Gå til innhold

SAS OSL 100 % punktlighet!


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Ja dette er vell det jeg har sagt i mange år her på forumet, for oss som er avhengig av og komme fremm er SAS det ultimate valget. Finnes ikke et selskap i Norge som er så til og stole på, punktum finale. Du kan være så rød i nesa du vill... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i rudolf.....men er ubrukelig om jeg skal fremm tidsnokk...sånn er det bare...

 

Sprøyt - statistikken for April sier følgende:

 

SAS Rute 3310 2655 652 80.3% 171 94.8% 2

Norwegian Rute 2716 2153 573 78.9% 177 93.5% 3

 

Totalt er det 1.3% som skiller disse selskapene iløpet av én måned. Igår Fredag 7/5 endte begge på en punktlighet av 96% på Oslo Lufthavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring er faktisk at jeg har opplevd flere tilfeller av forsinkelser med SAS enn jeg har med Norwegian...

 

Men det er ikke bare selskapene selv som man kan takke for slik statistikk.

 

Forhold på bakken spiller en stor rolle (mange av dem utenfor selskapets kontroll), luftromsrestriksjoner, uforutsette hendelser etc. Kan man skylde på SAS eller Norwegian fordi de fikk birdstrike på vei inn til London og ble en time forsinket på grunn av det? Bla, bla, bla...

 

Men det er selvsagt opptil den enkelte å velge sin favoritt utifra sine egne kriterier! Det finnes ingen fasit på hvem som er best. Hvis SAS flyr hver time mellom Oslo og Stavanger og Norwegian flyr 3 ganger for dagen, så er det vel ganske ganske mange som finner SAS både mer pålitelig i forhold til punktlighet, og fleksible i forhold til reisetidspunkt.

 

 

Det har bare gått 12 år før SAS endelig fikk en dag der alt gikk med mindre enn 15 minutters forsinkelse fra Gardermoen... Gratulerer! En stor dag... Men kom alle faktisk frem til rutetiden også?

 

For meg er det viktigere å komme frem til tiden, og det er mange ganger vi opplever slot-tider etc som gir oss en forsinkelse på 20-30 minutter, men vi klarer å ta igjen tiden og lande iht. rutetid... så jeg tar slik statistikk med en klype salt, inkludert vår egen.

 

Men gode nyheter, er gode nyheter, så gratulerer SAS!

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke et selskap i Norge som er så til og stole på, punktum finale.

 

Med mindre de streiker da... ;) I gamledager var de noen ganger oppe

i 10 streiker i året. Oftest rundt høytider slik at den skulle få størst effekt.

 

Får satse på at den tid er forbi..

 

Som Torbjørn sier, det er noe helt annet å drive med hub i Skandinavia

enn f.eks. LHR, FRA. CDG, AMS og andre steder i mellomeuropa hvor

luftrommet og plassene er fylt til randen. Skulle bare mangle at

vi her i norden er blandt de mest punktlige i Europa.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flightstats måler ankomsttiden, og de har hatt (da) SAS Norge på topp i flere år. SAS som helhet ligger helt i det øverste segmentet. Tyrolean og Widerøe likeså.

 

Man kan godt forsøke å latterligjøre resultatene, men høy punktlighet er vanskelig å oppnå siden det involverer hele organisasjonen, og det er der SAS har gjort en kjempejobb. Bla med teknologi som de er alene om å bruke.

Det hjelper ikke å sende ut et memo med instrukser om at nå skal flyene gå på tid.

Joda, det er mindre trafikkutfordringer i Nord Europa, men var det noen som nevnte vær?

 

På tide å dra seg frem til 2010, Morten? Å leve i gamle dager kan ikke være bra for mentalhelsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak, nå nevner du selskapet jeg jobber for også og det er jo hyggelig at vi er godt oppe på statistikken, men selv jeg tar mange av disse tingene med en stor klype salt.

