"[stikk"[stort"[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frode Sveinungsen:

Genialt! Det er ikke noe å lure på vel.. LØP OG KJØP!!! Da skal jeg ihvertfall en tur til starmoen i løpet av sommeren 2003. Hadde det ikke vært for at de ikke hadde slepekusk på Borås 17 mai i år, kunne jge vært en av de første i Norge til å ha utsjekk på denne flytypen. Har du sett understellet på den eller????? Man kan jo lande i en steinrøys!!!!!! Jeg har flydd mye DG-500 det siste året og det er også en herlig maskin. Vi er kjempe fornøyd i Lunde! Han svensken som pratet med oss på Borås mente at overgangen fra DG-500 til DG-1000 var som overgangen fra Bergfalke til DG-500!!! Jeg sådet var en liten gummilist langs hood'n til DG-1000, dette gjorde visst susen... da ble det HEEEEEELT stille. DG-1000 er også mye finere enn DG-500, men bare i lufta. På bakken blir DG-1000 mer RÅ på bakkene enn fin. Men, i lufta, dæven så fin den er. Fint når man får fjærnet det lille hjulet foran. Dessuten har DG-1000 noe av de mest perverse vinger jeg har sett... --sikle--sikle--sikle--
"[stikk"[stikk"[stort"[stort

Borås hadde ikke slepekusk? Trodde de hadde overflod av alt sånn jeg. Ved å se på flyparken dems så er like stor som 2-3 veldig aktive klubber i Norge så er det rart at de mangler slepekusk "[smil]"

 

2 DG-500

1 DG-300

1 DG-1000

2 Bergfalker

1 DG-600

1 Grob 109

 

Helt sinnsykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frode Sveinungsen:

Hehehe. Da er det bare å slutte skole og jobb Andreas... her skal det flys!
"[stikk
Oslo ja, de holder vel til på Notodden? Jeg tror nok de driver med seilflyging langt ut i sesongen hvertfall, men seilflyging er og forblir en sommersport. På høst og vår er det ofte bra bølgeforhold, og derfor er det også mye flyging iform av leir og sånt rundt om. Det har vel akkurat vært noe på Bjorli nå. Jeg vil tro at Gardermoen SFK også flyr noen helger til(Du vet, de som flyr på Elverum). Du skal bytte til Ringsaker? Har ikke hørt om dem engang jeg, må være en liten klubb??? Men det viktigste er jo at du fårfly, og ikke trenger å kjøre 1000mil for å komme dit. Notodden blir vel i lengste laget for en student med jobb
"[smil]"

Jeg stortrives som instruktør vettu
"[stort
Nå har vi ikke så veldig mange elever lenger, fordi når jeg kom tilbake etter instruktørkurset ville alle fly med meg, og da tok det ikke lang tid før de var klare for å fly opp
"[stort"[stort
Vi satser på flere elever til neste sesong,og hvis det er noen her på forumet som kunne tenke seg å starte med seilflyging, så er dere hjertlig velkommne hos oss i Nome Flyklubb
"[blink]"

Fikk alle flydd solo på Elverum eller?

Nei, Andreas, du må bare fortsette å fly. Ta deg tid til det... du kommer ikke til å angre
"[blink]"

 


Skrev jeg ringsaker...mente ringerikes...hehe

Ja jeg lengter etter en tur. Er det forsent på året nå?

Alle unntatt Hege og Omar fløy solo.

RSFK holder til på Eggemoen, Hønefoss.

Web siden: RSFK

 

Ellers må jeg si at jeg hadde 1 time på propællfly på vei hjem fra Elverum. Kan ikke sammenlignes. Seilfly er best !

 

[ 14.10.2002, 14:55: Endret av: Andreas F. Tollefsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest nå Eskiltuna FK har vel så heftig flypark:

 

SE-UGC GC ASH 25 Open class, high performance two-seater

SE-URI RI Duo Discus High performance two-seater

SE-ULP LP Duo Discus High performance two-seater

SE-UER ER ASK 21 Training & aerobatic two-seater

SE-UMP MP ASK 21 Training & aerobatic two-seater

SE-UHM 6V LS-6b 15-meter class

SE-TZO ZO Discus b WL Standard class

SE-TXH XH LS-4 Club class

SE-TXD xD LS-4 Club class

SE-TEO - Bergfalke III Oldtimer, Two-seater trainer

SE-SXD - Bergfalke II/55 Two-seater

SE-TKN - K8 Oldtimer, single-seater

SE-SME - Slingsby T21 Oldtimer, two-seater

SE-SFE - Grunau Baby Oldtimer

SE-SMF - SG38 Oldtimer

SE- - Anfänger Oldtimer

SE-TMD - Slingsby T61 (Motorfalke SF25B) Motorglider

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overasket over hvor billig det var, dersom man flyr maaaaaange timer i løpet av sesongen...

