Gå til innhold

Vanskelig å høre hva ATC sier til tider....


Kjell-Erik_Aarsheim

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt å fly på Vatsim og må si det setter det hele i et annet perspektiv enn kun offline flyving... Ting oppleves helt anderledes og tilfører ikke bare økt realisme, men også en økt stressfaktor ;-) for ikke å nevne følelsen av mestring når man lykkes.

 

Det eneste jeg sliter med er å forstå hva ATC sier til tider. Lyden er ikke hakkete på noen måte, men ATC snakker tidvis litt fort, litt mumlende og sluker på en måte deler av setningene slik at man ikke alltid får med seg hva som blir sagt, og dette forsterkes selvsagt når man er fersking og ikke er helt "laidback" i cockpit'en....Minner meg litt om da jeg lærte å kjøre bil for 15-16 år siden... Til å begynne med var det vanskelig nok å holde kontroll på gass, kløtsj, gir og samtidig få med seg trafikkbildet, om man ikke samtidig skulle tenke på signalering, lys, føre samtaler, justere stereoanlegg osv....Idag er jo dette null problem, og man gjør mesteparten nærmest på autopilot uten å tenke på det....

 

Så det er jo mulig at man blir flinkere til å oppfatte hva som sies etterhvert som man føler seg tryggere og mere fortrolig med situasjonen, men tror nok at enkelte ATC kunne vært noe mere overtydelige når de snakker, iallefall til oss rookies ;-) - Mange av de erfarne vet vel nærmest hva ATC skal si basert på erfaringer, og klarer derfor å tolke det selv om noen deler av ord er utydelig.... Må forøvrig berømme de norske ATC'ene jeg har vært borti - her er det stort sett vesentlig bedre klarhet på talen enn nedover i Eruopa....

 

Landet forøvrig på LFPG i går med fransk ATC og det var en spesiell opplevelse... Dårlig krøkkete engelsk med fransk accent, rotete handoffs og plutselige forandringer gjorde at jeg fikk satt meg på en prøve.... Fra ILS 27R skulle jeg plutselig inn på Visual 27L og det fikk jeg først beskjed om så og si på final. Grunnet at jeg var litt urutinert tok det litt tid å samle seg å få av autopilot og begynne posisjonsskifte til andre rullebanen, og kom dermed litt feil inn og for høyt, så valgte å avbryte å ta en ny runde.... Ble vectorert over til 26R og landingen her gikk greit ;-)

 

Uansett Vatsim blir bare morsommere og morsommere - et par turer til så er nok første nybegynner nervøsiteten over. Bare så synd det er så glissent med ATC til tider... Ofte bare en eller to plasser i Norge som er betjent, ENVA og ENGM, og da ikke fullbetjent men kun en og annen funksjon - og slik er det i europa også.... blir mye tid på Unicom og glissen dekning i luftrommene og det er litt kjipt - får jo ikke så mye "trening" i dialog med ATC da.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Bruker du squawkbox? I såfall kan det hende det hjelper litt å hake av for 'Simulate VHF transmissions' eller noe sånt, inne i voice settings. Det gjør at lyden på radioen blir mye "skarpere", i motsetning til den vanlige lyden som kan virke litt "myk". Det kan også være til hjelp å ta bort den haken.

 

Ellers er evnen til å oppfatte ting på radioen, noe som sakte men sikkert blir forbedret etterhvert som du begynner å få en god del timer. Husker jeg hadde en del problemer med det selv til å begynne med. Bare fly og snakk mye med ATC så går det omtrent "automatisk" til slutt det også! :)

 

Edit: Det er også en veldig god idé å skru av surround funksjonen på headsettet ditt, om du bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så dreven på VATSIM siden jeg bare har holdt på siden februar men det virker etterhvert som et kjent problem det du beskriver der. Jeg tror problemet skyldes følgende:

 

- Dårlig utstyr ut og går på lydfronten. DVS billige mic'er og headset.

 

- Dårlig kalibrering av lydnivåer. Du bør rett og slett skru opp mic-nivået til det skurrer når du snakker på det høyeste. Ofte gjøres dette ved å velge +20db boost pad under recording devices. Det verste som kan skje er at volumet blir for lavt både for tydelighet og kraft i signalet.

 

- Dårlig engelsk og utydelig diksjon som du poengterer.

 

- Noen kontrollere er desverre mer opptatt av å høres skrekkelig proffesjonelle ut mer enn å sikre trygg og god service og oppnår således stikk motsatt effekt. Men sånn er det bare. Det er bare å be dem repetere nok ganger så skjønner de det nok. :D

 

For å bedre oppfatte ATC kan følgende gjøres:

 

- Skru ned engine og/eller environment sounds i FS for å kunne høre radioen bedre.

 

- Skriv NEWBIE i remarks-feltet i flightplanen. Da vil de fleste kontrollere snakke tydelig og gjøre ting enklere for deg. Men desverre ikke alle.

 

Håper dette hjelper.

 

mvh

Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår problematikken, og den er oppe med jevne mellomrom. Folk sitter i forskjellige deler av verden med forskjellig utstyr, og tilkobling. Og enkelte har aldri vært knallgode i engelsk. Og det er jo lov.

 

Det aller enkleste, og beste, er vel å ta det med den ATC'en det gjelder. På den måten får han mulighet til å utbedre problemet mens du er på frekvensen. Han får stilt på volumet eller begynner å snakke tydeligere. På den måten får du mest sannsynlig en bedre ATC-opplevelse på retur-flighten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du squawkbox? I såfall kan det hende det hjelper litt å hake av for 'Simulate VHF transmissions' eller noe sånt, inne i voice settings. Det gjør at lyden på radioen blir mye "skarpere", i motsetning til den vanlige lyden som kan virke litt "myk". Det kan også være til hjelp å ta bort den haken.