 

Av egen erfaring vet jeg iallefall at mange av de forsinkelsene vi har skyldes slot in til Wien med påfølgende forsinkelse for neste flight ut osv. pga. kort planlagt turn-around for neste flight. Samme oppleves ofte inn til FRA.

 

Vær kan være en vel så stor utfordring her som i Norge i forhold til forsinkelser. Og når det gjelder å unngå forsinkelser som har med vær å gjøre er vel det i stor grad avhengig av flyplassen og ikke nødvendigvis selskapet?

 

Om det er snøvær i Frankfurt er de nok atskillig mindre godt utstyrt der enn på OSL.

Vi hadde forleden forsinkelse på rundt en time fra Innsbruck til Frankfurt og tilbake igjen to dager på rad. Grunnen var for mye tailwind på 18 som gjorde at alt stokket seg. Regner med at det er noe som bedrer seg når den nye banen blir ferdig.

 

En annne ting som ofte fører til forsinkelser her er tåke. Jo, det er tåke i Norge og, men hvor ofte i forhold?

 

Eller tordenvær? Her stenger de flyplassene titt og ofte pga tordevær i nærheten av plassen. Da kan flyselskapene være så flinke de bare vil til å forsøke å holde schedule.

 

Tror omtrent alle selskapene forsøker så godt de kan innenfor de mulighetene de har.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å dra seg frem til 2010, Morten? Å leve i gamle dager kan ikke være bra for mentalhelsa.

 

Tvert imot Aslak, å glemme historien kan være seriøst farlig både

for den fysiske-, mentale- og økonomiske helsen.

Dessuten er det vel SAS sin organisasjon som har levd i fortiden

altfor lenge i forhold til sine konkurrenter og derfor er havnet i

den situasjon de er i idag.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja hva skal man si.....her blir man stort sett beskyldt for og drekke og det som er..gang på gang..men det er den samme gjengen hele tiden, så må jo begynne og lure på hva de har i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om statistikken viser at det bare var 1.3% som skilte de to selskapene i punktlighet i april saa er det vel paa grensen til aa vaere sproeyt aa si at det ene selskapet er ubrukelig om man vil fram i tide?

Men som du sier, det er enkelte som nekter for at det regner, selv om man blir vaat... er kanskje fornuftig aa kikke litt i speielen i blant ogsaa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ok, jeg tror det er siste gangen jeg gidder å kommentere dette med SAS, men skal gi to eksempler av mange for og fortelle hva som er forskjellen. Prosenter driter jeg i, både her og i business, de blir det ikke penger av.

 

Enten er de som utaler seg her like modne som ole med snekkerbokse og bamsen under armen, eller så kan det være slik at det med og bruke fly er for noen verktøy, og andre moro da det skjer en gang i året som gjør at man ikke helt forstår hva vi egentlig prater om.

 

Jeg er adm Dir i et IT selskap og har en relativt hektisk hverdag, når jeg reiser et sted har gjerne folk ventet både 2-3 uker eller lengre for å ha møte med meg, dermed er det både viktig og ikke mist veldig kostnadskrevende og ikke komme frem i tide.

 

Eksempel 1. Jeg skulle ha et møte med den europeiske ledelsen i LG, på EKCH, dette var planlagt ca kl 23, hvorav jeg skulle videre til KLAS grytidlig om morgenen. Jeg bestiller Norwegian da en av mine foretningspartnere var på denne flighten, den skulle gå kl 20.00 tror jeg det var. Kl 21 kommer vi endelig inn i Scudden, og da får vi beskjed om at de skal vente på noen som de tror er under veis, som var forsinket. Lang historie kort, jeg var ikke på EKCH før kl 00.30. Møtet ble kansellert. Forsinkelsen skyltes rett og slett at de ville stuffe flyet, istedenfor og gå som planlagt…Dette hadde ikke skjedd med SAS, garantert.

