Gå til innhold

Full Pakke


K F

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å tenker på ca. hva jeg må ut med om noen år viss alt går som det skal. Nå Tenker jeg på å ta PPL-A og et rimelig Cessna 172 eller noe slikt til rund 600 000,- NOK.

 

Så kan noen si meg hvor mye jeg må ut med for PPL-A, Fly og alle forsikringene og det der som jeg ikke har peiling på?

 

Men det er jo langt ifra sikkert at jeg får penger nokk til dette da, men uansett hadde det vært kjekt og vist sånn ca. hva jeg måtte ha gått ut med for full pakke. Hadde vært veldig fint om noen med peiling kunne ha satt opp en liste her under meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har nettopp vært å flyd med Bodø flyklubb, der hadde de noen ark om PPL-A. først må du ha teorien ca 10.000 så må du betale avgifter til staten ca 2000 + bøker 1 - 4000. Etter det må du ta flytimer, dette derimot kommer an på hvor "god" du er å fly der er det 1000 for hver time. Der noen av de beste har klart det på 9 uker og noen har brukt 4 år så og så hjemme siden til Bodø flyklubb

 

Andreas

 

BRA 235

Virtual Braathens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cessna 172 brukt behøver nødvendigvis ikke å koste så.

Denne er nyrestaurert, og helt strøken. Den koster ikke så mye den vel? Har man penger får man råd til den. Kommer deg lengre enn langt med 600 000 og denne. 72,000 $ Skal han ha. Er vel i nærheten av 600 000 kroner det.

 

Men denne er litt billigere: http://www.aviatorsale.com/aix243/

59,900 $ er ikke så ille det heller.

 

Men det jeg ville gjort var å kjøpt en gammel army cub eller super cub. Veldig artig fly det. Billige i drift er de også.

 

Men hvis du seriøst tenker på å kjøpe fly og ikke har lyst til å betale så alt for mye så burde du tenke på tanken å slå seg sammen med en eller to andre, danne et andelslag. Det sikrer at flyet får fløyet en del timer, godt vedlikehold, billigere.

 

http://www.churchstreet.com/cessna/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det er vell LITT tidlig å bestemme nøyaktig hvordan fly jeg eventuelt skal ha da.

Men tanken har ikke slått meg inn før nå og kjøpe meg inn i ett annet fly. F. eks. 1/6 del hadde vell passet fint.

 

Men PPL-A mangler jeg ikke så mye til da, så er ganske bestem på å prøve å få til det de neste årene "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell hvis du absolutt vil ha et fly, vil jeg anbefale at dere er flere om kjøpet. Vedlikehold og deler er dyre ting.

Og det er krav om 50 timer, 100,200,500 og 1000 timers vedlikehold. Det blir det fort mye penger av.

Og forsikring.. tror jeg var 20 000 i året for en c172 hvis jeg husker riktig. I tillegg må du betale landingsavgifter eller kjøpe deg årskort, ca 8000 i året.

Og så kommer jo fuel og olje .......

 

Det enkleste er å være medlem i en klubb som har fly, og leie der. Men det kan jo bli billigere å eie selv når man er flere om flyet, det kommer ann på hvor mye du kommer til fly...

 

Jeg er medlem av Sola Flyklubb, og med årskort på flyleie, koster en time 675,- kr.

Ha en fin helg. Jeg skal fly både lørdag og søndag... har begynt med navigasjonsturene nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

For 1.8 millioner (ca) får du det råeste av det råe, men nesten alt utstyr, autopilot, mulighet for avising (med glykol riktignok), opptrekkbart understell osv osv osv osv osv osv.

 

Jeg snakker om intet mindre enn en TB21, se mere om den på

Dette er litt råere enn tb10 med andre ord? "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Et lite småfly behøver ikke koste allverden. En kompis av meg kjøpte nettopp en 4 seters Piper..eh...sak. (Et småfly er et småfly for meg, sorry "[smil]" ) Han betalte ca 300 000,- for herligheten. De løpende utgiftene kan senkes gjenom at men leier ut flyet til en lokal flyklubb når man ikke selv bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Rune Jansen:

Får jo mye billigere fly enn 600 000.....det er bare om å gjøre og ikke være så kresen.....ryker det litt, so what??
"[stikk

 

Lurer litt på mikrofly selv da. Hvordan er det å fly i forhold til et Cessna f.eks?

Er da samme prinsipp.... vinge og motor.

Mikrofly er veldig billig i forhold. Det meste av reperasjoner (om ikke alt?) kan gjøres av deg selv. Dette gjør at ulykkesstatistikken går fort oppover, men gjør man ting grundig og nøye så går det sikkert greit.

 

Mikrofly er artige ting, kan lande nesten overalt, bare det er nesten rett så går det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...