Gå til innhold

''småfly'' på vatsim?


Anders furse

Anbefalte innlegg

VFR med kompass fartsmåler høydemåler kunstig horisont og stigefartsmåler. Og så kart og linjal. Det er en utfordring og det burde alle ha lært seg lenge før de satt seg i en jetliner. Det å fly småfly er å fly. Det å fly en jetliner er å være systemoperatør. Helt til strømmen gikk. Da hadde det vært greit med grunnleggende opplæring. Du har begynt i feil ende. :) Oy holdt på å glemme stoppeklokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

VFR med kompass fartsmåler høydemåler kunstig horisont og stigefartsmåler. Og så kart og linjal. Det er en utfordring og det burde alle ha lært seg lenge før de satt seg i en jetliner. Det å fly småfly er å fly. Det å fly en jetliner er å være systemoperatør. Helt til strømmen gikk. Da hadde det vært greit med grunnleggende opplæring. Du har begynt i feil ende. Oy holdt på å glemme stoppeklokka.

 

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som i virkeligheten :)

 

Du trenger først og fremst lokale VFR kart når du skal ut, inn eller igjennom tårnets kontrollsone. Her for eks. har du VFR rutene for småfly og helikopter i Gardermoen CTR. Skal du innenfor området ("Gardermoen CTR"), som går fra bakken og opp til 2500 fot, må du kontakte tårnet og få en inbound eller outbound klarering via ett eller flere VFR punkter (Nannestad, Rustad, Onsrud,osv.), ofte i form av VFR ruter som for eks. NANNESTAD-RUSTAD. For å finne disse punktene i FS, må du rett og slett bare sammenlikne terrenget du flyr over, med det du ser på kartet.

 

Utenom VFR punkene kan du bli bedt om å joine forskjellige 'steder' i en "pattern". Disse prosedyrene brukes som oftest når du kommer inn for landing, eller skal gjøre flere landingsrunder på en flyplass:

VFR-procedures-1.jpg

 

Når du er utenfor tårnets kontrollsone kan du velge om du vil fly etter GPS punkter (noe flere og flere småflypiloter har begynt med i den virkelige verden), eller du kan fly visuellt via stedsnavn. Skal du fly visuellt, bør du ha et kart (gulesider for eks) og følge med på, slik at du kan rapportere til ATC hvor du befinner deg til enhver tid. Ikke det at ATC bryr seg men - han får deg jo opp på radaren uansett :P

 

 

Det var noe av det man kan si om småflygning på vatsim. Mye som kan tilføyes, og sikkert en del feil, men det får proffene rette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei ganske stor overdriving at ein treng FMC for å flyge IFR. Det er ikkje ein flyplass i verden du ikkje kan navigere inn til utan anna enn ein NAV radio eller to, kanskje ein ADF, og heitl enkle navigasjonsinstrument i cockpit :) Ein finn mykje god informasjon om detterundtom på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den letteste formen for IFR navigasjon uten FMC er vel via VOR eller NDB. Når man etterhvert klarer å finne disse navigasjonsfyrene, kan man begynne å fly på radialer ut fra disse, altså en "heading" ut fra navigasjonsfyret.

 

Vips, før man vet ordet av det kan man finne de underligste ting ute i villmarken ved hjelp av en radial og en DME. ;)

For oss oppe i Alaska er dette den eneste måten å navigere under IFR forhold på da våre flymaskiner ikke er utstyrt med FMS. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...