Gå til innhold

Pitts Spesial


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Det finnes mange utgaver av legendariske Pitts, både selvbygger og fabrikknye, fast propell og vridbare, små og store motorer, en og toseters osv.osv. Dermed er det ingen enkel oppgave å lage modell av flyet, som treffer alle simmere i hjertet. Men et nytt firma som kaller seg "Addictive sim" har gjort et seriøst forsøk, og de går ganske høyt på banen i det de erklærer en superrealistisk utgave. Og det skal de ha, denne modellen har sjarm og et pent utseende! Men når det kommer til de høyt oppskrytte flyegenskapene, er jeg mer i tvil? Riktignok har den god feeling i take off og "normale" bevegelser, men straks man gir seg ut på avanserte manøvrer begynner den å kreve urimelig mye pressisjon av rorutslagene. Etter min oppfatning er dette på siden av realisme, og langt fra de vannvittige manøvrene man har sett utført av Pitts på flystevner. Mulig jeg er på feil villspor, og jeg håper en erfaren Pitts-pilot som Clamer Meltzer kanskje dukker opp med denne modellen ( den er jo ikke helt ulik den han flyr, bortsett fra at denne er enseters...... :) ). Uansett er dette en interessant nykomling, og det blir artig å følge med i den videre utviklingen av denne modellen.

 

pi1.jpg

 

pi2.jpg

 

pi3.jpg

 

pi5.jpg

 

pi4.jpg

 

pit8.jpg

 

pi6.jpg

 

God tur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Takkåtakk!

 

Trur du må hjelpe meg med å få FSX opp å gå ein kveld

 

Oisan, hva er det du venter med, det er bare å innstallere.

Hva slags PC har du for tiden? Med dagens PC-standard er ikke FSX noe problem. Etter SP2 (eller aller helst Acceleration) er det ikke nødvendig med mystiske tweakings :) Hele forumet står klar til å hjelpe deg, så bare sett i gang :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sit på ein maskin med Intel Core 2 Quad 2,4 GHz CPU, 3GB ram, og eit GeForce 8800GTS grafikkort. Så burde dra FS greitt. Men med grunnpakka til FSX installert får eg knappe 15 FPS med alt på det lågaste... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Hmmm(?) Core2 med 2,4 GHz er i grenseland, men GeForce 8800GTS er nok det svakeste leddet. Det spiller også inn hva slags hovedkort og type RAM du bruker.- Jeg startet FSX-perioden med Core2 2,8 GHz og samme grafikk-kort, og var rimelig fornøyd den gangen, men hadde da brukt veldig mye tid på tweaking. I tillegg fløy jeg med sikten begrenset til 20 miles ( det har mye å si ) og brukte lite autogen.

 

Mens du sparer til ny I7 og W7-PC kan du studere forslagene til Nicks guide for FSX-tweaks ,antakelig de mest fornuftige innstillingene for FSX på din type PC .

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro, jeg var faktisk ute og fløy tre turer med Pitts igår selv. Hadde også anledning til å snakke litt om forskjellige varianter med en som har fløyet mye både med ensetere og tosetere. Han likte faktisk den enkle S-1S best med fast pitch på propellen og normalt en 180HK, evt. jazzet opp litt til noe over 200 i noen utgaver. Grunnen var at du kunne gjøre alt mulig rart pga. av den lave vekten og han mente det var det beste flyet til å fly rolling circle med i tillegg til at den snapper veldig bra. Han kombinerte dette på show med en rolling circle der han rollet mot utsiden av svingen og gjorde en snapproll i mellom hver fjerdedel av rolling circle. Alt dette i ca. 100 fot over bakken.

 

Vår S-2A er egentlig veldig stabil og fin å fly, men reagerer selvsagt bra og meget kontant på stikkeutslag. Du kunne kanskje forklare bedre hva du mener er urealistisk Ernst?

 

En ting som var litt spesielt i går var at jeg fikk pratet litt med to forskjellige som begge har kræsjet med Pitts under Airshow...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heeei, takk skal du ha for tilbakemelding Clamer !!

 

Du kunne kanskje forklare bedre hva du mener er urealistisk Ernst?

 

...... :blush: det var det jeg fryktet, å måtte diskutere flyegenskaper med en real Pitts-pilot :blush: . Huh, men uten å skryte på meg erfaringer jeg ikke har, så har jeg faktisk noen timer bak spakene i seilfly og småfly, og det er denne "feelingen" jeg refererer til.

 

RealAir sin Spitfire og Duke gir meg den feelingen jeg synes er realistisk, og Carenado har også mye realisme i sine modeller. Disse lager fly som jeg synes reagerer riktig i forhold til min begrensede erfaring med aerodynamikk.

 

Iris har laget en meget morsom Christen Eagle, ikke så ulik Pitts`n. Men jeg må innrømme at det er alt for enkelt å utføre avanserte manøvrer med denne modellen, selv om det er gøy å prøve seg på spektakulære bevegelser.

 

Her er det at AddictiveSim skryter fælt av å ha en flight mdl. som er testet av real pilots, og som er så nært virkeligheten man kan komme i FSX. - Men jeg synes modellen er mer vinglete og "nervøs" enn realistisk. Snaproll går på et vis, men er nesten umulig å rette opp korrekt. Her mener jeg Pitts`n har såpass solide rorutslag at det må gå an å stoppe en roll med tilsvarende motroll, og ikke bare vingle mer og mer??

 

En helt vanlig "hårnålssving" ender i noe ubestemmelig, og sideroret har null utslag lenge før farten er redusert til vendingen. Loop er nesten greit, men loop etterfulgt av ny manøver, og vips så er man fri for energi. Så slapp Pitts har jeg aldri sett. Knife edge skulle også være mulig med denne modellen, men uansett hvor nøyaktig jeg prøver, ender jeg i noe håpløst vinglete.

 

Jeg er klar over at forskjellige oppsett av joysticks kan gi varierende utslag, men som sagt, mine "referanse-fly" oppfører seg eksemplarisk. - Det som gjør meg litt usikker, er at modellen har fått bra mottakelse, og at et review sågar kårer den til noe av det beste som er laget til FSX ?!?! Dette har jeg vanskelig for å tru, så derfor var jeg spent på om noen real Pitts-pilot skulle komme på banen, og den første jeg tenkte på var selvfølgelig "vår egen" Clamer :grin: .

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vanskelig å si om man ikke får prøvd selv tenker jeg. Leste i et par reviews som du sier at folk som flyr Pitts sier den er realistisk. Om det stemmer eller ikke er jo ikke så godt å si.

 

Fikk meg en tur i Extra 300 forleden og den føltes mere som du beskriver Pittsen. Den er egentlig snill og lett og fly, men det kreves mye tilvenning å stoppe roller presist siden stikka ikke har noe "nullpunkt" slik at man merker hvor senter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...