 

Veldig bra funskjon. Fører til bedre utnyttelse av den lille båndbredden på radioen. Det som skjer når man haker av for simulate VHF er at signalet oppfattes som høyere og mer kompakt/stabilt uten at jeg skal gå mye i detalj på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Squawkbox ja - skal prøve å huke av for den funksjonen neste gang jeg skal fly. - Takk for tipset Even.

 

Skal også forsøke andre tips her som å skru ned engine og andre lyder som kan forstyrre... I virkelige fly hører jo ikke pilotene motorlyd i headsettet, så i realismens navn burde jeg egentlig satt opp høyttalere på bordet til engine og cockpit lyder og kun hatt ren ATC-lyd i øret....

 

Selve headset'et mitt er forøvrig av relativt god kvalitet og er et Sennheiser'set (husker ikke modell i farten) som jeg har hatt noen år - gav over 700 for det den gang, så det bør iallefall være litt kvalitet på det - har uansett aldri hatt problemer med å bli oppfattet eller oppfatte hva andre sier på f.eks teamspeak eller skype osv...

 

Ellers tror jeg nok også at evnen til å oppfatte hva som sies blir bedre etterhvert som man blir mere fortrolig med å fly online....

 

Takker for tips, og gleder meg allerede til neste online-anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående remarks: Newbee, etter overgang til ES som radarclient er det ikke ofte jeg har sett på remarks til pilotene så usikker på om dette vil hjelpe, jeg ser faktisk oftere remarks i v-route mens jeg sitter enn i ES. Men back to topic!

 

Det å lære seg til å forstå hva ATC sier er erfaringsak, vet du rullebane i bruk, og antatt SID i forhold til din flightplan så kan du jo dette på ifr-klareringen, det eneste du da trenger å "oppfatte" er firesiffret squawk som oftest i Norge vil bli gitt med 43 eller 42 som første siffer!

 

Ikke vær redd for å si "say again" 3-4 ganger, heller det enn at du ikke følger gitte instruksjoner!

 

Og skulle det stå fast på engelsken prøv norsk om ATC forstår norsk, kan være gjeste-ATC uten norsk-kunnskaper som er atc denne dagen!

 

Ja ATC dekningen i Norge er noe ensformig, men det hender en gang i blandt at f.eks ENOR_CTR er på, da kan du fly Hammerfest-Skien med full ATC dekning fra startup til shut-down! Og tilatter trafikken mer atc så blir sikkert ATC flinkere og ivrigere til å logge timer også utenfor ENGM og ENVA!

 

Velkommen til Vatsim og enjoy!

 

Når det gjelder pris på headsett så tror jeg man kan være både heldig og uheldig uansett hvor man legger seg på kostnadsfronten, jeg har sliter MYE med headsettet mitt til 800kr, det tåler maks 3-4timer i usb`n før det går varmt og alt blir på robocopsound! Men før det klikker er det ypperlig! Og det finnes også de som har betalt 2-sifret beløp med perfekt lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker jævlig fint her De gangene jeg sitter nede i man-cave og flyr har jeg cockpit, engines på stereoanlegg og atc i headsett aldri hørt noe feil på det!

 

Setter du lyd på høytalerne må du iallefall sørge for at du snakker høyere enn motorlyden og bakgrunnslyden på full vreng og på fullt turtall ikke minst. Ellers tar mic'en opp og sender mer av denne enn din egen stemme og da har du et problem.

 

EDIT: Som kontroller merker jeg denne problematikken ofte da stemmene ofte drukner helt i motorlyd og jeg må be om repitisjon. Litt unødvendig bruk av frekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man setter ned engines lydstyrken til ca20% og bruker oppkall i cockpit wiev så skal det funke med normal lydstyrke, men selvfølgelig man kan jo ikke ha fullvreng, masete alarmkjærring og annet tull :P Så her gjelder seg vel bare å prøve frem, var en airbaltic på ENGM tidlig i ettermiddag som ihvertfall var uleslig! Men med tålmodig ENOS_CTR som var på så gikk jo det også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte formidler ATC bare standardprosedyrer som er like hver gang. Defor vil alle som har holdt på en liten stund i mange tilfeller vite hva som vil bli sagt før det blir det. Slik er det i virkeligheten, og slik er det også her. Dette gjør at folk ikke setter et veldig stort fokus på diksjon og å snakke rolig, med mindre det skal formidles uvanlige instruksjoner. Dette er helt klart et problem for nye piloter, fordi de har ikke nødvendigvis ting i fingertuppene slik mange med noe fartstid har.

 

Nedover i Vest-Europa og i landene rundt Middelhavet er det svært mange, både ATC og piloter, som sliter med engelsk, eventuelt snakker det ikke i det heletatt. Dette er jo selvølgelig et problem, men det er egentlig lite man kan gjøre med det, desverre

 

Dette med ATCs online og trafikkmengde er en evigvarende ond sirkel som heldigvis har forfriskende unntak nå og da med både god dekning og mye trafikk. Ellers gjelder regelen om at lite ATC fører til lite trafikk, og lite trafikk fører til lite ATC.

 

Om ATC i headset og motor i høytalerne funker eller ikke går dels på mikrofonens isolasjonsegenskaper, og dels på volum. Juster dere fram til en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...