Gå til innhold

Trip report Oslo Tromsø DY252


Anbefalte innlegg

Hello fellows. Her kommer en til liten rapport fra denne kanten

 

 

 

Litt tall til å begynne med:

 

FLIGHT: NAX252

 

FROM: ENGM

TO: ENTC

ALT1: ENDU

ALT2: (ENEV not calculated)

PAX: 154

FLT: OSLTOSN1

FL: 360

ACFT: 738WL

ENG: 26K

 

Forklaring til tall: Tallene er i ant tonn. Tidspunktene er estimert tidspunkt og drivstoffmengden er beregnet ut i fra dette.

 

 

PAYLOAD 14.6

E ZFM: 57.2

E T/O FUEL: 7.6

E TOM: 62.3

E TRIP FUEL: 4.4

 

TRIP: 1:50.........4.4

TAXI: 0:10.........0.2

FRES: 0:30 ........1.2 (Satt opp til 1.2)

ALT1: 0:15 ........0.9

CMP: 0:00 .........0.0

REQ: 2:45..........6.5

EXTRA 0:40.........1.3

RAMP: 3:25.........7.8

 

Vi tar med T/O tallene;

 

FLAP: 5

Tass: 20

FIXED DERATE: ---

 

Endte opp med N1: 92.8, mye thrust.

 

 

 

TAKE-OFF AND LANDING REPORT NAX657 ENGM-ENTC

TOPCAT 2.66 09OCT10 19:15Z

A/C LN-DYE B737-800 CFM56-7B26

 

ALL WEIGHTS IN KILOGRAMS

PREPARED BY AGNOR B

 

LMC 2+1

 

 

 

 

1.jpg

Her er jeg i gang med å sette opp rute og planlegge turen til Tromsø. IRS`ene aligner og flower kjøres. Snart klar til before start. Opp til Tromsø idag skal vi gå i FL360 (istedet for FL350 som er vanlig). Fikk optimum 360 og da tillot vi oss det : ) Briefer for A7 intersection, men behøver ikke bruke den. Kan bruke de som lar banelengden bli lenger og på samme brief uten å måtte beregne på nytt

 

 

 

 

 

//////// AIRPORTS ////////

 

TAKEOFF: ENGM/OSL OSLO/GARDERMOEN RWY 19R/A7 FLAPS 5 ELEV. 681FT ( 208M)

 

 

//////// TAKE-OFF ////////

 

APT PRWY POAT PWIND PQNH PMRTW FLP CONF THRUST V1 VR V2 PTOW

ENGM 19R/A7 +6°C 000/00 1028 65573 FLAPS 5 D-TO +20°C 134 142 143 65070

 

RMKS - CALCULATIONS VALID AT QNH 1023 AND ABOVE

- SPEED/FLAPS SCHEDULE: VREF 40=141 F15=161 F10=171 F5=171 F1=191

CLEAN=211

 

 

 

LANDING ENTC/TOS RWY 19 LDA 2000M

LN-DYE BOEING 737-800 CFM56-7B26

TROMSO

 

TEMP +8C QNH 1009 WIND 190/11 (10KT HW)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.jpg

Oppe i FL360 og det tok ikke lange tiden før vi kom dit med CLB aktivert. Klatrer med ca 94% N1 så går det radig unna. 3000 fpm ca.

 

 

 

3.jpg

DCT KRA VOR - Direct Kiruna (se CDU) - Ikke helt ordinær routing opp til Tromsø men greit å prøve på noe nytt i blant. Morsomt å fly over Kiruna. Pleier det på de mer østlige rutene, blant annet til Kirkenes. Planen for innflygning til bane 19 i Tromsø er allerede spikret. Blir en helt ordinær orienteringsrunde rundt øya :-)

 

 

 

 

4.jpg

Herlig view på cruise synes jeg! Sitte med blikket godt rettet mot routingen, samt sjekke fuel burn underveis. Den timen og de få minuttene man hadde på cruise gikk veldig fort.

 

 

 

5.jpg

Joda, etter Østersund er det Kiruna :-)

 

 

 

7.jpg

STAR legges inn og den går via Senja (SJA). Nå er det ikke så lenge til t/d

 

 

 

TC3.jpg

Briefer en enkel approach for meg sjøl her jeg sitter. Kjører en MACKA then 13 DME TRO ARC til R348 TRO then right turn to intercept localizer og det som er. Gjerne g/s også om du er snill :-)

 

 

 

8.jpg

Ganske fint view? På tide med landing considerations.

