Ole-Jørgen Søberg Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Nå begynner jeg å lure på hva som er riktig. Jeg har en omregningstabell hentet på vaccsca og en annen hentet på Wikipedia og de stemmer ikke overens :crazy: Noen som vet hva som er rett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 flyr du i Skandinavia så bruker du vaccsca sin, den skal iallefall vere sånn at flyr en på TA og en på TL så skal det vere 1000ft seperasjon, vet ikke hvordan den andre er i forhold til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Forskjellen er at tabellen til VACCSCA inkluderer en 1000ft "buffer" mellom TA og TL. Denne "bufferen" er ikke inkludert i Wikipedia-tabellen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Takk for info alle tre (PK på PM). Da har jeg ikke gjort så mye galt når jeg har brukt tabellen jeg fant på VACCSCA. Egentlig får vi jo oppgitt TL fra ATC, men kan være greit å vite hvordan dette henger sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Helt enig, grei kunnskap å ha. Og husk: Ved ankomst, sett QNH når du passerer transission level. Ved avgang setter du QNH når du passerer transission altitude. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Eller allerede når du er klarert over/under. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg ville ventet til TA<->TL med å bytte om, spesielt om det er annen trafikk som kanskje gjør at jeg må stoppe decend/climb for trafikk, selv om det ikke er noe problem som kommer for ofte akkurat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er jeg online så regner jeg da vitterlig med at ATC ikke sender et fly rett i nesa på meg under decend til approach. Så da gjør jeg som vi alle ble innprentet av en viss pilot her inne som en rw prosedyre. Selv om det ble heftig motdebattert fra en annen viss kontroller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Skru om, når du har fått klareringen fra det ene til det andre... AIC-N 05/05 Hilsen Torbjørn PS! Er det tråden "QNH, når?" som vekker minner, Tommy? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 i like the American/canadian style Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Haha! Yes.. det var den tråden der ja Torbjørn. Artig å skumlese gjennom den igjen. Det var jo et og annet gullkorn der. TWR: "Descend altitude 3000ft, QNH 1020"A/C: "Say, could you give me that in inches?" TWR: "Sure, descend altitude 36000 inches, QNH 1020"... :grin: Ellers, noen nytt på QNH-fronten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ikke annet enn at den fortsatt varierer... 1015mb på Gatwick i dag, 1012mb i Toulouse... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Ser man det ja! Alltid noe nytt på QNH-fronten. Du får oppdatere oss den dagen det ikke skjer noe nytt da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.