 

Eksempel 2. Jeg hadde en morgen flight fra ENGM til ENHD for og møte IT ledelse i Hydro, jeg satt i SAS maskinen og tittet på Norwegian som sto ved gate ved siden av for samme destinasjon. Alle viste at denne dagen var det mye tåke på Karmøy. Flyene tokk av, Norwegian prøvde seg en gang, hadde ikke mer fuel, og satt nesa til Stavanger. SAS hadde tatt med fuel og landet på 4 forsøk med det resultat at jeg kom frem til møtet mitt.

Hva er forskjellen i disse to eksemplene? Kultur og business profil, SAS har fokus på leveranse, Norwegian har fokus på pris.

 

Da blir det slik, så om man ikke ser dette, og tar hensyn til at for oss brukere som har et forhold til dette uten for det og stå med et kamera og sikle etter en paint, eller i FSX så blir det nettopp så stort sprik mellom oppfattelsene her.

 

Så kan dere kalle det sprøyt eller hva f dere vill, men dette har dere ikke filla peiling på, eller erfaring med, når dere påstår det dere gjør. Det er min påstand. Men nå blir jeg vell beskjyldt for og drekke av nittendo operatøren og company, men det har jeg altså ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SÅ enig Geir!

Reiser selv mye ifb diverse møter rundt omkring i landet og skandinavia. Bruker alltid SAS der dette er mulig, og av akkurat de samme grunnen som deg.

 

Prosenter sier dere, på avg.

Men som Clamer sier, så er det jo annkomst som teller, og den er ofte forskjellig. Også med eks. som du viser til med ENHD Geir!

 

Slikt er viktig! Både for meg og de jeg reiser for!

 

Slutt å syt folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som opplever at SAS alltid leverer heller.

 

Ble sendt av Forsvaret fra Bardufoss til Stavanger, via Gardermoen med gjennomgående billett. Øvelsesaktiviteten skulle starte 04:00 neste morgen, og etter planen skulle vi være fremme rundt kl 19 dagen før.

 

Flyet var over 4 timer forsinket, og vi var 6 som skulle videre fra Gardermoen til Stavanger. På Gardermoen fikk vi vite at vi kunne løpe til flyet og komme med, men de ville IKKE vente på lasten.

 

Den kunne ingen av oss reise fra, så da gikk de uten oss og vi måtte vente til første fly neste morgen.

 

Takk SAS, flott levert!!

 

 

Hilsen "Nittendo", hva enn det er, operatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med ett eksempel, jeg også... Nå var ikke jeg ute å fløy, men skulle hente de som kom på flyplassen her i Molde...

 

De som skulle reise hadde bestillt med NAX fra OSL-MOL, flyet skulle gå 20.15, SAS hadde ett fly litt før, som skulle ta av kl. 19.35.

De fikk beskjed ca. 19.30 om at flyet var forsinket til 21.15 pga. været i Molde, det de synes var litt merkelig der, var at SAS dro "on time". altså kl. 19.35.

Grunnen til Nax for at de var forsinket var pga. været i Molde... Det hadde ikke noe med vær på destinasjon hvor flyet kom fra, for både fly og crew var klart... Så de ble en time forsinket pga vær? PS! Sas landet på første forsøk i Molde ca.5 min før tiden.

Så hva var egentlig grunnen til forsinkelsen? Kan da ikke være været fordi SAS kom jo ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen kjaere, soete Geir da.

 

Enten er de som utaler seg her like modne som ole med snekkerbokse og bamsen under armen, eller så kan det være slik at det med og bruke fly er for noen verktøy, og andre moro da det skjer en gang i året som gjør at man ikke helt forstår hva vi egentlig prater om.

 

Da blir det slik, så om man ikke ser dette, og tar hensyn til at for oss brukere som har et forhold til dette uten for det og stå med et kamera og sikle etter en paint, eller i FSX så blir det nettopp så stort sprik mellom oppfattelsene her.

 

Så kan dere kalle det sprøyt eller hva f dere vill, men dette har dere ikke filla peiling på, eller erfaring med, når dere påstår det dere gjør. Det er min påstand. Men nå blir jeg vell beskjyldt for og drekke av nittendo operatøren og company, men det har jeg altså ikke gjort.