 

 

 

 

TC1.jpg

Flyr inn til MACKA, then right turn ARC 13 DME TRO

 

 

 

TC2.jpg

Missed approach procedure: 3000 FEET (MAX 9DME TRO) RIGHT TURN VIA TRO TO KV 5000 FEET AND HOLD. MAX SPD in the turn: 160 IAS. YES MAN! Any questions?

 

 

 

 

9.jpg

For å forhindre isdannelse rundt motorcowling er det TAI "ON" (anti ice) og ENG START sw. "continious".

 

-------------- INFLIGHT CONDITIONS --------------

** FLAPS 40 ** WET ** LDG MANUAL **

** AIR COND ON ** ANTI ICE ENGINE **

 

ASSUMED LANDING WEIGHT 60970 KG

VREF=136KT VAPP=146KT

 

---------------- MAXIMUM BRAKING ----------------

//MAX MANUAL 74276 KG 1235M (REM 765M)

 

-------------- AUTOBRAKE LDG DIST ---------------

AUTO MAX 74276 KG 1345M (REM 655M)

AUTO 3 74276 KG 1609M (REM 391M) x

AUTO 2 62001 KG 1997M (REM 3M)

AUTO 1 NOT AUTH

 

***************************************************

MAXIMUM STRUCTURAL LANDING WEIGHT IS 66361 KG

***************************************************

 

---------------------- END -----------------------

 

 

 

10.jpg

4000 feet after Macka. Legg merke til at vi går tidlig ned på fart for å få til slike approacher. Denne er litt knapp. I tillegg skikkelig bratt glidebane.

 

 

 

12.jpg

Fullstendig etablert ILS 19 "cleared to land". "Contact" "Land"

 

 

 

13.jpg

Begynner å komme nært banen nå. Lett regn, har på vipers i intervall.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.jpg

Her stoppet vi med autobrake 2 og idle reverse. Ganske etter planen. Begynte å bremse litt manuelt og hardere og hardere etter hvert som baneenden kom faretruende nær :-) Kom en smule langt inn på banen før jeg fikk satt ned flyet. Seilflyet

 

 

 

15.jpg

APU Start, Eng start switches OFF, landing light off, taxi light on, flap 0, speedbrake down

 

 

16.jpg

Parked GATE 21 ENTC - modda parking skiltet kun for morro skyld : )

 

 

 

Takk for titten :)

 

 

Håper dette inspirerer folk til å ta frem kart og kompass og fly hinderløyper i NORD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, og du tenker som en RL pilot. Bratt glidebane og ellers er tailwind inn mot localizer et annet moment som tilsier lav hastighet ved intercept.

Jeg kan jo ikke dy meg, hva er missed approach altitude på ILS 19 TOS?

 

IFly 737 er noe av det beste som er laget til FS, og IMHO det beste flyet som er laget til FS9.

 

Jeg tror faktisk det blir close call mellom IFly og PMDG i FSX, og det er ganske fantastisk med IFly som jeg aldri har hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, snakket faktisk med en norwegian-pilot mens jeg preppet approachen fra FL150 til FL70, selv med lav hastighet ved FL70 begynnte det å bli mye å gjøre og travelt. Blir det dersom man skal følge tankegangen.

 

Missed approach er 3000 fot then right climbing turn towards TRO cont. to 5000 and HOLD, så den er 5000 og ALT PRESEL skulle egentlig fått seg en runde opp til 5000 igjen, men hadde bare to hender på det tidspunktet.

 

Og fortalte han at jeg gikk ned på hastighet tidlig i app fasen. Sett dette gang på gang i real, og blir gjerne like overasket hver gang, over at de reducer relativt tidlig. Men det er klart. Det tar tid å få 67 tonn fugl å bremse. Vi vil jo unngå å bruke kyllingleggen eller hva han kalte speedbraken for : )

 

Tail wind på finale er også noe jeg har fått oppleve i cockpit several times. Som snur når man kommer i lavere sjikter. Tromsø er jo spesielt med dette. Ofte nordavind, selv om threshold har sønnavind. Selv om ikke FS modelerer dette direkte så er det alltid greit å preppe for dette, da har man litt mer å gjøre i simmen.

 

 

Artig at dere liker bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin trip report! For meg minner du meg om en real 737 pilot :) Du kan jo kjempe mye, må bare si at du ligger laaangt foran meg i simmen med tanke på prosedyrer, utregninger osv.

 

Det frister bare mer og mer å fly 737en i simulatoren, ettersom jeg flyr Airbus nå for tiden. Går vel over til 737 når NGX kommer... Har mye å lære ser jeg xD

 

Gleder meg til neste trip report :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...