Flemming Skogen Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Observerte akkurat et helikopter flygende lavt først i retning fra Rygge, deretter tilbake omtrent samme retning, få minutter etter. Lyden var helt spesiell, ikke noe vanlig Bell eller annet sivilt kopter dette her, hadde det ikke vært for lyden av rotoren ville jeg faktisk trodd det var et fly. Mørkt er det også nå så det var umulig å se noe som helst, helikopteret fløy også mørklagt bortsett fra en blinkende beacon. Hva er dette ? Besøk fra utlandet på Rygge ? Noen som kan bistå ? [ 15-08-2002, 23:14: Endret av: Flemming Skogen ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Aspholm Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Kan muligens ha vært det nye ambulansehelikopteret - det har en ganske spesiell lyd, og jeg har hørt den fly opp og ned fjorden noen ganger ikveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Øverås Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Dauphin helikoptrene har jo ganske hylende jetmotor lyd. Likedan med de nyeste ambulansehelikoptrene. Vet at Luftforsvaret av og til bruker en Dauphin de har til disposison. Kan ha hvert den siden den kom og returnerte fra/til Rygge Magnus Øverås Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemming Skogen Skrevet 15. august 2002 Forfatter Del Skrevet 15. august 2002 Tja jo, ikke godt å si. Som sagt var det totalt mørklagt bortsett fra denne beacon'en. Hørte ikke rotoren etter at det hadde passert, kun en skarp jetlyd. Har hørt og sett ambulansehelikopteret før, men greier ikke huske hvordan lyden det ga fra seg var mot dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arild Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Typisk lyd fra Dauphin som passerer rett over deg er kun lyden av rotor når den kommer mot deg, og kun lyden av turbin når den har passert. Der jeg bodde tidligere hadde vi Dauphin som passerte minimum annenhver dag. Ellers har jo Lynx ganske spesiell og herlig lyd da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Enig med den du! Hans Petter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Arne Hustvedt Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Det er ikke lyden av motorene, det er lyden av fantail'en. Vifta hyler skikkelig. Lynx ruler! Tor Arne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Bor jo like ved Rygge, og får med meg det meste som flyr inn og ut fra Rygge, men jeg må nesten si at for meg høres det ut som om du ikke har sett noe mere spesielt enn Sea King'en... Lyden på Sea King'en er temmelig spesiell, omtrent slik du beskriver den, flere ganger jeg har trodd at det har ligget et fly på finalen til Rygge bare fo å oppdage at det er Sea King'en på vei hjem. På vei til og fra Rygge fly Sea King'en som regel ikke med noe mere belysning enn beacon... Og er jo ikke rent sjelden de flyr opp og ned fjorden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Tor Arne Hustvedt: Det er ikke lyden av motorene, det er lyden av fantail'en. Vifta hyler skikkelig. Lynx ruler! Tor Arne Fantail? Aldri hørt om.... Antar at du mener Fenestron... "A fenestron is often associated with annoying high pitched noise..." Vel.. Annoying for noen kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Olsen Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Lyden fra en Dauphin, og en Sea King, samt S-61, er da ikke til å sammenligne, etter det mine ører klarer å registrere. Den lyden fantail'en gir fra seg er meget karakteristisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Olsen Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Fenestron, fantail, innebygd halerotor, kjært barn har mange navn. Kan vel ikke gå rundt å bruke den tekniske benevnelsen på alt heller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemming Skogen Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Fredrik: -jeg har sett og hørt en Sea-King mange ganger. Dette var IKKE en Sea-King. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.