Gå til innhold

Trip report Bergen Oslo (FS9 + iFLY 737-800)


Anbefalte innlegg

Hello fellows

 

 

 

Her kommer noen bilder fra en tur fra Bergen til Oslo med iFly sin nye 737 800! Fantastisk fly til å være til FS9 og er nok en god konkurrent til det meste som ligger ute. Kjøpte flyet idag og tok meg en liten tur fra BR til GM som min første tur. Har riktignok noen små bugs enda, men det er ikke mye. Er noen småting, men her fokuserer vi på det positive =)

 

 

Var heldig å ha en liten flight planning liggende på skrivebordet så jeg brukte den.

 

 

Litt tall

 

FLIGHT: NAX617

CMDR og F/O samme person, skulle helst vært to men det får gå:)

FROM: ENBR

TO: ENGM

ALT1: ENRY

ALT2: (ENTO not calculated)

PAX: 163

FLT: BGOOSLW1

FL: 330

ACFT: 738WL

 

 

Forklaring til tall: Tallene er i ant tonn. Tidspunktene er estimert tidspunkt og drivstoffmengden er beregnet ut i fra dette.

 

 

EPAYLOAD 15.3

E ZFM 58.4

E T/O FUEL: 6.4

E TOM: 62.3

E TRIP FUEL: 2.0

 

TRIP: 0:44..........2.0

TAXI: --:--.........0.2

FRES: 0:30 ........1.2 (Satt opp til 1.2)

ALT1: 0:17 ........1.9

CMP: 0:00 ..........0.0

REQ: 1:31..........4.4

EXTRA 0:00..........2.0

RAMP: 2:30..........6.4

 

Vi tar med T/O tallene også;

 

FLAP: 5

Tass: 35

FIXED DERATE: 22K

 

Endte opp med N1: 91.8

 

----------------------------------

 

alignENBR.jpg

Helt tidlig på ettermiddagen står vi her. Sola er enda ikke gått ned som vi ser på panelet. Har ikke fuela opp flyet. Ble faktisk levert med 1.8T på hver tank, det synes jeg er kjempegreier. "Hadd no tænkt mæ foill tank ja". Hehe, uansett mer enn det man får når man kjøper en ny bil : )))

 

Ekstra fuel taes i det virkelige liv ofte med fra plasser der fuel er billigere enn destinasjonen. F.eks fyller både SAS og Norwegian mer enn gjerne på andre plasser enn på GM da det er billigere fuel der. Da får man gain og loss alt etter differansen på fuelprisen. I dette tilfellet var det billigere å fuele på Flesland og dermed tok jeg med 2 tonn ekstra : )

 

PLN PROFILE: Cost index 15

 

ATC ROUTE: SOPAR UZ15 SIG

FMC ROUTE: SOPAR SIG (DCT SIG)

 

TOSHIFT: 0 M

 

RW 17 DEP

 

 

METAR

ENBR 082250Z VRB02KT CAVOK 07/06 Q1031

ENGM 082345Z VRB02KT 8000 -DZ BKN004 06/06 Q1034

ENRY 090020Z AUTO VRB02KT 9999NDV OVC013/// 09/08 Q1034

 

 

Vel, været ser fint ut. Det eneste jeg må passe på, er tåke på Gardermoen. Vurderer ikke faren for ILS CAT IIIb eller høyere som særlig stor, så blir overasket om det ikke går an å lande på GM. GM har heller ingen spesielle restriksjoner å ta hensyn til foruten IDLE reverse på natten, så planner landing ut i fra en IDLE reverse. (Tror den gjelder ennå, fra etter kl 23, correct me if I am wrong).

 

 

 

AIRAC%201010.jpg

Airac her ser ut til å være i orden. Faktisk gyldig noen dager til. Fantastisk at de slengte på en gyldig AIRAC under oppdateringen av iFly. We like. Sjekker at flymodel og engine rating stemmer overens og det gjør det. 738 med hele 26K engine! Hei hvor det går! Denne kan derates mye. Legg merke til at perf data ikke er helt korrekt satt opp i CDU`en til høyre. Dette kommer seg etter hvert, 2 minutter senere var det fikset

 

 

FMS%20setup.jpg

Her setter vi opp FMSen. Helt i startfasen riktignok. Legg merke til hva som står på CDU`en til høyre. Kan kjøre en del tester og skikkelige MAINT sider er lagt inn. Spennende. Har ikke gått gjennom alt, men det var mye snacks der.