 

 

Dette er vel ikke en veldig moden maate aa starte innlegget paa, eller tror du at du som IT-direktoer er saa mye mere inteliggent og moden enn alle andre som bruker dette forumet? Clamer og Torbjoern er som du vet piloter, og jeg jobber paa andre enden av mikrofonen som flygeleder, og selv har jeg saa langt i aar tilbrakt 129 timer om bord i fly, og tilbakelagt en avstand paa neste 100.000 kilometer, saa noen gjennonsnittlige nintendonspillende snoerrunger som bare flyr maks en gang i aaret er vel ingen av oss?

Men unnskyld, jeg glemte at du er direktoer, det er klart at du vet bedre enn alle andre.

Som du sier, statistikk spiller ingen rolle. Det at du har opplevd to ganger at et Norwegianfly ikke kom fram paa rutetid er jo det viktigste.

 

Og til slutt kan jeg paapeke at jeg har ikke noe spesielt forhold hverken til det ene eller det andre selskapet, men om punktlighetesstatistikken sier at forskjellen er bare 1.3% i april, saa vil jeg igjen paastaa at begge to er circa like brukelige (eller ubrukelige) naar det gjelder aa komme seg fram til rett sted til rett tid. (Med forbehold om at statistikken faktisk er rett, jeg har ikke sett den selv, jeg kommenterer bare det som er sagt tidligere i traaden.)

 

Men igjen unnskyld, hr. direktoer, det er vel feil av meg aa paapeke dette, jeg vet jo i foelge deg ikke hva jeg prater om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Helt klart Fjeld, du finner mye rart på begge sider her, disse luringene har sine svinn alle sammen, men erarings grunnlaget er forskjellig på de som utaler seg her. Jeg betaler for reisene mine, og har som sagt fokus på en ting. Og det er det eneste jeg måler på.

 

Og takk for at du frastår deg slike lavmål påstander som tidligere, Fleip begynner her:skal ratt se du får fly skikkelig flymaskin en dag.Fleip slutter her:. Personlig så er jeg Airbus fan, uten tvil, foruten 777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Er det som feiler deg? rekker du ikke opp til kjøkken benken eller? Du får lese innlegget mitt så skjønner du hva som er viktig, ikke hva jeg jobber med. Og om folk er buss sjafører eller hva de er, spiller vell f ikke noe rolle, du sitter jo bak mikrofonen, og de sitter bak spakene, jeg og mange med meg sitter bak der og forventer et produkt. Moden? he he. du er sikkert mye mere moden en meg, som har skjønt at jeg er IT Direktør, og propper innlegget ditt med det...gå og gjemm deg til du for selvtilitt til og komme ut igjen og stå på egne ben, makan.

 

Uten sånne som oss hadde dere hvert fiskere hele gjengen, nå er det slik at vi har piloter fordi det er kunder, ikke slik at vi fyller opp flyene med kunder for at piloter og slike som deg skal få prate i mikrofonen..ikke glemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiler meg? Ikke noe spesielt, takk for omtanken. Hva med deg?

Og joda, jeg rekker opp til kjoekkenbenken jeg, hvordan det? Mener du at alle som ikke er Norwegian-hatere er under 85 cm?

 

Har lest innelgget ditt jeg, baade en og to ganger, og det virker da veldig som om poenget ditt er at du som Adm dir i et it-selskap vet veldig mye bedre enn alle andre her paa forumet, spesielt de som ikke er enige med deg. Om det ikke var det som var poenget ditt, kan du kanskje proeve aa omformulere seg?

 

gå og gjemm deg til du for selvtilitt til og komme ut igjen og stå på egne ben, makan.

Eh, har ikke noe problemer med selvtilliten min, takk ,og ser ikke noen grunn til aa gaa og gjemme meg. Men det er jo fint aa se at debatantene her er voksne og saklige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...