Gå til innhold

DEM data av Norge


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Antar en eller annen her på forumet har en viss peiling på hvor man kan få tak i DEM's for Norge? Om det er LIDAR eller samme hva kommer på det samme bare det kan konverteres til greyscale bitmap.

 

Hvis det i det hele tatt er mulig da uten å må betale alt for mye for det?

 

Det som har vært laget for MSFS er jo ganske høy LOD (LOD 11 eller no sånt?) så det må jo eksistere. Men i disse terror og krisetider (as always) viser det seg at av nasjonale sikkerhetsgrunner finnes det forsvinnende lite materiale av dette slaget utenom USA. :confused: (Noe som er litt absurd)

 

jeg skal bruke det i et prosjekt mot kunde. bare sånn at det er sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå det bastant men jeg regner med det ligger i helt andre ting enn terror trusselen. Sannheten er att i Norge er vi begunsiga med en stat som først tar penga våre i form av skatt for så å kreve enda mer når vi trenger de forskjelige tjenester staten allerede har krevd inn skatt for å få utført.

Så det er nok ikke mer ironisk enn folkets stemmer ved hvert valg ;)

I USA har de jo en helt annen innstiling til hva staten er til for i motsetning til i det steinrike Norge :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si så mye om NordNorge, men på vestlandet er det utført/utføres det mye lidar skanning. I utganskpunktet blir dette utført for å se utviklingen av vegitasjon.

 

Dette mener jeg blir bestillt av kumunene og det er godt mulig at du kan få det gratis om du henvender deg til en kommune som innehar dette.

 

De offisielle elevasjonsdataene som man får kjøpt av kartverket, er dyre og har en oppløsning på ca 25meter. Det jobbes med å oppdatere dette til 10m.

 

Du kan også sjekke denne linken http://www.blom.no/geomatics/en

 

Ragnar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Per; Du er nok inne på noe der ja. Amerikanerne kaller vel Norge for verdens siste sovjetstat. Sosialisme, huff å huff. :eek:

 

Ragnar: takk for tips, jeg greide faktisk også å få kontakt med en kar på Fylkeskommunen på Steinkjer som kunne skaffe meg data helt ned til 10m oppløsning gratis. Greeeaaaat! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...