 

SIG4L%20ENBR.jpg

Det blir intet mindre enn SIG4L som arrival på GM idag. 19R var expected og da passet SIG4L meg helt ypperlig. Lite atc online nå så jeg regner ikke med noe vectors. Regner derimot å følge SID`en inn som fører meg til ILS 19R. Intercept altitude 4000 fot. Da setter vi 4000 i boksen når vi kommer så langt.

 

 

APP1.jpg

Okay. Her er vi igang. Starter dansen oppover. Av en eller annen grunn var det ikke alle fiksene som lå i STAR`en slik at jeg selv måtte gå inn og overstyre. La inn en MSK260/15 som vises som MSK01 i LEGS page. For å oppklare til de som ikke har vært borti relative punkter før forklarer jeg at en MSK260/15 betyr radial 260 og 15 NM fra MSK (Moskogen locator). Kjempegreier at iFly også har støtte for dette.

 

APP2.jpg

Nå begynner det virkelig å nærme seg. "Cleared ILS app 19R by Oslo App" Vi ligger på 4000 fot, local er satt, svinger høyre, intercepter extended ctr line 19R som også er lik localizeren. Det er kjernen for å starte en vellykket ILS approach. Kom ned på hastighet tidlig, og vær obs så man ikke overskyter ext centerline. Her ser det ut til å gå kjempefint. Legger merke til at flygerne i real heller ikke bruker APR mode på storskjermen (ND) men heller har den i MAP mode og følger APR anvisningene som kommer på PFD. Autobrake er satt på 2, kjørte akkurat en cykle på TAI`en (thermal anti ice) men beholder start switches på da vi er på vei inn for landing. Satt flap 15 i svingen og gikk ned til IAS 165.

 

 

 

 

APP3.jpg

Fullt etablert og stabilized ILS 19R og har fått "landing clearence". På med landingslys og går gjennom landing checklist. Alt ser ut til å være ok her? 195 er satt i begge CRS og vi kunne egentlig ha tatt en Autoland på GM. Glemte faktisk å aktivere CMDB før 800 RA og da blir det nemlig ingen autoland. Slik er det IRL og slik var denne fuglen også. 500 AGL så sjekkes FLARE ARM i så tilfelle, 250-300 AGL trimmer flyet bakover (klar for event G/A) og 27 så retardes throttle til idle. Dette gjenstår å se i neste test av maskinen som kommer om noen få dager.

 

 

 

parked.jpg

Okay. Her står vi. Hadde en kjempefin tur. Block time på 53 minutter fra Flesland til Gardermoen kan tyde på litt fomling, og skal innrømme at jeg fløy en litt ekstra lang approach. Hvem må vel ikke det når det er første gang man tester en ny maskin.

 

Ser forresten at 5M skulle vært valgt istedet for 4M etter tips fra A. Iversen. En bug gjør at alle STAR vises selv om 19R er valgt. Ved at man først velger RW så skal de STARs som blir irrelevante automatisk falle bort i valgmulighetene i CDU?

 

 

Håper dere likte bildene kjempebra og tar gjerne i mot kommentarer! Det er så lenge siden og det er så hyggelig :-)

 

 

Happy flying : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en minor "bug". Når du velger RWY 19R i FMC så skal kun de STARs som hører til den rullebanen vises. Mange FS FMC'er viser alle STARs uansett, så da må du vite, eller ha et STAR kart for å sjekke.

 

Til sist, når du er etablert på finalen så bør du sette heading bug på 195 grader. Da er den klar for vectors, og cockpit ser mere ryddig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Aslak; you are completely right. Ville nok fått kjeft fra en hver sjefsflyger i et hvert selskap. Ting bør gjøres litt etter boka og kjøper den fullstendig. HDG bug aligned with HDG er en gylden regel. Har dog sett avvik fra dette IRL også, så gjemmer meg litt bak dette. 4000 er satt according to MAPT i alle fall. Sjekker jeg kartene en gang til kanskje det står 5000 der. Men tanken er i alle fall riktig :D

 

Artig at dere likte bilder og fakta. Fuel predictions i denne ørna var heller ikke så helt ute på jorde. Den har litt mindre fuel burn enn NAX sine splitter nye 737 800 maskiner i alle fall. 1.0T/timen istedet for 1.1T som NAX kalkulerer. Tror de fleste operatørene med 738WL kalkulerer 1.1T/h for tiden 2.2 totalt da. Varierer jo også _selvfølgelig_ med GW og ALT blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...