Gå til innhold

Ang. Værnes departure


Reidar Fredrik Frydenlund

Anbefalte innlegg

Søndag satt jeg på med NAX som observer tur-retur OSL-TRD :D Vi fikk avgang fra 09 og ATC sa: NAX768, winds calm, rwy09, you are clrd for take-off so long! Jeg spurte pilotene om hvorfor han sa "so long". Jo, etter avgang kontakter vi Værnes Radar uten at vi får hand-over fra TWR. Han viste meg dette i SID-kartet han hadde på stikka og der sto det: Contact Værnes Radar after departure. Er dette noe som står i regelverket til Vatsim? Om ikke, burde man kansje inføre det? Vatsim skal jo være mest mulig real? :)

 

PS: Vil snart legge ut bilder fra turen! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i SID men mange VATSIMere kommer nok da til å holde seg på tower 119.4 og vente på handoff.

 

Jeg har opplevd å få intruskjon ala dette på VATSIM:

 

"NAX768, winds calm, rwy09, you are clrd for take-off. After departure contact approach on 118.6, so long!"

 

Et godt kompromiss?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mats Brendesæter

Og ved aa skrive dette minner du alle paa at det er faktisk veldig viktig aa lese charts. For det som skjer under travle dager er at folk ikke foelger disse intruksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er nye operatører, eller andre som er ukjente på plassen, minner de ofte på at de skal skifte frekvens etter avgang.

 

På Vatsim forventer jeg ikke at pilotene har fått med seg at man skal skifte frekvens etter avgang, så derfor hander jeg alltid over, eller bruker frasen "when airborne contact approach 118.6"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...