Gå til innhold

Nice graphics in FSX


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Når kommer i9 på markedet i norge?

Aldri. ;)

 

Men det "alle" trodde skulle få navnet Ci9 har allerede kommet på markedet i Norge.

Dvs disse "hexacore" 6 kjerner'e, med kodenavn "Gulftown" vil ikke hete Ci9, men beholder Ci7 navnet. Nærmere bestemt "Ci7-980X" -3,3Ghz.

 

Siden dette er en CPU i Intels "Extreme Edition"-serie har den tradisjon tro ulåst multipler oppover. Med dagens hovedkort og minne er ikke akkurat dette verdt å betale ekstra for lenger, syns jeg, men det gir jo litt økt fleksibilitet ifht overklokking. Ikke minst vil det ofte åpne for dette på ferdige maskiner fra de store OEM'ene, som Dell, HP, osv.

 

Prisen er også tradisjon tro for EE-modeller, og med en pris på ca 8.350 kroner kan det neppe kalles fornuftig. :whistle: :grin:

 

Mer interessant for vanlig dødelige blir vel kanskje da lillebroren Ci7-970, som er ventet i 3. kvartal. Den vil bli på 3,2Ghz istedenfor 3,3Ghz, og koste ganske nøyaktig halvparten. Med overklokking vil man kunne få det samme resultatet, og alle som har prøvd å heve frekvensen 0,1Ghz på Ci7 vil nok være ening i at dette ikke er verdt 4000,- så jeg vil mene det er mer interessant også for dem som ikke vil overklokke. Det kan også tenkes det vil dukke opp noen mer aktuelle Xeon-modeller, men det vet jeg ikke.

 

 

Dessverre er det fortsatt langt mellom programmer som har reellt utbytte av mange kjerner, og fortsatt vil det være slik at en billig Ci5 dualcore vil slå denne 980X i enkelte oppgaver, som feks FS9, grunnet sin høyere ytelse pr kjerne. På den annen side ser det så langt ut til å være godt overklokkings-potensiale i disse 6 kjerner'ne, og med 32nm produksjonsteknikk er strømforbruket også lavt (relativt sett). Dersom man får klokkefrekvensen høy nok vil denne CPU'en knuse all konkurranse i alle grener, som den allerede gjør i sanne fler-tråd oppgaver.

 

FSX er jo en flertrådet oppgave, men når man ser på den reelle ytelsesforskjellen på en Ci7 quadcore med 1 kjerne disablet, er forskjellen mellom 3 og 4 kjerner ganske marginal. Så man kan ikke forvente noe mer enn det "lille ekstra" og jevnt over små forskjeller med to ekstra kjerner med på laget.

 

Jeg ville ikke kjøpt den til dagens pris, men dersom man feks likevel vurderer å kjøpe den forrige toppmodellen, 45nm quadcoren Ci7-975, så får man nå denne 980X for ca en hundrelapp mer, så ifht Ci7-975 fremstår Ci7-980X som et svært godt kjøp.

 

Alt er relativt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det at i9 nå blir omtalt slik du sier Christian, for selv Sandy Bridge som jeg skal ha kommer vel trolig i Q2 2011 til å bli kallet det samme. Men hva skjedde egentlig med i9 ryktene og Intel sin merking av de nye 32nm 6/8 core, ga dem opp å kalle dem i9, hva blir isåfall i9?

 

Er det bare et skrinlagt ryktemerke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Alsgård

Karen bak denne videoen og en del andre videor på youtube med pen grafikk ble faktisk født i Norge.

 

Er noe med oss normenn. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Knudsen

Men hva skjedde egentlig med i9 ryktene og Intel sin merking av de nye 32nm 6/8 core, ga dem opp å kalle dem i9, hva blir isåfall i9?

Ja nei, det er vel et godt spørsmål, tror jeg. :)

Produktet vi har fått er det samme som vi forventet, og den Ci7-980x jeg linket til hos komplett, er den 32nm 6 core som inntil nylig ble omtalt som "Ci9"

 

Men jeg vet ikke om dette modellnavnet kom fra Intel i det hele tatt, og at de ombestemte seg, eller om ryktet kanskje bare var et rykte... Vanligvis har vi (og Intel) forhold seg til kodenavnet for den nye arkitekturen, som Conroe, Merom, Nehalem, eller Sandy Bridge, og det er dette man så har fått drypp av informasjon om fra Intel.

 

Når det så nærmer seg utgivelse så blir saken oversendt den mektige markedsføringsavdelingen, hvor et team (som sannsynligvis er nesten like stort som utviklingsteamet) jobber på spreng med å se hvor mye forvirring det er mulig å skape med et lite knippe modellbetegnelser. Hvis man går inn å ser på dagens Ci3/Ci5/Ci7 så er det et vanvittig sammensurium, og sammenheng mellom navn, innhold, og ytelse, er ganske tynn.

 

Så jeg tør ikke si hva Sandy Brigde vil få av modellbetegnelser, eller hvem som får æren av å hete Ci9. Det tryggeste er vel og si at du venter på neste arkitektur, eller Sandy Bridge. Som forøvrig allerede har byttet navn en gang... :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da blir det vel trolig Sandy Bridge på meg i 2011

 

Sandy Bridge B2 High-end desktop 8 Core (16 threads) Socket B2 (LGA 1356) 3x DDR3-1600 38.4 GB/s 24 (PCIe 3) 256 KB 20 MB Q3 2011

 

Regner med Ivy bridge blir bare server basert, i og med at Sandy er erstatteren til Westmere så blir nok 2011 mest preget av Sany tror jeg. Så 8 core blir vel high end og 6 core midlevel, uansett vil trolig disse cpuene og nyeste hk og minne være best tilpasset FSX i neste år, ser da ingen grunn til å oppgradere maskinen min før senest Q3 2011, frem til da, fs9 rules.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men en grunn til å ikke vente til slutten av 2011 kan jo være at man har lyst til å fly som i denne videoen vi nettopp har sett..? ;)

 

Det har man jo faktisk kunnet gjøre i snart 1,5 år nå, så det er ikke som at man vente på noe akkurat. Jeg ser faktisk ikke helt hva det er med den kommende arkitekturen som gjør den ekstraordinært verdt å vente på for FS. Bedre hardware får vi hele tiden, men samtidig beveger vi oss stadig lenger vekk fra en måte å levere resurser som passer bra for FS/FSX.

 

Hvis man absolutt ikke klarer å få til noe akseptabelt med FSX på dagens high-end hardware, så tror jeg heller det er en ny simulator man bør vente på. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...