Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Søndag satt jeg på med NAX som observer tur-retur OSL-TRD Vi fikk avgang fra 09 og ATC sa: NAX768, winds calm, rwy09, you are clrd for take-off so long! Jeg spurte pilotene om hvorfor han sa "so long". Jo, etter avgang kontakter vi Værnes Radar uten at vi får hand-over fra TWR. Han viste meg dette i SID-kartet han hadde på stikka og der sto det: Contact Værnes Radar after departure. Er dette noe som står i regelverket til Vatsim? Om ikke, burde man kansje inføre det? Vatsim skal jo være mest mulig real? PS: Vil snart legge ut bilder fra turen! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 stemmer det du sier. Det er også slik på vatsim, vis man skal følge kartene... saken er at det ikke er alle som sitter å leser kartene hele tiden, og for å være sikker så gir man da handoff etter departure:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Du har en tråd om akkurat slike situasjoner på vatsim på vaccscaforumet om du sjekker ut denne linken: http://forum.vaccsca.org/index.php?showtopic=26330 Iogmed dette er mest intressant for ATC og ikke piloter hvordan dette skal fungere så anbefaler jeg deg å hive deg med på debatten på det forumet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Såfremt frekvensen som står oppgitt i AIP er aktiv så følger jeg AIP instruksjonene med mindre ATC sier noe annet. Dersom frekvensen ikke er aktiv avventer jeg instruks fra tårnet med mindre jeg har fått oppgitt en annen "departure frequency" før avgang... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Det står i SID men mange VATSIMere kommer nok da til å holde seg på tower 119.4 og vente på handoff. Jeg har opplevd å få intruskjon ala dette på VATSIM: "NAX768, winds calm, rwy09, you are clrd for take-off. After departure contact approach on 118.6, so long!" Et godt kompromiss? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Det er det samme paa mange flyplasser. Et eksempler er Frankfurt hvor det er langen radar etter departure. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Og ved aa skrive dette minner du alle paa at det er faktisk veldig viktig aa lese charts. For det som skjer under travle dager er at folk ikke foelger disse intruksjonene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 En annen viktig ting er jo at vi må lese den informasjonen som kommer i rent tekst-format. Ikka alt er med på kart-siden... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Dersom det er nye operatører, eller andre som er ukjente på plassen, minner de ofte på at de skal skifte frekvens etter avgang. På Vatsim forventer jeg ikke at pilotene har fått med seg at man skal skifte frekvens etter avgang, så derfor hander jeg alltid over, eller bruker frasen "when airborne contact approach 118.6" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Er dette noe som står i regelverket til Vatsim? Om ikke' date=' burde man kansje inføre det? Vatsim skal jo være mest mulig real? [/quote']Nei, det står ikke i VATSIM-reglemanget, det står i AIP. Altså skal du i prinsippet følge denne prosedyren når du flyr på VATSIM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.