Anders furse Skrevet 5. august 2010 Skrevet 5. august 2010 Hei, nå har jeg flydd jets på vatsim en stund og trives med det. En ting jeg alltid har lurt på er, hvordan gjennomfører man flyturer på vatsim med småfly? Cessna-er og lignede? det er jo ikke FMC til å sette inn waypoints i? Noen som kan forklare litt? Siter
Tor Strengehagen Skrevet 5. august 2010 Skrevet 5. august 2010 VFR med kompass fartsmåler høydemåler kunstig horisont og stigefartsmåler. Og så kart og linjal. Det er en utfordring og det burde alle ha lært seg lenge før de satt seg i en jetliner. Det å fly småfly er å fly. Det å fly en jetliner er å være systemoperatør. Helt til strømmen gikk. Da hadde det vært greit med grunnleggende opplæring. Du har begynt i feil ende. Oy holdt på å glemme stoppeklokka. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. august 2010 Skrevet 5. august 2010 Prinsippet er det samme, avhenging om du vil fly IFR eller VFR. Når du først tar fatt i småfly verdenen så vil jeg anbefale VFR, som igjen forklarer seg selv - "Visual flying rules". Rett og slett å navigere fra stein til stein. :grin: Siter
Tommy Hansen Skrevet 5. august 2010 Skrevet 5. august 2010 Hm, hva gjør jeg over Sahara da? Fra sandkorn til sandkorn? :grin: Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 5. august 2010 Skrevet 5. august 2010 VFR med kompass fartsmåler høydemåler kunstig horisont og stigefartsmåler. Og så kart og linjal. Det er en utfordring og det burde alle ha lært seg lenge før de satt seg i en jetliner. Det å fly småfly er å fly. Det å fly en jetliner er å være systemoperatør. Helt til strømmen gikk. Da hadde det vært greit med grunnleggende opplæring. Du har begynt i feil ende. Oy holdt på å glemme stoppeklokka. Amen. Siter
Even Rognlien Skrevet 5. august 2010 Skrevet 5. august 2010 Omtrent som i virkeligheten Du trenger først og fremst lokale VFR kart når du skal ut, inn eller igjennom tårnets kontrollsone. Her for eks. har du VFR rutene for småfly og helikopter i Gardermoen CTR. Skal du innenfor området ("Gardermoen CTR"), som går fra bakken og opp til 2500 fot, må du kontakte tårnet og få en inbound eller outbound klarering via ett eller flere VFR punkter (Nannestad, Rustad, Onsrud,osv.), ofte i form av VFR ruter som for eks. NANNESTAD-RUSTAD. For å finne disse punktene i FS, må du rett og slett bare sammenlikne terrenget du flyr over, med det du ser på kartet. Utenom VFR punkene kan du bli bedt om å joine forskjellige 'steder' i en "pattern". Disse prosedyrene brukes som oftest når du kommer inn for landing, eller skal gjøre flere landingsrunder på en flyplass: Når du er utenfor tårnets kontrollsone kan du velge om du vil fly etter GPS punkter (noe flere og flere småflypiloter har begynt med i den virkelige verden), eller du kan fly visuellt via stedsnavn. Skal du fly visuellt, bør du ha et kart (gulesider for eks) og følge med på, slik at du kan rapportere til ATC hvor du befinner deg til enhver tid. Ikke det at ATC bryr seg men - han får deg jo opp på radaren uansett Det var noe av det man kan si om småflygning på vatsim. Mye som kan tilføyes, og sikkert en del feil, men det får proffene rette på. Siter
TOS Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Er ei ganske stor overdriving at ein treng FMC for å flyge IFR. Det er ikkje ein flyplass i verden du ikkje kan navigere inn til utan anna enn ein NAV radio eller to, kanskje ein ADF, og heitl enkle navigasjonsinstrument i cockpit Ein finn mykje god informasjon om detterundtom på nettet. Siter
Daniel Klepp Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Det handler om å lære seg å krype før man går. Mange setter seg i PMDG 737 og lar fmc gjøre jobben for seg, istedet for å studere approach karter, og skjønne hva som egentlig foregår Utfordring: ta SIDen uten å programmere den i FMC neste gang Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Den letteste formen for IFR navigasjon uten FMC er vel via VOR eller NDB. Når man etterhvert klarer å finne disse navigasjonsfyrene, kan man begynne å fly på radialer ut fra disse, altså en "heading" ut fra navigasjonsfyret. Vips, før man vet ordet av det kan man finne de underligste ting ute i villmarken ved hjelp av en radial og en DME. For oss oppe i Alaska er dette den eneste måten å navigere under IFR forhold på da våre flymaskiner ikke er utstyrt med FMS. Siter
TOS Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Ivar....HEADING ifrå ein VOR? vil nok heller flydd ein "COURSE" eg då :grin: Dette burde du jo vite :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.