4500,- for årskort på alle fly(senior) Men slepeprisene er jo råbillig!!! (selv om man har betalt en fastpris på slep for en sesong allerede til 1800kr.)

Slep til 400m koster 100kr. men, hallo, hvorfor ikke slepe til 800m istedenfor, det koster jo bare 20 kr mer!!!!!! Sånn ordning ville jeg hatt i klubben min også...

Vi kjøpte forøvrig vår DG-500 fra nettopp Eskilstuna. De solgte den fordi de skulle kjøpe Duo Discus...

http://212.209.173.54/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med at når du skal ta PPL-A, og har seilflytid fra før av, kan 10% av den totale seilflytiden avskrives, dog maks av 100 timer. Dvs; har du 75 timer slipper du unna med 7,5 timer. Har du 100 timer slipper du unna med 10, har du 200 timer, slipper du også unna med 10 osv...

 

Dette er noe jeg har hørt av en instruktør. Har ikke sjekket dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg ser at de har timepris på flyene.

500,- i timen før fløyet 5 timer og 300,- i timen etterpå.

Dette blir veldig dyrt i lengden.

Jeg betaler 3700,- for årskort på Blanik, K-8 og Astir.

Da får jeg fløyet disse uten ekstra kostnader.

Slepet blir 25per 100 meter.

Dette er jeg veldig fornøyd med, men turene blir ikke så veldig lange på Jarlsberg nå lenger da "[smil]"

 

Andreas:

Har ikke hørt om dette tidligere, men det jeg er sikker på er at hvis du allerede har sertivikat på seilfly så kan du få 10 timers avslag på PPL-A, dvs at du kan fly opp i løpet av 35 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, la ikke merke til disse timesprisene jeg. Uff,ja da blir det svinedyrt. Hos oss er det sånn at for dem somikke har årskort,så må de betale en startavgift på flyet, og når de flyr over 30min kommer det ett tillegg på 6-8kr per minutt.. da blir det dyrt å fly en 5 timer!!! "[stort FCL

 

Siden du nevner PPL-A,så vet jeg det var slik før iallefall, at man "slapp unna" med 10 timer på kravet for oppflyging. Men, selvfølgelig,det er jo instruktøren som bestemmer når DU er klar for oppflyging. Hvordan dette er etter JAR-FCL reglene vet jeg ikke.

Uansett, det jeg villefrem til, var at dersom man har flydd opp til PPL-A, Trenger man kun 5 timer(tror jeg det var) for å fly opp til flygebevis på seilfly. Hvorav 5 turer med instruktør. Jeg driver med seilflyging selv,og har logget ca 5 timer på Cessna-172(les tørkestativ). Jeg er ikke i tvil om hva som er mest morro!!! Som A. Tollefsen nevnte lenger oppe her... SEILFLY ER BEST!!! Jeg kjønner ikke at ikke flere PPL-A sjeler tar lappen på seilfly, det er jo det som er å FLY!!... "[stikk Cessna er jo bare ett transportmiddel. (Med mindre du flyr litt spesielle fly da... som Mustang, L-29, Harvard,Tiger Moth og lignende...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke PPL-A men flyr med PPL-A innehavere i rightseat. Det er morro å fly uansett hva slags flyging det gjelder... Men jeg er enig med forrige innlegg (husker aldri navn når "Post et svar-vinduet" har kommet opp). Seilflyging er hakket mere morro fordi det er opptil deg selv å "lese" terreng/vær/vind for å kunne holde deg oppe. Har ikke store erfaringen med lange turer, maks 4timer og 1 minutt i seilfly. Maks høyde har vært 3500 meter.

 

Tidligere i år var det to tyskere som fløy 23 timer og 59 minutter med seilfly. De fløy fra Rikssentret for seilflyging, Starmoen (Ole Reistad Senter - ORS), og tilbakela 2600 km fløyet distanse mellom Elverum, Frya i gudbrandsdalen, Notodden, Trondheim, Notodden igjen... osv... Artikkelen kan leses i seilflysport nr 2 2002. (Link til seilflysports webside finnes på www.seilfly.nak.no som er seilflyseksjonens webside.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...